گاهی در سالن سینما فیلم هایی را روی پرده می بینیم که با خودمان فکر می کنیم که چرا همچین فیلمی را باید در سینما ببینیم چه کسی مسوول نظارت این گونه از فیلم هاست؟ یا چرا این فیلم ها باید در سینما نمایش داده شوند؟ اگر نظر فیلمساز را جویا شویم می گوید فیلم من یک ملودرام اجتماعی ست که زوایای جامعه را نشان می دهد حتما این فیلمساز مدعی ست که فیلمش توانسته ابعاد ناهنجاری های اجتماعی را به مخاطبش نشان بدهد اما کدام مخاطب؟ کدام زوایای جامعه؟ نگاهِ آماتوری فیلمساز به مسائل نخ نما شده در کل فیلم مشهود ست این حرف هایی که در بالا گفته شد با چند نکته بدتر از این که قابل چاپ نیست شامل فیلم غیرمجاز می باشد که چند روزی به اکران عمومی درآمده است، فیلمی که سرشار از نگرش سطحی و غیرحرفه یی ست؛ غیرمجاز یک اثر مخاطب گریز است بیست دقیقه از فیلم می گذرد و نگارنده هنوز نمی فهمد این فیلم چه می خواهد بگوید البته این مشکل نگارنده نبوده چرا که تماشاگرها پچ پچ کنان سالن سینما را ترک می کنند اما نگارنده به دلیل موقعیت شغلی باید بماند تا فیلم به انتها برسد انتها؟ مگر غیرمجاز ابتدا و وسط دارد که باید انتها داشته باشد؟ با دیدن غیرمجاز معنی جمله ی (ما قبل از نقد) را درک می کنم چرا که آن منتقد به درستی این جمله را برای بعضی از فیلم ها به کار می برد!
غیرمجاز سومین ساخته ی حسن یکتاپناه که متاسفانه یا خوشبختانه دو فیلم قبلی اش را ندیده ام یک اثر بی محتوایی ست که صرفا می خواهد فیلم اجتماعی باشد اما ابعاد بی سروشکل این فیلم بشدت الکن و فاقدِ لحن مورد نیاز است به همین جهت نمی تواند در جایگاه یک ژانر یا حتی یک فیلم سینمایی قرار بگیرد چرا که موضوع فیلم چندپاره ست که این مشکل اساسی در پرداخت فیلمنامه است، فیلمنامه؟ آیا واقعا ...
گاهی در سالن سینما فیلم هایی را روی پرده می بینیم که با خودمان فکر می کنیم که چرا همچین فیلمی را باید در سینما ببینیم چه کسی مسوول نظارت این گونه از فیلم هاست؟ یا چرا این فیلم ها باید در سینما نمایش داده شوند؟ اگر نظر فیلمساز را جویا شویم می گوید فیلم من یک ملودرام اجتماعی ست که زوایای جامعه را نشان می دهد حتما این فیلمساز مدعی ست که فیلمش توانسته ابعاد ناهنجاری های اجتماعی را به مخاطبش نشان بدهد ...
پردازش بیمنطق
«غیرمجاز»، از دقیقه اول خود را لو میدهد. کاملا مشخص میشود که با چه فیلمی سر و کار داریم. مشخص است که این فیلم برای سینما ساخته نشده است. انگار یک فیلم سفارشیِ مناسبتی است که باید در زمانی محدود به جایی تحویل داده شود. غیرمجاز بیشتر شبیه تلهفیلمهایی است که وقتی در حال بالا و پایین کردن شبکهها هستیم به آن برخورد میکنیم و از روی بیکاری و نداشتن هیچ برنامهای دیگر، اجباری به تماشای آن نشستهایم. اما غیرمجاز در تلوزیون هم نمیتواند موفق باشد و همان مخاطب بعد از دیدن ده دقیقه از فیلم، تلوزیون را خاموش میکند و خواب را به هر چیزی ترجیح میدهد. مسئول نظارت بر فیلمها کیست؟ چه کسی اجازه اکران فیلمها را میدهد؟ پروانه ساخت و پروانه نمایش را چه کسی میدهد؟ اساسا هنوز در ایران نفهمیدیم که چه فیلمهایی ...
«غیرمجاز»، از دقیقه اول خود را لو میدهد. کاملا مشخص میشود که با چه فیلمی سر و کار داریم. مشخص است که این فیلم برای سینما ساخته نشده است. انگار یک فیلم سفارشیِ مناسبتی است که باید در زمانی محدود به جایی تحویل داده شود. غیرمجاز بیشتر شبیه تلهفیلمهایی است که وقتی در حال بالا و پایین کردن شبکهها هستیم به آن برخورد میکنیم و از روی بیکاری و نداشتن هیچ برنامهای دیگر، اجباری به تماشای آن نشستهایم. ...
نمایش یک طرفه
فیلم غیر مجاز سعی دارد در قالب یک فیلم اجتماعی خطرهایی که در کمین دخترهای جوان است و نقش خانواده در تربیت آن ها را واکاوی کند .
غیرمجاز سعی دارد با نمایش دختر شهرستانی که به تهران آمده و یک ناپدری بد طینت دارد ( فاکتوری تکراری و نخ نما شده ) حس همذات پنداری را در بیننده برانگیزاند ولی در نمایش آن ضعیف عمل میکند ، مشکل اصلی در عدم شخصیت پردازی کاراکتر توکاست ( فیلم هایی مثل دربند و دختر را به یاد آورید که با شخصیت پردازی خوبشان تبدیل به فیلم های خوب و بازدارنده ای می شوند ) در اینجا بیننده نمی تواند توکا را درک کند و مدام او را سرزنش می کند ، یکی دیگر از دلایل این امر نیز عدم نمایش خانواده ای است که توکا در آن زندگی میکند (فقط در دو صحنه ناپدری را می بینیم که نمایش الکنی است ) اگر خانواده ...
فیلم غیر مجاز سعی دارد در قالب یک فیلم اجتماعی خطرهایی که در کمین دخترهای جوان است و نقش خانواده در تربیت آن ها را واکاوی کند .
غیرمجاز سعی دارد با نمایش دختر شهرستانی که به تهران آمده و یک ناپدری بد طینت دارد ( فاکتوری تکراری و نخ نما شده ) حس همذات پنداری را در بیننده برانگیزاند ولی در نمایش آن ضعیف عمل میکند ، مشکل اصلی در عدم شخصیت پردازی کاراکتر توکاست ( فیلم هایی مثل دربند و دختر را به یاد آورید ...
فیلم خوبی بود
مشگل بیشتردخترها جامعه مابود
یه دخترامکانات نداشت بیرون بودخودشوپاک نگه داشت
یکی امکانات داشت دنبال دردسربود رفاه زیادی داشت
دادش دخترهم متونست خواهرشونجات بده با خوش رفتاری اخرش پی برد ولی چه فایده داشت دیرشده بود
برعکس نظردوستان فیلم ازنظرمن ودوستانی که باهاشون فیلم رودیدم عالی بود،درسته شایدبنظربعضیا کلیشه ای باشه موضوعش اما واقعا دلچسب، آقای شهاب الف که نظرشون پایین ترازمن هست ،بایدبگم بله تااواسط فیلم موضوع کندهست اما مدتی بعدفیلم واقعا دوست داشتنی میشه وکنجکاومیشی ببینی آخرش چی میشه، برای من که دونکته مثبت وقابل تامل داشت.اول اینکه کسی که ازخونه فرارکنه عاقبت خوبی نخواهدداشت ودوم اینکه رابطه برادروخواهربسیارمهم هست
فیلم متوسطی بود. بازی میلاد کی مرام و نگار جوکار قشنگ بود. ولی ولی فیلم آخرش را افتضاح و بلکن گند تمام کرد. کاملا نویسنده کم آورد که این منجر به این می شود که کل فیلم برود زیر سوال و امتیاز ضعیفی کسب کند.
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۷ آبان ۱۳۹۶
منم هنوز بعد دو روز از دیدن این فیلم افسوس چهل دقیقه ای که در سالن وقتمو پای این فیلم گذاشتم میخورم
۷
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۵ آبان ۱۳۹۶
ما وقتی نظرات مسعود فراستی رو درک میکنیم که کار از کار گذشته باشه چی بود این فیلم
واقعا فاجعه بود. بیست سال پیش فیلم دختری با کفش های کتانی همین سوژه رو بهتر و تاثیرگذارتر کار کرده بود. اواسط فیلم سالن سینمارو ترک کردم. توصیه میکنم وقت خودتون با دیدن این فیلم کیلشه ای و آماتور تلف نکنید. با کمال تاسف هیچ نکته مثبتی در فیلم ندیدم. الان معنای جمله فراستی که میگه فیلم ما قبل نقد هست رو متوجه میشم