آیا فیلم آباجان شخصیت محوری دارد؟ فرض کنیم که این فیلم شخصیت محوری دارد و آبا جان شخصیت کانونی فیلم باشد؛ آنوقت است که اولا میبایست آبا جان شخصیت شود دوما از تمامی ماجراها و اتفاقات تا آنجا که به شخصیت آباجان ارتباط دارد آگاهی پیدا کنیم و ثالثا به هیچ شخصیت دیگر به اندازه آباجان توجه نشود. در فیلم آباجان با انکه سعی شده تا حدود زیادی شرط دوم رعایت شود اما دو شرط دیگر رعایت نشده است. آبا جان که شخصیت نمیشود؛ و دیگر اینکه به شخصیتهای دیگر همچون ناظم مدرسه و حتی شخصیتهای دیگر به اندازه آباجان توجه شده است. پس آباجان فیلمی با شخصیت کانونی نیست بلکه فیلمی شده است درباره خانه ی آباجان. خانه ای که در ان افراد مختلف زندگی میکنند. مشکل بزرگ فیلم همین است که نویسنده و کارگردان باعدم پرداخت درست شخصیت آبا جان، توجه بیش از اندازه به دیگر شخصیتها در مقایسه با آباجان باعث شده اند که این فیلم دیگر فیلم شخصیت محوری آباجان نباشد و وقتی داستان خانه آباجان شده است حالا دیگر باید هم خانه را شناخت و هم نسبت بین آدمها را و هم خود آدمها را که متاسفانه هیچ کدام شناخته نمیشوند. با این اشتباه بزرگ است که پلات داستان اشتباه روایت میشود و این اشتباه روایت و حذف بخشهای مهم روایت است که باعث میشود اتفاقات فیلم هم غیر واقعی به نظر برسد. مثلا در اتفاق لو رفتن اعلامیه ها بیننده با این سوال مواجه میشود که چرا پسر اعلامیه ها را در چنین جایی که مدام شخصیت مرد فیلم آنجاست مخفی کرده است و در خود اطاق مخفی نکرده است؟ فارغ از اینکه به این سوال که این اعلامیه ها چیست در دنیای فیلم پاسخی داده نمیشود. یا در اتفاق تریاک خوردن بچه بیننده با این سوال مواجه میشود که چه شده است که تریاک از دست چنین شخصیتی به زمین افتاده ...
آیا فیلم آباجان شخصیت محوری دارد؟ فرض کنیم که این فیلم شخصیت محوری دارد و آبا جان شخصیت کانونی فیلم باشد؛ آنوقت است که اولا میبایست آبا جان شخصیت شود دوما از تمامی ماجراها و اتفاقات تا آنجا که به شخصیت آباجان ارتباط دارد آگاهی پیدا کنیم و ثالثا به هیچ شخصیت دیگر به اندازه آباجان توجه نشود. در فیلم آباجان با انکه سعی شده تا حدود زیادی شرط دوم رعایت شود اما دو شرط دیگر رعایت نشده است. آبا جان که شخصیت ...
آباجانی که نیست...
#آباجانی که نیست...
ادای دین هاتف علیمردانی به آباجان و همکلاسیهایش در سال 65، اثری در ژانر سینمای اجتماعی دهه جنگ را رقم زده است. از آنجا که تاریخ ایران در دهه 60 بیش از هر چیزی با جنگ پیونده خورده، سینمای جنگ نیز برجستگی بیشتری در این برهه دارد، این در حالی است که کمتر آثاری بازنمایی زندگی اجتماعی ایرانیان در خارج از میدان نبرد را برعهده داشتهاند.
تجربه عینی علیمردانی در زنجانِ دهه جنگ، تنها در رعایت میزانسنها توفیق داشته است، هرچند او سعی کرده با خلق کاراکترهایی که هر کدام نماینده قشری از جامعه هستند یک اجتماع کوچک از ایران دهه 60 پدید آورد. اگرچه این بازنمایی، روایت علیمردانی از آن روز است اما واقعیت از نظر علیمردانی یعنی خفقان سیاسی با دستگیری جوان تودهای، یعنی خفقان فرهنگی ...
#آباجانی که نیست...
ادای دین هاتف علیمردانی به آباجان و همکلاسیهایش در سال 65، اثری در ژانر سینمای اجتماعی دهه جنگ را رقم زده است. از آنجا که تاریخ ایران در دهه 60 بیش از هر چیزی با جنگ پیونده خورده، سینمای جنگ نیز برجستگی بیشتری در این برهه دارد، این در حالی است که کمتر آثاری بازنمایی زندگی اجتماعی ایرانیان در خارج از میدان نبرد را برعهده داشتهاند.
تجربه عینی علیمردانی در زنجانِ دهه جنگ، ...
«هجوم بحران ها»
فیلم چه به لحاظ فیلمنامه و چه در مرحله ی اجرا، اشکالات فاحشی دارد.
اول آن که در فیلمنامه تنها شاهد "بحران" هستیم. ده ها بحران پشت سر هم در فیلمنامه اتفاق می افتند بی آن که توجیه منطقی برایشان وجود داشته باشد و در نهایت هیچ یک از آنها به درستی گره گشایی نمی شوند. به عنوان مثال اعلامیه هایی که در خانه ی آباجان پیدا می شود در سال 65، به چه منظور صادر شده اند؟ محتوایشان چه بوده؟ چرا این شخصیت ها که هیچ کدام هم آنچنان سیاسی به نظر نمی رسند باید چنین اعلامیه های خطرناکی با خود داشته باشند؟
احتمالاً علیمردانی یکی از برگ برنده های کار خود را بازگشت به زمان جنگ می داند اما متأسفانه فقدان فضاسازیِ ایده آلِ آن دوران به کار ضربه ی مضاعفی وارد کرده است؛ نه تنها بسیاری از رویدادها در موقعیت ...
فیلم چه به لحاظ فیلمنامه و چه در مرحله ی اجرا، اشکالات فاحشی دارد.
اول آن که در فیلمنامه تنها شاهد "بحران" هستیم. ده ها بحران پشت سر هم در فیلمنامه اتفاق می افتند بی آن که توجیه منطقی برایشان وجود داشته باشد و در نهایت هیچ یک از آنها به درستی گره گشایی نمی شوند. به عنوان مثال اعلامیه هایی که در خانه ی آباجان پیدا می شود در سال 65، به چه منظور صادر شده اند؟ محتوایشان چه بوده؟ چرا این شخصیت ها که ...
در این فیلم خانم معتمد آریا عالی بودند ولی کمی سکانس آخر نباید آنجور تمام می شد
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۵ اسفند ۱۳۹۶
خطر لو رفتن داستان
بسیار عالی بود مخصوصا بازی خانم معتمد آریا و سعید آقاخانی.سکانس شنیدن اخبار واقعا اشک آدم رو درمیاورد که خانم معتمدآریا در آن سنگ تمام گذاشتند.موسیقی متن و ترانه ها هم زیبا و تاثیرگذار بود.فقط لوله کشی گاز بیرون درب همسایه ها و علمک گاز سکانس آخر ناجور بود.
فیلم خوبی بود،اینکه بعضی دوستان میگن فیلمنامه نداشت برام قابل درک نیست،اتفاقا خط داستانی خوبی داشت و در جریان زندگی چند فامیل در بستر جنگ تحمیلی اتفاقات پر هیجانی می افته..و چشم انتظاری مادری برای پسرش در جبهه هم هیجان و البته احساس خاصی به قصه داده و من خیلی دوسش داشتم..بازی خانم معتمد آریا در کل خوب نبود و مصنوعی بود،اما یه جاهایی از جمله سکانس دیدن اخبار از تلویزیون بازیشون فوق العاده بود.من با اون سکانس گریه کردم
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۴ تیر ۱۳۹۶
اینکه خواسته بود به مقوله دفاع مقدس اشاره کنه قابل احترامه ولی فیلمش به قول فراستی درنیومده و مقوایی شده
نقاط قوت: بازی قابل قبول آذرنگ
نقاط ضعف: بازی ضعیف سیمین معتمداریا ، شخصیت پردازی ضعیف (کاراکترها قابل باور نبودند)، پایان بندی نامفهوم و بسیار بد، نبود قصه قوی و کشش کافی.
به شدت بد بود. از آقای علیمردانی و خانوم معتمد آریا خیلی انتظارم بالاتر بود.
۴
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
واقعا افتضاح بود اصلن داستان نداشت بازیها هم آشفته و بی هدف بود واقعا تو سینما کلافه شدماز اینکه این فیلمو اومدم
۴
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶
يكي از مزخرفترين فيلمايي كه نوروز ٩٦ ديدم. صد رحمت به گشت ارشاد ٢
۴
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
بازی فاطمه معتمدآریا خیلی بد بود....... باورم نمی شد ایشونن که انقدر ضعیف بازی می کنن.
۸
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
چرا بازیگرایی مثل فاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی از اعتبارشون مایه میزارن و تو این فیلما بازی میکنن؟ مردمم به اعتبار اینا میرن سینما و ناامید برمیگردن خونه:( من که خیلی عصبانی شدم از این همه بی نظمی در فیلم و در بازی ها و در داستان:( متاسفم
اصلا فیلم رو دوست نداشتم... فیلم های اقای علیمردانی تبلیغاتشون جذبم میکنه موضوعاتشونم خوبه ولی وقتی میرم سینما و فیلم رو میبینم حس شلختگی فیلم کلافم میکنه... فیلمی نبود که به دیگران پیشکهاد کنم
اصلا فیلم رو دوست نداشتم... فیلم های اقای علیمردانی تبلیغاتشون جذبم میکنه موضوعاتشونم خوبه ولی وقتی میرم سینما و فیلم رو میبینم حس شلختگی فیلم کلافم میکنه... فیلمی نبود که به دیگران پیشکهاد کنم
۶
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۱ فروردین ۱۳۹۶
افتضاح به خصوص حرف زدنشون...
۹
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۰ فروردین ۱۳۹۶
فیلم عالی است چون خود من تو فیلمش بازی کروم
0
۱۶
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۶ فروردین ۱۳۹۶
بسیار ضعیف با بازی به دور از انتظار فاطمه معتمدآریا. تکراری و صعیف. با لهجه ای از خانم معمتدآریا که یک لحظه هم ثبات نداشت. من که خیلی ناراضی بودم و تعجب می کنم چه طور در جشنواره یکی از فیلمهای برگزیده مخاطبان بود....اصلا راضی نیستم.
۱۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۶ فروردین ۱۳۹۶
فیلم آباجان رو دیروز دیدم. بسیار ارتباط برقرار کردم. زیرا خونه و اتفاقاتش بسیار آشنا بود. اگه دهه شصتی نباشی نمیتونی فیلم رو درک کنی. حال و هوای خونه ها رو تو زمان جنگ به خوبی روایت کرده بود. لذت بردم عالی بود
۱
۱۰
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۶ فروردین ۱۳۹۶
فیلم خوبی بود. به خصوص بازی خانم معتمد آریا. واقعا با سلول سلولش بازی می کنه. زندگی دهه 60 با همه واقعیات، من نمی دونم اونهايي که نظر دادند این فیلم بده چه جور فیلمی از نظرشون خوبه. در هر صورت نظر همه محترمه
وقتی اعتقادی به سرگرمی روی پرده نقره ای، وقتی اعتقادی به اصالت فرم و مقدم بودن اون بر محتوا نداری، وقتی به هر قیمت غیر هنرمندانه و غیر سینمایی فقط بخوای تشویشات ذهنیت رو بیان کنی نتیجش میشه آباجان، بازی خانم معتمد آریا در این فیلم خوبه اما نه برای مدیوم سینما،بلکه برای صحنه تئاتر..
۱۲
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۰ فروردین ۱۳۹۶
بازيهاي فيلم همه تكرارى. خود فيلمم شديدا ضعيف. اصلا خوشم نيومد
۱۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۰ فروردین ۱۳۹۶
ب قول فراستی مقوایی بیش نبود:)
۸
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۰ فروردین ۱۳۹۶
خیلی فیلم بدی بود حیف وقت اشتباه کردم حرف منتقدین و گوش نکردم
۱۳
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۹ فروردین ۱۳۹۶
سلام
سال نو مبارک
دیروز فیلم آباجان را در سینما کوروش دیدیم بنابر شناخت کارگردان و فیلمهای هفت ماهگی و کوچه بینام ، آباجان را انتخاب کردیم اما متاسفانه انگار یه کارگردان جدید فیلم را ساخته اینهمه هنرپیشه خوب اما فیلم فاقد فیلمنامه بود اصلا داستان نداشت چه برسه به تعلیق و بازی خوب وقتی فیلمی از اساس که همان فیلمنامه هست خراب باشه دیگه بازیگران معجزه که نمی تونن بکنند حالمون اول سالی گرفته شد دوباره فیلمها رفتن رو به پایین که آدم دوست نداره بره سینما پارسال هر فیلمی را که میدیدیم دوست داشتیم سریع تر سی دیش هم بیاد اما این فیلم جزئ فیلمهایی بود که اصلا دلم نمی خواد دوباره ببینمش .... خدا کنه کارگردانهامون نقاط ضعفشون را پیدا کنند و رو به بالا بروند نه به پایین توقعم از آقای علیمردانی خیلی بالاتر از اینها بود متاسفم
فیلم بدی نبود معتمداریا عالی بود اگر ترکی بود بازیر نویس فارسی از متوسط بهتر می شد در ضمن اذرنگ بنظر هنرپیشه کار بلدی است.
0
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۷ اسفند ۱۳۹۵
خطر لو رفتن داستان
آباجان فیلمی است که حسابی تو ذوقم زده و عصبانیم کرده اولین چیزی که مرا عصبانی میکند زرنگ بازی جناب فیلساز در سو استفاده از یک سری فاکتورهای مضمونی و ساختاریست که توی یکی دو فیلم مطرح چند سال اخیر به کار گرفته شده این سوءاستفاده آنقدر واضح است که نیازی نیست اسمی از آن فیلمها آورد. دومین دلیل عصبانیتم به بازی گرفته شدن یک هنرمند درجه یک سینمای ایران یعنی فاطمه معتمدآریا در چنین بازار مکاره ای است طوری که متاسفانه در چند جای فیلم من بی اختیار به نوع بازی خارج از حد واقع نمایی معمتمدآریا خندیدم!
در این ملغمه ی تصویری خط سیر کلی روایت از کجا و چگونه شروع میشود و ادامه می یابد؟ پیرنگ اصلی و خرده پیرنگهای فرعی کدامها هستند؟ و چه کارکردی در پیش برد روایت دارند؟ آخر از فیلمی که سی دقیقه طول می کشد تا با فشار آوردن به مغزت متوجه نسبت فامیلی شخصیتهایی که از اول فیلم با هم در ارتباط هستن شوی توقع داشتن انضباط روایی امری غریب است. در نهایت اینگونه میتوان چندین خرده روایت دیگر هم به فیلم افزود و از همانهایی هم که هست کم کرد واقعا مگر فرقی میکند؟ فیلمساز که قطعا توانایی به سرانجام رساندن فیلمی با خرده روایتهای مقطع و رها شده را ندارد یک باره یک بمب می اندازد وسط مدرسه تا با تحریک احساسات رقیقه مخاطب، سرش را شیره بمالد.
با این همه موضع منفی که دربرابر فیلم وجود داره چطور تونسته عنوان دومین فیلم منتخب مردمی رو کسب کنه؟
۸
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۱ اسفند ۱۳۹۵
بازی بسیار بد و ضعیف و نپخته خانم معتمدآریا، با عرض شرمندگی و معذرت.
داشتم تصور می کردم این نقش اگر مثلاً به سوسن تسلیمی محول می شد نتیجه چه قدر می تونست متفاوت باشه
۱۲
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۴ بهمن ۱۳۹۵
گیلانه ی ترکی. و دیگر هیچ
۱۰
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
فیلم متوسط رو به پایین ایت نمیدانم چطور فیلم دوم جشنواره شد
۱۴
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۱ بهمن ۱۳۹۵
فیلم خوبی بود...بازی فاطمه معتمد آریا بسیار خوب بود...
به نظرم این فیلم باعث شد اعتبار بازیگری فاطمه معتمدآریا خدشه دار بشه. کارگردان اصلا تیمشو درست هدایت نکرده بود. فیلم «کوچه بی نام» رو تو این فیلمم پیاده کرده بود که نتیجه یک فیلم تکراری بی سر و ته بود
۹
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۷ بهمن ۱۳۹۵
ضعيف ... تنها خوبيش حضور معتمدآرياست كه حقش سيمرغ بلورينه.
فیلم بدون فیلمنامه که فقط یه سری نوستالژی دهه 60 رو توش گنجونده بود... بدون هیچ قصه... بازی ضعیف خانم معتمد آریا... حتی به بارم ارزش دیدم نداره...
۱۲
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
عليمرداني فقط لوكيشن عوض ميكنه وگرنه عملاً فيلمنامه نداره و كاراش همه تكرار همن.
۱۹
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۵ بهمن ۱۳۹۵
فيلماي اين كارگردان عين هم شدن. خيلي بده. بازي معتمدآريا هم اصلا جالب نبود. شبنم مقدمي هم عين نقشش در فيلم نفس. اميدوارم براي بار سوم بهش سيمرغ ندن كه اصلا شايستگيشو نداره
۱۴
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۴ بهمن ۱۳۹۵
تکرار "کوچه بی نام" این بار در زنجان! بازی های شدیداً بد بخصوص خانم معتمدآریا که نزدیک بود از تعجب شاخ در بیارم چه طور انقدر مصنوعی و ضعیف بازی کردن
۱۴
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۴ بهمن ۱۳۹۵
متوسط رو به بد
۱۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۳ بهمن ۱۳۹۵
در حد سریالای صدا و سیما. تنها نکته خوب بازیای عالی. مخصوصاً فاطمه معتمدآریا.
فیلم "آباجان" به نوعی بسیار نزدیک به فیلم "کوچه بینام" ساخته شده با این تفاوت که در کارهای هاتف علیمردانی یک پیشرف بحساب میاد. فضاسازی بسیار قابل قبول، بازیهای دوستداشتنی، به تصویر کشیدن یک دههی شصت نوستالژیک و بینقص...
وجود حس مثبت فیلم در یک اثر درام در رابطه با جنگ بسیار قابل ستایشه. فاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی در این فیلم در کنار گروه بازیگریِ هماهنگ، بسیار برجسته و ماندگارتر بنظر میرسند.
اگر با فیلمهای قبلی هاتف علیمردانی به ویژه "کوچه بینام" ارتباط برقرار کردهاید و یا خاطراتی تلخ و شیرین از دهه 60 را به همراه دادید، بدانید که "آباجان" برای شما ساخته شده است...
در صندوق آرای مردمی:
اصلا نپسندیدم() –نپسندیدم() –میانه() –پسندیدم() –خیلی پسندیدم(*)
فیلمی که اصلا داستان ندارد . قصه نمی فهمد کارگردان در این فیلم حتی میزانسن های ابتدایی سینمایی رارعایت نکرده است . پایانی بی هدف . بازی ها در سطح معمولی . نمره:بی ارزش