مرتضی حسینی مستندساز است که در سال 1387 در پی حادثهای در جادهایی دور افتاده به کما میرود و همسرش مریم شریفی ناپدید میشود. او به همراه دوستش مجید شکری و یاسر جعفری در حال ساخت فیلمی مستند پیرامون نیروهای ماورایی هستند که کما رفتن مرتضی سر آغازی است برای ....
«روایت ناپدید شدن مریم»، اولین ساخته محمدرضا لطفی، داستان پیچیدهای ندارد و اتفاقاً داستان آن عامهپسند و تا حدودی کلیشهایست اما آنچه فیلم را از دیگر فیلمهای ژانر وحشت ایران متمایز میسازد، بهره گیری لطفی از فرمی تازه برای بیان داستانش است که پیشتر در سینمای ایران به ندرت دیده شده است.
«روایت ناپدید شدن مریم» همانند برخی نمونههای غربی آمیزهای از دو بخش داستانی و مستند است و این خود به تأثیرگذاری بیشتر اثر کمک میکند. درواقع، بخشهایی از فیلم که به شکل مستند و مصاحبه تهیه شده اند آنقدر ملموس و باورپذیر از آب درآمده اند که مخاطب را با این پرسش روبرو میسازند که آیا این بخشها واقعی اند یا آن-که آنها نیز بخشی از داستان محسوب میشوند؟ بخشهای مستند فیلم، مخاطب را به درون قصه میکشانند و نفس-گیرتر از دیگر بخشهای کار از آب درآمده اند.
مانورِ اصلی فیلمساز بیش از پرداخت به روایت، به فرم و شیوهی به تصویر کشیدن آن بوده است و از این حیث تکلیف خود را از همان ابتدا با مخاطب روشن میکند. اغراق در فضاسازی از همان نمای اول و نریشنی که سرگذشت زندگی مرتضی حسینی (رضا بهبودی) را میخواند آغاز میشود و به مخاطب یادآوری میکند که قرار است یک فیلم ترسناک ببیند. لطفی از ترفندهای بکری برای ترساندن مخاطب استفاده میکند و در این راه نسبتاً موفق میشود.
فیلم را میتوان یک سایکودرام به حساب آورد که علاوه بر تأکید بر جنبههای متافیزیکی، بخشی از آن نیز بر مباحث روانشناسی استوار گردیده است. به عبارتی، مخاطب در این تعلیق نگه داشته میشود که آیا مریم (صدف بهشتی) واقعاً با موجودات ماورایی ارتباط برقرار میکند یا اتفاقاتی که برایش میافتد ناشی از رواننژندی اوست؟ بر طبق اسلوب اساسی ژانر وحشت در «روایت ...
«روایت ناپدید شدن مریم»، اولین ساخته محمدرضا لطفی، داستان پیچیدهای ندارد و اتفاقاً داستان آن عامهپسند و تا حدودی کلیشهایست اما آنچه فیلم را از دیگر فیلمهای ژانر وحشت ایران متمایز میسازد، بهره گیری لطفی از فرمی تازه برای بیان داستانش است که پیشتر در سینمای ایران به ندرت دیده شده است.
«روایت ناپدید شدن مریم» همانند برخی نمونههای غربی آمیزهای از دو بخش داستانی و مستند است و این خود به تأثیرگذاری ...
بسیار فیلم خوبی بود و من تا مدتها بهش فکر می کردم... یک فیلم از جنس سینمای وحشت نه چندش آور... آخرشم که خیلی خوب بود من بعد از دیدنش از سینما که بیرون اومدم دیدم همه تماشاچی ها وایسادن و نرفتند و همگی چند نفر چندنفر در موردش صحبت می کردند
سلام من چطور میتونم این فیلمو بگیرم ؟ کلوپ ها ندارن و لینک دانلود هم وجود نداره
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
اونجور که از تو نظرات برداشت کردم شبیه فیلم اژدها وارد میشوده ... خواستم بگیرمش منصرف شدم ...
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۵ اسفند ۱۳۹۵
دوسال پیش تو سینما دیدم این رو. نمیدونم چرا هنوز دی وی دی اش نیومده. کلا فیلم خوبی بود. تو تجربه های ترسناک ایرانی فیلم آبرومندی هست
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۶ خرداد ۱۳۹۵
من نمیدونم دوستانی که نوشتن فیلم بی سرو ته منتظر چه سر انجامی بودن؟؟؟ منتظر بودن کسی به کسی برسه و یه خانواده تشکیل بدن؟؟
اولا که کاملا داستان واقعیه و قشر بزرگی از جامعه ما با دعا نویسها جنگیرها ارتباط دارن و باور دارن پس کاملا ممکن الوقوع هستش... این فیلم خیلی فیلم نویی هست و.کاملا ارزش دیدن داشت مخصوصا اگر به متافیزیک و موضوعات اینچنینی علاقه دارید
۳
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
خیلی لوس بود!
۲
0
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۶ آبان ۱۳۹۴
از کجا میشه پیدا کرد این فیلم رو؟؟؟،من خیلی دلم میخواد ببینمش
۵
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۵ مرداد ۱۳۹۴
با سلام
منم با ديدن فيلم خيلي تحت تاثير قرار گرفتم. اما نكته اي كه هست فيلم كلا ساختگي و به عبارت دقيقتر مستندنما هست. حتي قسمتهاي سياه و سفيد هم ساختگي بوده و خلاصه اينكه كارگردان تمام سعي خود را كرده كه با مستند جلوه دادن داستان و بهتر است بگويم با دروغ گويي و فريبكاري حس ترس و وحشت را در مخاطب ايجاد نمايد و از اين طريق بر ضعف و ناتواني خود در ساخت فيلم ژانر وحشت چيره گردد.
جمله آخر: به نظر بنده مستند جلوه دادن اين اثر يا قسمتهايي از آن به همان ميزان براي فكر و انديشه مخاطب عام خطرناك و مخرب است كه ساختگي بودن و غيرعلمي يا بي پايه بودن نظريات دكتر و آخوند در فيلم.
۴
0
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
يك فيلم بي سر و ته و چرت
تكليفش با خودش هم روشن نيست كه مستند است يا داستاني؟
جالب اينكه در هيچكدام از اين دو رده نمره قبولي نمي گيرد
اگر از جنبه داستاني بخواهيم به فيلم نگاه كنيم كه قطعا ننه بزرگ هاي ما بهتر از راويان فيلم چنين داستانهايي را براي ما تعريف كرده اند
جنبه مستند آن هم ايراد هاي اساسي دارد ... ديالوگ هاي كاملا مصنوعي دوستان مرتضي و صحنه هاي آزار دهنده فيلم و ريتم كش دار و خسته كننده آن به هيچ عنوان جاي دفاعي براي اين فيلم نمي گذارد...
ديدن آن را فقط به كساني توصيه مي كنم كه تا به حال هيچ اطلاعي از نيروهاي ماورائي نداشته اند اما در مورد كساني كه با اين مقوله آشنا هستند ( كه غالبا هم همينطور است ) فقط مي توانم بگويم : يك داستان تكراري آزاردهنده و البته بسيار ضعيف!!!!
من هنوز فیلمو ندیدم کسی بهم گفت این داستان واقعیت داره و مریم واقعا ناپدید شده و غیر ،کسی آمار صحیح داره ،متشکر میشم
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۱۰ سال پیش
۳ بهمن ۱۳۹۳
کسائی که در این زمینه کار کرده باشن میفهمن که موضوع این فیلم در واقعیت عینیت داره.
یعنی تمامی موضوعات مطرح شده امکان وقوع در واقعیت رو داره و از قدرت انسان در زمینه دخول به ابعاد بالاتر زندگی رو داره...
موضوع فیلم حداقل واسه من بسیار خوشایند به نظر رسید و تطابق با واقعیتش واسم جالب بود.
به نظرم فیلم چنگی به دل نمیزنه !
فقط آدم از حماقت های مرتضی حالش بهم میخوره !
چیزی به عنوان ترس در فیلم خودنمایی نمیکنه بغیر از چند پلان سیاه سفید ..
در کل نمره خوبی نمیگیره ..
۸
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۱۰ سال پیش
۲۲ دی ۱۳۹۳
تا حالا هیچ کدوم از فیلمای ترسناک ایرانی به دلم ننشسته جز همون شب بیست و نهم و خوابگاه دختران. که اونم بچه بودم.
امیدوارم این خوب باشه