این یک مستند نیست!
در میان فیلم های گروه هنر و تجربه،«روز مبادا» یکی از درخشان ترین هاست.
«روز مبادا» برای اولین بار در جشنواره سی و سوم فجر اکران شد.در زمان اکران فیلم در سالن اصحاب رسانه برج میلاد جمعیت کمی به تماشای فیلم آمده بودند، فیلمی که نه فیلمساز شناخته شده ای داشت و نه برخلاف سایر فیلم ها فهرست اسامی خیل عظیمی از ستارگان سینمای ایران را یدک می کشید، اما پس از پایان فیلم همان جمعیت اندک برای دقایقی به تشویق این فیلم خوش ساخت و دوست داشتنی پرداختند و بی اغراق از تماشای آن بسیار شگفت زده شدند، زیرا هیچ کس انتظار دیدن چنین فیلمی را از یک فیلمساز جوان و ناشناس نداشت.
از مهم ترین و بارزترین ویژگی های فیلم سادگی آن است. فیلم بی آن که قصد خودنمایی داشته باشد داستانی سرراست را در قالب فرمی نوین و پسندیدنی روایت می کند.
«روز مبادا» داستان دختری است که قصد دارد فیلمی بر اساس زندگی پرفراز و نشیب مادرش بسازد، مادری که خواب دیده به زودی خواهد مُرد.
آنچه درباره فیلم حایز اهمیت است، فضاسازی ناب و باورپذیر کارگردان است. فضای کار به شدت واقعگرایانه است، آن قدر که گاه مخاطب مرز میان واقعیت و داستان را گم می کند و حتی برخی از تماشاگران که از پیش زمینه ساخت فیلم آگاهی ندارند ممکن است این گونه برداشت کنند که «روز مبادا» فیلمی در ژانر مستند یا مستند-داستانی است؛ در حالی که فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم توضیح داده است کارش صد در صد بر اساس متنی از پیش تعیین شده و فیلمنامه ای مدون ساخته شده و به هیچ وجه بدیهه و مستند نیست.
از بزرگ ترین امتیازات فیلم حضور یک نابازیگر برای ایفای نقش اصلی آن است، نقشی دشوار که به بهترین شکل ممکن ایفا شده است.
«روز مبادا» فیلمی شخصیت محور است. شخصیت پردازی فیلم قوی است و پیداست که ...
در میان فیلم های گروه هنر و تجربه،«روز مبادا» یکی از درخشان ترین هاست.
«روز مبادا» برای اولین بار در جشنواره سی و سوم فجر اکران شد.در زمان اکران فیلم در سالن اصحاب رسانه برج میلاد جمعیت کمی به تماشای فیلم آمده بودند، فیلمی که نه فیلمساز شناخته شده ای داشت و نه برخلاف سایر فیلم ها فهرست اسامی خیل عظیمی از ستارگان سینمای ایران را یدک می کشید، اما پس از پایان فیلم همان جمعیت اندک برای دقایقی به تشویق ...