دو نابینا تصمیم دارند از یک جواهرفروشی سرقت کنند، آدم های مختلفی درگیر این سرقت می شوند و هر کدام بخشی از داستان را پیش می برند. پلیس ها، مال خر، شریک دزدها و ... همه در یک روز سرنوشتان به هم گره می خورد.
سینما، نابترین ابزار برای تصویرنمایی پراکندگی نگاه آدمی است و سینمای پست مدرن بهنگامترین نشانه برای رسیدن به عصاره تفکری بازنمایان شده در عصر تکنولوژی به شمار میرود. فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» که اولین فیلم بلند سینمایی شهرام مکری به شمار میآید، آشکارا نشانههایی از سینمای پست مدرن را در خود دارد و از این حیث میتواند نمونهای قابل ذکر از این نوع سینما برای آثار داخلی به شمار آید. در کالبدشکافی سینمای پست مدرن باید رجوعی به نگرههای متمایز جهانی تکثرگرا در دهه پایانی قرن بیستم داشت، آنجا که انسان چنان به پدیدهها با دیده تردید فلسفی نگریست که عصر لایتناهیهای اندیشهورزی شکل گرفت و هنرمند به مثابه بازوی اندیشهورز دورانها بر این جریان تاویلهای تازهای را به طراحی رساند. از این رو، بیپایانی آرا و نشانهها در جهان رخدادها در آثار ادیبان و هنرمندان، جلوههای فرمی و ساختاری غریبهای با فضای کلاسیک و مدرن یافت و میل به تجربهگرایی حد و مرز محدودیتها و حصار قراردادهای پیشین را از میان برداشت تا ابهام در واقعیت و وانمودگی به جای عینیتگرایی پرچمدار برداشتهای جدید شود.
سینمای پست مدرن از دل اصل نسبیگرایی خود را نمایان کرد، به نحوی که در این نوع سینما وحدت سهگانه ارسطویی به کنار گذاشته شده و گستره تفکری و تنوع روایتها، ژانرها و مولفههای نقیضه بر هم شکل گرفت تا فیلمساز با توسل به منطق دیالکتیک درصدد بازی با اشکال و نظریات شکل یافته در قلمروی هنر باشد و با بازیگوشیهای فرمی و روایی به ساحت نامکشوف گذشته ...
سینما، نابترین ابزار برای تصویرنمایی پراکندگی نگاه آدمی است و سینمای پست مدرن بهنگامترین نشانه برای رسیدن به عصاره تفکری بازنمایان شده در عصر تکنولوژی به شمار میرود. فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» که اولین فیلم بلند سینمایی شهرام مکری به شمار میآید، آشکارا نشانههایی از سینمای پست مدرن را در خود دارد و از این حیث میتواند نمونهای قابل ...
الگویی پیشرو
فیلم پستمدرن به معنای واقعیتر خود، که برگرفته از ساختار هنریاش باشد، در سینمای ایران کم یافت میشود و بیشتر محدود به تجربههای نسل جوانتر سینمای ایران است که مشتاقانه و فارغ از مناسبات محدودکننده رسمی سینمای ایران، به دنبال طرح فضاهای جدید در بافت تثبیت شده سینمای ایران هستند. یکی از نامآورترین این فیلمسازان، شهرام مکری است که در اولین ساخته بلند سینماییاش، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر»، نمونهای شستهرفته و در عین حال خلاقانه از یک الگوی درست پستمدرنسیتی عرضه کرده؛ به نحوی که بعد از گذشت هشت سال از ساختش، همچنان سرزنده و پویا، مخاطب را به دنبال روایت غیرخطیاش میکشاند.
«اشکان…»، ترکیبی از چند داستان مجزا اما درهمتنیده در پیرنگی پیچیده است. دو نابینای سارق، پلیسهایی عاشق ...
فیلم پستمدرن به معنای واقعیتر خود، که برگرفته از ساختار هنریاش باشد، در سینمای ایران کم یافت میشود و بیشتر محدود به تجربههای نسل جوانتر سینمای ایران است که مشتاقانه و فارغ از مناسبات محدودکننده رسمی سینمای ایران، به دنبال طرح فضاهای جدید در بافت تثبیت شده سینمای ایران هستند. یکی از نامآورترین این فیلمسازان، شهرام مکری است که در اولین ساخته بلند سینماییاش، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان ...
با اجازه ی کارگردان بلند میخندیم
کارهای مکری را باید با نگاه فرمالیستی محض نگاه کرد. به این معنا که سمبل ها، نشانه ها و اتفاقات در اینگونه فیلم ها (آثار هنری) تعریفی در همان چارچوب دارند و واکنش های خاص خودشان را می طلبند. باید با قوانین فرم مکری که در همان نخستین لحظات فیلمش برای بیننده به خوبی روشن می شود بر اتفاقات فیلم او نظر داد. مکری در فیلمهایش این موضوع را حفظ کرده بخصوص در اشکان. در این فیلم با یک سینما به مفهوم مدرن طرفیم. سینمایی که به گفته ی خود مکری آغازگر آن تارنتینو بوده است. اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر که پس از حدود نه سال به اکران در آمد را شاید بتوان از اولین و بدون شک بهترین نمونه های سینمای مدرن در ایران تلقی کرد. سینما به مفهوم کلاسیک همانند هر هنر دیگری بر مفهوم (concept) تکیه دارد. مفهوم و محتوا ...
کارهای مکری را باید با نگاه فرمالیستی محض نگاه کرد. به این معنا که سمبل ها، نشانه ها و اتفاقات در اینگونه فیلم ها (آثار هنری) تعریفی در همان چارچوب دارند و واکنش های خاص خودشان را می طلبند. باید با قوانین فرم مکری که در همان نخستین لحظات فیلمش برای بیننده به خوبی روشن می شود بر اتفاقات فیلم او نظر داد. مکری در فیلمهایش این موضوع را حفظ کرده بخصوص در اشکان. در این فیلم با یک سینما به مفهوم مدرن طرفیم. ...
فیلم قطعا برای تماشاگر عامه سینما غیرقابل تحمل و تماشا است. پیچیدگی های فیلم خیلی زیاده و فیلمی نیست که بتوان از تماشایش لذت برد. با این حال پایان فیلم خیلی خوب بود.
۱
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۲۲ دی ۱۳۹۴
یه سوال داشتم. اوایل فیلم ، تو خونه خریدار جواهر به آأم کوره گفت برو اتاق بغل. تو اتاق بغل تعدادی آدم داشتن یه فیلم نگا میکردن. اینا کی بودن ؟ فیلمه چی بود ؟ چی بود این اتاقه ؟ :D
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۲۰ آبان ۱۳۹۴
آقای مکری فیلم به فیلم در حال پیشرفت و ساختارشکنی در مضمون و ساختار هستند... واقعا غنیمتی ست در سینمای ایران.
۷
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۳۱ تیر ۱۳۹۴
يک تقليدكم رنگ واحمقانه از پالپ فيکشن.افتضاح بود اين فيلم
۶
۳۹
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۳۱ تیر ۱۳۹۴
یک تقليد احمقانه از پالپ فيکشن.افتضاح بود اين فيلم
۶
۳۴
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۲۸ تیر ۱۳۹۴
با این امکانات چنین فیلمی ساختن شاهکار است.که فقط از عهده شهرام خان مکری بر میآید
کاشکی اعتقاد و اعتماد مسئولان به امثال مکری بیشتر شود تا شاهد فیلم هایی این چنین خلاقانه باشیم
الحق فیلمی خوب بود در عین سادگی بزرگ.با سادگی بزرگ بودن هنر است که این خود مشخصه سینمای مکری ست
به قول کاراییپ فیلم من آینده روشنی برای مکری می بینم روزی برسد که بر آثار او سجده کنند.
و در اخر واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت
۲۴
۵
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۱۳ تیر ۱۳۹۴
بسیار خلاقانه .
۱۹
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۱۳ تیر ۱۳۹۴
احسنت. فیلم خیلی خوش ساخت و گیرا بود.
۱۶
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۵ تیر ۱۳۹۴
فیلمی کند و خواب آور و [...] ...قابلیت ورود به نمایش خانگی هم ندارد.
پولتان را با دیدن این فیلم دور نریزید!
۷
۴۵
پاسخ
گزارش تخلف
۹ سال پیش
۲۶ خرداد ۱۳۹۴
این فیلم کمدی متفاوتی است از آنچه تا بحال دیده اید.ثانیه به ثانیه فیلم جذاب دنبال می شود و فلش بک هایی که بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد.و سکانس پایانی که به زیبایی به سکانس اول فیلم پیوند می خورد تا زیبایی فیلم دوچندان شود.منتظر فیلم بعدی جناب مکری هستیم.