اندی دوفرین (تیم رابینز) بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسر و معشوقه پنهانیاش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم میشود. وی تاکید میکند که این جرمی است که مرتکب نشده، ولی قاضی تشخیص میدهد که او گناهکار است. او سالهای متعددی را در این زندان میگذراند در حالی که تنها سرگرمیاش دستوپنجه نرم کردن با افرادی از پایینترین طبقه جامعه است.
1- جدال امید و وابستگی
"دوفرین" مظهر امید و در آن سمت "زد" مظهر وابستگی است و کنتراست و جدل میان این دو . سکانس بازیگوشی دوفرین و پخش موسیقی اپرا از بلندگوهای زندان، دقیقا بعد از سکانس های خودکشی بروکس (زندانی آزاد شده) و صحبتهای زد درباره وابسته شدن به زندان اتفاق می افتد . دوفرین به همه اثبات میکند که تنها راه، دل بستن به شرایط موجود نیست و چیزی درونی، به نام امید؛ نه تنها یک راه، بلکه تنها راه موجود برای زندگی و ادامه دادن است . دوفرین این را هم به زد و هم به ما (مخاطب) اثبات میکند.
**دیالوگ های مرتبط**
دوفرین : زیبایی موسیقی اینه، اونها نمیتونن ازت بگیرنش / زد : اینجا به دردت نمیخوره . بهتره به اینجا (زندان)عادت کنی / دوفرین : فراموش کردن اینکه یه جایی هست که از سنگ ساخته نشدن، یه چیزی هست، درون تو ... که اونا نمیتونن بهش برسن، یا لمسش کنن، اون برای توئه / زد : درباره چی صحبت میکنی / دوفرین : امید
2- تعلیق هوشمندانه
در اکثر مواقع در سینما، تعلیق با منطق روایت مقابل یکدیگر و در تضاد با هم قرار می گیرند . اما تعلیق در "رستگاری در شائوشنگ" به بهترین شکل هم راستای درام گام برمیدارد. از لحظه درخواست چکش توسط دوفرین تا تراشیدن دیوار، تعلیق آغاز میشود و به دلیل راوی داشتن فیلم به وسیله "زد" تا گشایش درام فید میشود . این تعلیق به دلیل انتخاب هوشمندانه راوی با منطق روایت هماهنگ و بی نقص پیش می رود. انتخاب راوی میتوانست از طریق خود قهرمان یعنی دوفرین صورت میگرفت اما راوی بودن دوست و همراه قهرمان یعنی "زد" که طرفدار "ناامیدی و فراموشی و وابستگی"است، بسیار در موفقیت فیلم نقش به سزایی را ایفا کرده است .
این درام ...
1- جدال امید و وابستگی
"دوفرین" مظهر امید و در آن سمت "زد" مظهر وابستگی است و کنتراست و جدل میان این دو . سکانس بازیگوشی دوفرین و پخش موسیقی اپرا از بلندگوهای زندان، دقیقا بعد از سکانس های خودکشی بروکس (زندانی آزاد شده) و صحبتهای زد درباره وابسته شدن به زندان اتفاق می افتد . دوفرین به همه اثبات میکند که تنها راه، دل بستن به شرایط موجود نیست و چیزی درونی، به نام امید؛ نه تنها یک ...
رستگاری در زندان ایکس
رستگاری در شاوشنک با حال و هوایی راز آلود و معمایی(که حاصل دکوپاژ و فضاسازی بی نقص و دقیق فرانک دارابونت است) آغاز می شود و همزمان با ورود اندی دوفرین (بانکدار درجه یکی که به اتهام قتل همسرش آلوده شده است) به لوکیشن زندان، با خلق راوی و تغییر نسبی زاویه دید و انداختن بار روایت بر دوش رد ( مورگان فریمن) مخاطب را به قضاوت درباره دوفرین و تماشای شخصیت او از مسافتی دورتر دعوت می کند. و این قضاوت و داوری که در ابتدای داستان، تعلیقی کلیدی و موضوعی قابل توجه به شمار می رفت، رفته رفته با ظهور و رشد محتواهایی اساسی و عمیق به حاشیه رانده می شود و اهمیت خود را از دست می دهد و دارابونت با هوشمندی هر چه تمام تر و البته به مدد گره گشایی هایی که در طول داستان ایجاد می کند، کم ارزش بودن "قضاوت" ...
رستگاری در شاوشنک با حال و هوایی راز آلود و معمایی(که حاصل دکوپاژ و فضاسازی بی نقص و دقیق فرانک دارابونت است) آغاز می شود و همزمان با ورود اندی دوفرین (بانکدار درجه یکی که به اتهام قتل همسرش آلوده شده است) به لوکیشن زندان، با خلق راوی و تغییر نسبی زاویه دید و انداختن بار روایت بر دوش رد ( مورگان فریمن) مخاطب را به قضاوت درباره دوفرین و تماشای شخصیت او از مسافتی دورتر دعوت می کند. و این قضاوت و داوری ...
متن و ساخت متفاوت
چه خوب که بیستویک شهریور؛ روز ملی سینما، میتواند بهانهای باشد برای تکریم کوچکی از فیلم و سینما و اهالی این مدیوم و مخاطبان آن. و بهانۀ بهتری برای خوانش دوبارۀ یکی از برترین فیلمهای تاریخ سینمای جهان. با این که پارامترهای جذب مخاطب در فیلمهای جنایی و یا درامهای جنایی هنوز برای مخاطب عام حد و حدود معین و ثابتی دارد اما با گذشت زمانی قابل توجه از ساخت این فیلم، نه تنها در برهۀ زمانی پس از ساخت بلکه تا امروز نیز به ذائقۀ خیلیها خوش آمده است. و خصوصیات بدیع آن بهانۀ شایستهتری برای انتخاب آن در این تحلیلِ مناسبتی است. انتخاب واژۀ "امید" برای ارتباط بین این تکریم و سینما. فیلمی که به امید و تسخیرناپذیری روح آدمی در بدترین شرایط مثال زدنی اشاره دارد. و نگاهی دوباره به ...
چه خوب که بیستویک شهریور؛ روز ملی سینما، میتواند بهانهای باشد برای تکریم کوچکی از فیلم و سینما و اهالی این مدیوم و مخاطبان آن. و بهانۀ بهتری برای خوانش دوبارۀ یکی از برترین فیلمهای تاریخ سینمای جهان. با این که پارامترهای جذب مخاطب در فیلمهای جنایی و یا درامهای جنایی هنوز برای مخاطب عام حد و حدود معین و ثابتی دارد اما با گذشت زمانی قابل توجه از ساخت این فیلم، نه تنها در برهۀ زمانی ...