نقد فیلم The Woman in Cabin 10؛ کیرا نایتلی در تریلر معمایی نتفلیکس میان امواج توطئه و تصنع

ترجمه اختصاصی سلام سینما – نگار رعنایی: فیلم «زن در کابین شماره ۱۰» (The Woman in Cabin 10) تازهترین تریلر روانشناختی نتفلیکس، از همان الگوهای آشنای اقتباسهای ادبی دههی گذشته پیروی میکند: زنی آسیبدیده، حادثهای مشکوک، و دنیایی که به او باور ندارد. اما برخلاف «دختری در قطار» (The Girl on the Train) یا «زنی در پنجره» (The Woman in the Window)، اثر جدید سایمون استون بیشتر از آنکه در هیجان و تعلیق غوطهور شود، در دام تصنع و پیشپاافتادگی گرفتار میشود.
داستان فیلم زن در کابین شماره 10: زنی میان گناه، جنایت و دریا
لورا بلاکلاک (با بازی کیرا نایتلی) خبرنگار تحقیقی است که پس از مرگ تراژیک یکی از منابعش، به مأموریتی راحتتر فرستاده میشود: پوشش خبری سفر افتتاحیه یک قایق تفریحی لوکس به نام (Aurora Borealis) در مسیر نروژ. این سفر خیریه به میزبانی وارث بیمار صنعت کشتیسازی، اَن بولمر (لیزا لوون کونگسلی) و همسرش (گای پیرس) برگزار میشود.
اما آرامش لورا خیلی زود برهم میخورد؛ نیمهشب صدای درگیری از کابین کناری میشنود و پس از آن، صدای افتادن کسی در آب یخزده. با این حال، به او گفته میشود آن کابین خالی است...
از اینجا، لورا در میان مهمانان ثروتمند و مرموز کشتی، از ستاره راک بازنشسته تا پزشک شخصی خانواده، به دنبال پاسخ میگردد، بیآنکه بداند خودش هدف بعدی است.
بازیها، ساختار و کاستیها
فیلمنامه اقتباسی جو شراپنل و آنا واترهاوس (بر پایه نسخه اقتباسشده توسط اما فراست) تلاش میکند میان سبک آگاتا کریستی و نگاهی مدرن به روانپریشی زنان قربانی، تعادل برقرار کند. اما همانطور که منتقدان اشاره کردهاند، پیچشهای روایی بیش از آنکه هوشمندانه باشند، تصنعیاند؛ گویی کارگردان برای هر نشانه ساده، چندین «طعمه انحرافی» غیرمنطقی کار گذاشته است.
درخشش واقعی فیلم در طراحی صحنه خیرهکننده آلیس نورمینگتون و موسیقی بنجامین والفیچ است که با فضایی پرابهام و سرد، حالوهوای دلهرهانگیزی میسازند. با این حال، رنگبندی سبز-آبی اغراقآمیز و فیلمبرداری نیمهتاریک بن دیویس گاه بیش از حد به تصنع بصری میانجامد.
نایتلی با بازیای کنترلشده و پرتنش، ناامیدی و اضطراب کاراکترش را ملموس میکند، اما کارگردانی محافظهکارانه استون اجازه نمیدهد این تنش به مرز جنون برسد. در نتیجه، تماشاگر بیش از آنکه درگیر تعلیق شود، از ریتم کند و پایانبندی غیرقابلباور فیلم دلزده میشود.
«زن در کابین شماره ۱۰» گرچه با گروه بازیگران قدرتمند، طراحی صحنه درخشان و موسیقی مؤثرش تماشایی جلوه میکند، اما در نهایت نمیتواند میان هیجان کلاسیک آگاتا کریستی و درام روانی مدرن توازن برقرار کند. نتیجه، فیلمی است زیبا اما بیرمق؛ سفری دریایی که پیش از رسیدن به مقصد، از تعلیق تهی میشود.
زمان پخش زن در کابین شماره 10
فیلم «زنی در کابین شماره 10» از ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) در نتفلیکس منتشر شده و در دسترس قرار دارد.

دانشآموخته ادبیات انگلیسی و مترجمی با هفت سال تجربه کار. یک سال است در «سلام سینما» به تولید محتوا درباره سینمای جهان مشغولم. همیشه دنبال داستانهای جدید و تجربههای متفاوت در دنیای هنر هستم.