کتاب تأملات سینمایی کوئنتین تارانتینو در نوبت اول منتشر شد

اگر شیفته سینمایید و دارای ذهنی خیالپرداز، و اگر مسحور ستارگان سینمایید و آثارشان (بهطور خاص، هالیوود بهمثابۀ کارخانهٔ رؤیاسازی و بازنمود سرزمین مهآلود افسانههای شاه پریان و ادامهٔ سنت قصهگویان بزرگ تاریخ، از شهرزاد در شرق تا هانس کریستین اندرسن در غرب) و اگر در سطحی بالاتر با هنرهای نمایشی و ادبیات دراماتیک آشنایی دارید و هنر را ابزار بازنمایی نور و معنای نهفته در دل جهان سرد و تاریک پیرامونمان میدانید، شما مخاطب این کتابید.
اثری که برای هر سینمادوستی خواندنی است و سرشار از بیشمار نکته و داستانِ گفته و ناگفته. مضمون کتاب چنان که از عنوانش برمیآید تأملات یکی از بزرگان سینما است دربارهٔ برههای مهم و حساس در تاریخ فرهنگ و هنر معاصر: سینمای دههٔ ۱۹۷۰، عصر گذار از هالیوود قدیم و دورۀ طلاییاش و آن جهانِ زیبا و بینقص و عبور از پرتنشترین دههٔ تاریخ معاصر، یعنی دهۀ ۱۹۶۰ تا شکلگیری هالیوودِ جدید در دههٔ ۱۹۷۰، از چشمانداز نوجوانی تیزبین و هوشمند که در دهۀ ۱۹۷۰ از نزدیک شاهد این گذار و پیامدهای بزرگش بود و خود در دهههای بعد به یکی از بزرگان و معتمدان و نقاط امید هالیوود تبدیل شد، سینماگری استخوانترکانده که هیچ دورهای را در مدارس و دانشگاههای سینمایی طی نکرد، اما فراتر از هر چهرهٔ آکادمیکی در سینما، تأملاتش را با ما در میان میگذارد.
تارانتینو در سال ۲۰۲۰ قراردادی را با انتشارات هارپرکالینز برای نوشتن دو کتاب امضا کرد. نخستین اثر در واقع همان فیلمنامهٔ روزی روزگاری در هالیوود بود که آن را بهصورت رمان درآورد و دومین کتابش تأملات سینمایی است که در نوامبر سال ۲۰۲۲ منتشر شد.
در بخشی از کتاب چنین میخوانیم: «هیچ فیلمی مانند رانندهٔ تاکسیِ اسکورسیزی، تا آن زمان، هرجومرج زندگی خیابانی را در نیویورک دهۀ هفتاد چنین به تصویر نکشید، و تماشاگران با تشخیص این موضوع از آن لذت میبردند. پیش از آن، خشونت و نومیدی و زشتی و کمدیِ احمقانه هرگز با چنین شور و دقتی در فیلمی هالیوودی به تصویر کشیده نشده بود. فیلم حالوهوای واقعگرایانهای داشت که احساسش میکردیم زیرا به درستیِ آن پی بردیم.
تنها بار دیگری که این سطح از اصالت و درستی چیزی را در کنار تماشاگران کارسون توئین سینما و در حال تماشای فیلمی که روی پرده پخش میشد احساس کردم هنگام دیدن فیلم مَک بود.
رانندهٔ تاکسی، قبل از رسیدن به نقطهٔ اوج خود و آن صحنهٔ تیراندازی نهایی، قسمتهایی داشت که تماشاگران به آنها واکنشی جدی نشان دادند.
از همان ابتدا تماشاگران فکر میکردند تراویس آدمی کلهشق و خلوضع است. آنها او را مضحک میدیدند و هرچه فیلم بیشتر پیش میرفت، تراویس را مضحکتر نشان میداد و به نظرمان بامزهتر مینمود. اما فکر نمیکردیم او فقط خلوضع باشد؛ گمان میکردیم تراویس بیکِل موجودی ابله نیز باشد.»
کتاب «تأملات سینمایی کوئنتین تارانتینو» با ترجمه حمیدرضا خطیبی در ۴۹۱ صفحه و با قیمت ۶۹۶ توسط نشر هرمس به بازار کتاب آمده است.