جستجو در سایت

1404/05/06 21:09
راز تاریکی در جام آتش

این شخصیت فرعی خطرناک‌تر از آن بود که فیلم‌های هری پاتر نشان دادند

این شخصیت فرعی خطرناک‌تر از آن بود که فیلم‌های هری پاتر نشان دادند
درحالی‌که فیلم‌های هری پاتر ریتا اسکیتِر را صرفاً یک مزاحم طنزآمیز معرفی می‌کنند، واقعیت کتاب‌ها پرده از چهره‌ای بسیار شرورتر برمی‌دارد؛ خبرنگاری که نه تنها قوانین را شکست، بلکه اعتبار قهرمانان داستان را هم به چالش کشید.
به گزارش سلام سینما

در فیلم چهارم هری پاتر، «جام آتش» (Harry Potter and the Goblet of Fire)، شخصیت ریتا اسکیتِر، خبرنگار روزنامه «پیام امروز»، صرفاً نقش مزاحم کوچکی را ایفا می‌کند؛ اما در کتاب‌ها، نقش او بسیار عمیق‌تر و منفی‌تر است. او با استفاده از قلم‌های جادویی دروغ‌پرداز، مصاحبه‌هایی جعلی با هری پاتر انجام می‌داد که تأثیرات روانی و اجتماعی منفی زیادی برای هری و دوستانش داشت.

اسکیتِر به عنوان خبرنگاری که داستان‌هایش با هدف جلب توجه و رسوایی نوشته می‌شد، چهره‌ای از رسانه‌ای فاسد را نشان می‌دهد؛ رسانه‌ای که پس از بازگشت ولدمورت به منبعی از اطلاعات نادرست بدل شد. با این حال، بزرگ‌ترین جرم او چیزی فراتر از دروغ‌نویسی بود: او یک «انیماگوس» ثبت‌نشده بود که به شکل سوسک درمی‌آمد تا مخفیانه به اطلاعات حساس دست پیدا کند، کاری که طبق قوانین وزارت سحر و جادو غیرقانونی است و مجازات حبس در آزکابان دارد.

این حقیقت زمانی برملا شد که هرمیون گرانجر، پس از مشکوک شدن به حضور دائمی یک سوسک در اطرافشان، او را شناسایی و درون یک شیشه زندانی کرد. هرماینی سپس از این برگ برنده برای ساکت نگه داشتن ریتا استفاده و حتی او را مجبور کرد که بدون دریافت دستمزد برای مجله «طفره‌زن» (The Quibbler) مقاله‌ای بنویسد تا حقیقت درباره بازگشت ولدمورت را منتشر کنند.

رفتار هرمیون در این ماجرا، اگرچه هدفی خیرخواهانه داشت، اما جنبه‌ای خاکستری از شخصیت او را نشان داد؛ چراکه او نیز برای رسیدن به هدف خود از تهدید و باج‌گیری استفاده کرد.

ریتا بعدها نیز در داستان ظاهر می‌شود، از جمله در «یادگاران مرگ» (Deathly Hallows) که در آن زندگی‌نامه‌ای جنجالی درباره آلبوس دامبلدور با نام «زندگی و دروغ‌های دامبلدور» منتشر می‌کند. هرچند سبک او همچنان مغرضانه بود، اما برخی حقایق تلخ درباره دامبلدور را نیز روشن کرد. همچنین او کتاب‌هایی درباره دیگر شخصیت‌ها همچون «دیپت: نابغه یا نادان؟» و «اسنیپ: خائن یا قهرمان؟» نوشت.

در مجموع، اگرچه ریتا اسکیتِر به اندازه‌ی شخصیت‌هایی چون آمبریج یا ولدمورت منفور نبود، اما نقش مخرب او در داستان به مراتب جدی‌تر از چیزی است که فیلم‌ها نشان دادند.
 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image