جستجو در سایت

1404/04/28 13:57

آری استر درباره Eddington: فیلمی درباره یک شهر، یک بحران، و یک دیتاسنتر

آری استر درباره Eddington: فیلمی درباره یک شهر، یک بحران، و یک دیتاسنتر
آری استر در تازه‌ترین اثر خود «ادینگتون»، تصویری هولناک و تلخ از جامعه آمریکا در دوران همه‌گیری کرونا، شکاف‌های سیاسی، و سلطه فناوری ارائه می‌دهد. اما به گفته او، تنها یک صحنه کل پیام فیلم را در خود دارد: ساخت دیتاسنتر.
به گزارش سلام سینما

فیلم جدید آری استر با عنوان «ادینگتون» (Eddington) نخستین اثر سینمایی مهم درباره دوران همه‌گیری کرونا خوانده شده که در بستر شهری کوچک در نیومکزیکو روایت می‌شود. شکاف عمیق میان شهروندان بر سر ماسک‌زدن، جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است، نقش پلیس، و نفوذ فناوری، به تنش‌های بی‌سابقه‌ای منجر می‌شود که نهایتاً به خشونت، آشوب و حتی تروریسم ختم می‌گردد.

با این حال، به گفته استر، همه‌ی این بحران‌ها در برابر تنها اتفاق مهم فیلم بی‌اهمیت‌اند: ساخت یک دیتاسنتر متعلق به شرکت خیالی (solidgoldmagikarp). فیلم با صحنه‌ای از محل ساخت این دیتاسنتر آغاز و با بهره‌برداری از آن پایان می‌یابد، گویی همه درگیری‌ها فقط سوختی بودند برای تولید داده‌هایی که حالا در آن مرکز پردازش خواهند شد.

آری استر با نمایش مکرر گوشی‌های هوشمند و رفتار کاربران، از جمله صحنه‌ای که تمام قاب فیلم به فرم یک گوشی در می‌آید تأکید می‌کند که تکنولوژی نه‌فقط ابزار، بلکه منشأ بحران جدیدی است: بحران حذف انسانیت در برابر تولید بی‌پایان محتوا.

او می‌گوید: "اگر بپرسید فیلم درباره چیست، شاید فقط بگویم درباره ساخت یک دیتاسنتر است. باقی ماجرا فقط داده بود و ما فقط پردازنده‌های ناآگاه آن هستیم."


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image