جستجو در سایت

1404/04/22 11:44

نقد قسمت هفتم سریال اجل معلق؛ بازگشت به الگوهای کمدی دهه 80 تلویزیون

نقد قسمت هفتم سریال اجل معلق؛ بازگشت به الگوهای کمدی دهه 80 تلویزیون
سریال «اجل معلق» کام‌بکی به سریال‌های کمدی دهه هشتاد تلویزیون است.

اختصاصی سلام سینما - الهام کوهی: پیش از این هم در نقد قسمت‌های قبل اشاره شد که اجل معلق کام‌بکی به سریال‌های کمدی دهه هشتاد تلویزیون است. این امر در قسمت هفتم به شکل ملموس‌تری اتفاق می‌افتد و تلاش عطاران برای خلق موفقیت‌های گذشته کاملا مشهود است.


بیشتر بخوانید:

نقد قسمت‌های چهارم و پنجم سریال اجل معلق | یک داستان منسجم

نقد قسمت ششم سریال اجل معلق؛ معضل خرده‌داستان‌های مستقل و بازگشت به عقب مجموعه


سوژه‌های به هدر رفته

دستمایه قرار دادن فاصله طبقاتی و مقایسه سبک زندگی در دو قشر کم‌درآمد و متمول و تغییر طبقه قشر ضعیف و به اصطلاح یک شبه پولدار شدن ایده‌ای بوده که همواره در آثار طنز استقبال زیادی داشته است. از جمله سریال‌های «متهم گریخت»، «سه در چهار» و «خانه به دوش» و همچنین فیلم‌های سینمایی ایرانی ژانر کمدی از این سوژه بهره برده و پرمخاطب بوده‌اند با این تفاوت که نوع نگاه در سریال‌های گذشته عطاران به فقر و فاصله طبقاتی انسانی‌تر بود تا تمسخر فقر.

دانلود سریال اجل معلق با کیفیت اصلی

در کنار این سوژه پرطرفدار، مسائل ماورالطبیعه و روح و شیطان و فرشته مرگ نیز جزء سوژه‌هایی بوده که همیشه مخاطب خاص خود را داشته است. قرار گرفتن این دو سوژه مخاطب پسند در کنار هم که در قسمت هفتم «اجل معلق» بیشترین فرصت بروز را داشته بستر خوبی برای یک سریال کمدی است تا از ظرفیت‌های سوژه استفاده کند اما «اجل معلق» با داستان‌های پراکنده‌اش نمی‌تواند این اتفاق را رقم بزند.

با این وجود سبک بازی و میمک‌های صورت و لحن بیان و فیزیک عطاران عنصر مهمی است که می‌تواند «اجل معلق» را محبوب و دوست‌داشتنی نگه دارد.

یک تغییر اساسی

برخلاف تلاش‌های اجل معلق که درصدد بود داوود را از خرج کردن پوندها منصرف کند، داوود از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و در نهایت یک شبه طبقه اجتماعی‌اش را تغییر داد و از اجاره‌نشینی در پایین شهر به خانه ویلایی در بالای شهر و از ماشین ایرانی به لندکروز رسید. حال زندگی اعیانی برای کسانی که یک عمر در فقر بوده‌اند فرصتی به وجود آورده که عقده‌های خود را برطرف کنند و این طنز تلخ بستر مناسبی برای موقعیت‌های کمدی ایجاد می‌کند و بازیگران با تجربه «اجل معلق» در ساخت این موقعیت‌ها موفق عمل می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

نگاهی به قسمت اول سریال اجل معلق؛ اجل در کمین است

نگاهی به قسمت دوم سریال اجل معلق؛ این اجل فرق دارد

نگاهی به قسمت سوم سریال اجل معلق؛ این تازه شروع ماجراست


اما با همه این تفاسیر حضور خانواده داوود در خانه‌ای ویلایی و تجربه زندگی متفاوت و رفتارهایی که تلاش دارد از بیننده خنده بگیرد تا حدودی بازی بر لبه تیغ است چون از یک طرف این صحنه‌ها بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مشابه به شکل بهتر و با نگاه انسانی‌تر تکرار شده و از طرف دیگر باعث رنجش طبقه پایین که با تورم‌های حال حاضر شامل قشر بزرگی از مردم است می‌شود و این نگاه به فقر در قسمت هفتم به اوج خود رسیده و مشمئزکننده و غیر انسانی می‌شود.

دانلود سریال اجل معلق با کیفیت اصلی

همچنان در قسمت هفتم هم داستان فرعی مربوط مسئول اختلاسگر که در سریال با نام دکتر او را می‌شناسیم و رامین ناصرنصیر نقش آن را بازی کرده در خلق کمدی و ارتباط به پیرنگ اصلی موفق عمل نکرده و شخصیت‌پردازی و بازی‌ها و داستانش مضحک از آب درآمده است. این شخصیت که دنبال پوندهایی است که که حالا در دست عطاران است و با این تعریف تا آنتاگونیست داستان محسوب می‌شود با وجود تمام فسادها و اختلاس‌هایی که دارد نمی‌تواند حس آنتی‌پاتیک را در مخاطب برانگیزاند.

زوج خلج- عطاران با بازی خوب این دو بازیگر در خلق موقعیت طنز موفق عمل کرده و سریال را با تمام ضعف‌های فیلمنامه و کلیشه‌ای بودن سوژه به جلو می‌برند و مخاطب را با خود همراه می‌کنند اما داستان‌پردازی و خلق موقعیت‌ها کمدی رفته رفته تکراری شده و سریال نسبت به قسمت‌های پیشین خود افت کرده و به نظر می‌رسد به جز پناه بردن به سریال‌های نوستالژیک دهه هشتاد و تکرار موقعیت‌هایی که قبلا امتحان خود را پس داده‌اند چیز دیگری برای ارائه ندارد.


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image