جستجو در سایت

1404/07/17 11:45

5 فیلمساز که بر جهان سینمایی گیرمو دل تورو تاثیر گذاشتند

5 فیلمساز که بر جهان سینمایی گیرمو دل تورو تاثیر گذاشتند
جهان سینمایی گیرمو دل‌تورو ترکیبی است از هیولاها، سوررئالیسم، گوتیک، رنگ‌آمیزی‌های چشم‌گیر و نوعی شکوه حماسی. هر کدام از این ویژگی‌ها ریشه در بخشی از تاریخ جذاب سینمای جهان دارند.

اختصاصی سلام سینما - کمال نادری مطلق: جهان سینمایی گیرمو دل‌تورو ترکیبی است از هیولاها، سوررئالیسم، گوتیک، رنگ‌آمیزی‌های چشم‌گیر و نوعی شکوه حماسی. هر کدام از این ویژگی‌ها ریشه در بخشی از تاریخ جذاب سینمای جهان دارند.

در این پست، به مناسبت تولد خالق تعدادی از جذاب‌ترین هیولاهای دهه‌های اخیر سینما، با 5 فیلمسازی آشنا می‌شویم که بیشترین تأثیر را بر سینمای دل‌تورو گذاشته‌اند؛ از چهره بزرگ و آشنایی چون آکیرا کوروساوا تا ترسناک‌سازهای درخشانی مثل ماریو باوا و جیمز ویل، و البته سازنده تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های گودزیلا در ژاپن.

جیمز وِیل

ویل سازنده تعدادی از مشهورترین فیلم‌های ترسناک دهه 1930 همچون «فرانکنشتاین» و «مرد نامریی» بود. ایده ترحم نسبت به هیولا و حتی در خیلی از موارد همدلی با او، الگویی است که مستقیماً از سینمای جیمز ویل آمده و در فیلم‌هایی مثل «هل‌بوی» (Hellboy) و «شکل آب» (The Shape of Water) بر سینمای دل‌تورو اثر می‌گذارد. تازه‌ترین فیلم دل‌تورو هم که اصلاً نسخه جدیدی از «فرانکنشتاین» است.

لوئیس بونوئل

کافی است یک بار دیگر فیلم‌هایی چون «هزارتوی پن» (Pan's Labyrinth) و «ستون فقرات شیطان» (The Devil's Backbone) را ببینیم و آن را با فیلم‌های بونوئل مقایسه کنیم تا شباهت‌های کلیدی را پیدا کنیم: منطق رؤیا، جسمیت‌یافتن خیال، گزاره‌های سیاسی و اخلاقی، سوررئالیسم گزنده و ضد بورژوا، و استفاده از فانتزی نه برای فرار از واقعیت بلکه (برعکس) برای افشای خشونت هولناکی که در واقعیت روزمره تجربه می‌کنیم.

ماریو باوا

اگر فیلم‌های ترسناک ماریو باوا در دهه 1960 را دیده باشید و بعد سراغ «قله‌ای به رنگ خون» (Crimson Peak) دل‌تورو بروید، شباهت‌های بصری جالبی میان این آثار پیدا می‌کنید: از استفاده از رنگ‌های اشباع تا اهمیت نور شمع و دکورهای باروک. به‌نظر می‌رسد دل‌تورو از باوا آموخته که چطور با رنگ و سایه و دکور، عواطف تماشاگران را تحریک کند.

آکیرا کوروساوا

شاید در نگاه اول وجود شباهت میان کار دل‌تورو و کوروساوا کمی عجیب به نظر برسد اما شکل روایت، میزانسن‌های گروهی، اهمیت باد و باران به‌عنوان عناصر دراماتیکی که شرایط انسان‌ها را بازتاب می‌دهند، و حتی احترام فراوان به قهرمانان شکست‌خورده، در آثار این دو نفر مشترک است.
 

ایشیرو هوندا

چه کسی می‌تواند شباهت «حاشیه اقیانوس آرام» (Pacific Rim) با فیلم‌های «گودزیلا» را انکار کند؟ ایشیرو هوندا سازنده تعدادی از مهم‌ترین گودزیلاهای تاریخ سینما است - از جمله اولی‌اش در سال 1954 که به یک شاهکار کلاسیک بدل شد. تغییر نسبت انسان و هیولا دیگر شباهتی است که بین کار هوندا و آثار دل‌تورو می‌توان پیدا کرد.


اخبار مرتبط
ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image