جستجو در سایت

1404/04/14 20:35
دنیای ژوراسیک: تولد دوباره

نگاهی به پشت‌صحنه‌ سکانس قایق و موساسور؛ فیلم‌برداری با کمترین استفاده از آب

نگاهی به پشت‌صحنه‌ سکانس قایق و موساسور؛ فیلم‌برداری با کمترین استفاده از آب
در فیلم سینمایی دنیای ژوراسیک: تولد دوباره، نوعی تازه از صحنه‌های اکشن دایناسور محور به مجموعه افزوده شده است: دایناسور آبزی. حدود یک‌سوم از داستان فیلم در دل اقیانوس رخ می‌دهد و تمرکز روایی آن بر دو قایق است که با یک موساسور غول‌پیکر مواجه می‌شوند؛ موجودی که ابتدا قایق بادبانی خانواده دلگادو با نام La Mariposa را واژگون می‌سازد و سپس وارد نبردی تماشایی با کشتی نظامی دانکن، با نام The Essex، می‌شود؛ کشتی‌ای که از تجهیزات کامل‌تری برخوردار است و نقش دانکن را ماهرشالا علی ایفا می‌کند.
به گزارش سلام سینما

گرت ادواردز، کارگردان فیلم، در قسمت اخیر پادکست Filmmaker Toolkit جزئیاتی از چگونگی فیلم‌برداری این سکانس پیچیده و پرتکاپو را شرح داد.

باوجودآنکه لوکیشن‌های خارجی فیلم در تایلند تصویربرداری شدند، سکانس‌های مربوط به قایق‌ها با حضور بازیگران عمدتاً در یک مخزن آب روباز در استودیوهای فیلم‌سازی مالت انجام گرفت. در این محل، نیل کوربولد، ناظر جلوه‌های ویژه که پیش‌تر با ادواردز در آثاری همچون «یک یاغی» (Rogue One) و «خالق» (The Creator) همکاری داشته، سازه‌های مکانیکی ویژه‌ای را برای شبیه‌سازی حرکات قایق‌ها طراحی و پیاده‌سازی کرد.

ادواردز درباره‌ نخستین بحث‌ها پیرامون نحوه‌ اجرای این سکانس چنین توضیح داد:

"نیل نابغه است. او گفت: یک بازوی روباتیک یا گیمبال طراحی می‌کنم و قایق را روی آن نصب، سپس آن را در آب غوطه‌ور می‌کنیم تا بتواند کاملاً واژگون شود، دوباره به سطح بازگردد و تمام حرکات بدل‌کاری زیر آب را انجام دهد.من شگفت‌زده شدم و پرسیدم که چند فیلم تاکنون چنین کاری کرده‌اند؟ او پاسخ داد: "هیچ‌کدام."

ازآنجاکه ادواردز تنها سه ماه پیش از آغاز فیلم‌برداری به پروژه پیوسته بود، تیم جلوه‌های ویژه زمان بسیار محدودی برای طراحی، ساخت و آزمایش این سازه‌های خاص در اختیار داشت. قایق Mariposa بر روی سکویی به وزن ۶۵ تُن با ۱۱ محور حرکتی قرار گرفت که توانایی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشت تا واژگونی را شبیه‌سازی کند. همچنین، یک ماکت تمام‌قد و واقعی از کشتی Essex در بریتانیا ساخته و به مالت منتقل شد تا بر سکویی نصب گردد که توانایی چرخش تا ۴۵ درجه و حرکت در هر جهت را دارا بود.

بااین‌حال، نکته‌ شگفت‌انگیز آن است که بخش عمده‌ای از سکانس‌های قایق در این فیلم، بدون استفاده از آب واقعی فیلم‌برداری شده‌اند. کارلوس سیوداد، تهیه‌کننده‌ جلوه‌های ویژه، در یادداشت‌های مطبوعاتی فیلم اعلام کرده است که از حدود ۶۰۰ نمای مربوط به اقیانوس، تنها حدود ۱۵ درصد با آب واقعی تصویربرداری شده‌اند. حتی در مخزن اختصاصی استودیو نیز، اغلب مواقع مخزن خالی از آب بوده است.

ادواردز که سابقه‌ حرفه‌ای در زمینه‌ جلوه‌های ویژه‌ بصری دارد، در آغاز نسبت به این روش ابراز تردید کرده بود. او در این باره گفت:

"در ابتدا نگران بودم. تصور می‌کردم اگر جلوه‌های بصری آب بتواند تا ۹۰ درصد به واقعیت نزدیک شود، باید باقیمانده را تحمل کنیم و احتمالاً نتیجه قابل‌قبولی حاصل می‌شود."

اما هنگامی که نخستین تست‌ها، از جمله صحنه‌ای که در آن موساسور از آب بیرون می‌پرد و مجدداً به درون آن بازمی‌گردد، برایش ارسال شد، به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت. وی این کلیپ را برای دیوید کپ، نویسنده‌ فیلمنامه، نیز ارسال کرد که واکنش اولیه‌اش تنها سرد و مختصر بود. اما روز بعد، کپ پیام دیگری فرستاد:

"وای خدای من! من فکر کردم این ویدئو واقعی از یک نهنگ است، نه جلوه‌های ویژه"

ادواردز این واکنش را بزرگ‌ترین تحسین ممکن دانست و افزود:

"فکر می‌کردم تمام دوران تدوین را صرف انتقاد از شبیه‌سازی آب خواهم کرد، اما نتیجه آن‌قدر کامل بود که اصلاً لازم نشد درباره‌اش صحبت کنیم. [با خنده] در عوض، شروع کردیم به ایرادگرفتن از شکل ابرها در پس‌زمینه."
 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image