آفونسو گونسالوس چگونه ریتم شاعرانه «همنت» را در اتاق تدوین ساخت؟
.jpg?w=1200&q=75)
آفونسو گونسالوس، تدوینگر شناختهشدهای که سابقه همکاری با فیلمسازانی چون مگی جیلنهال، تاد هینز و آرا ساکس را دارد، در گفتوگویی با ایندیوایر درباره تجربه تدوین فیلم (Hamnet) به کارگردانی کلویی ژائو صحبت کرده است. این فیلم روایتی داستانی از زندگی ویلیام شکسپیر، همسرش اگنس و تأثیر مرگ فرزندشان هملت بر زندگی و هنر آنها ارائه میدهد.
به گفته گونسالوس، ژائو همیشه نخستین نسخه تدوین را خود انجام میدهد و از او خواسته بود پیش از ورود به پروژه هیچ فوتیجی را تماشا نکند تا با «چشم تازه» نسخه اولیه را ببیند. او پس از تماشای نسخه ژائو، درباره ریتم، اجراها و جریان کلی روایت با او گفتوگو کرده و سپس با آزادی کامل وارد مرحله بازآفرینی ساختار فیلم شده است.
گونسالوس توضیح میدهد که ژائو در مرحله نخست به اجرای بازیگران و وفاداری به فیلمنامه توجه داشته، اما او توانسته با تجربه و نگاه شاعرانهاش، لایههای احساسی و ارتباط میان جهان واقعی و عناصر خیالگونه فیلم را پررنگتر کند. این همکاری به گفته او نوعی «کشمکش خلاقانه» بوده که در نهایت به شکلگیری روایتی لطیفتر و چندلایهتر انجامیده است.
او این همکاری را «روندی بسیار لذتبخش» توصیف میکند و میگوید رابطهای سازنده میان او و ژائو در اتاق تدوین شکل گرفته است؛ رابطهای که به فیلم اجازه داده میان واقعیت، تئاتر، زندگی و مرگ پلی شاعرانه بسازد.