نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح انگیز که خود را آماده ازدواج میکند، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه خانوادهای متوسط وارد میشود. فضای پر تنش و غمانگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقههای چهارشنبه سوری فضایی بیثبات و ناآرام به وجود آوردهاست.
چرا چهارشنبه سوری فیلم متوسطی است ؟
چهارشنبه سوری تا سکانس برملا شدن خیانت، برای مخاطب خود اطلاعات مورد نیاز را مخفی میکند . بدون منطق روایت – گاهی روایت دانای کل و گاه شخصیتها . غافلگیری، استرس، دلهره سه تکنیک برجسته برای آچمز شدن مخاطب است که اصغر فرهادی خودآگاه فیلمش را بر اساس این سه عنصر در هر فصل از درامش پیش میبرد . دعوا و بحث زناشویی، مدام به مخاطب استرس وارد میکند و تردید زن نسبت به خیانت شوهر مدام ما را با غافگیری همراه میسازد و دلهره در سکانس افشای خیانت از سوی مرد، نقش کلیدی فیلم را ایفا میکند . این که مخاطب را در انتظار “چه” قرار دهیم و “چگونگی” مطرح نباشد، خود یک حربه جادوگری است – دست خالی بازی میکند و در یک زمان مناسب و غیر قابل تصور و سریع و با یک حرکت، دست پر برمیگردد .
فیلم با کارگری از طبقه ضعیف و عزیمتش به دنیای متوسط شهری آغاز میشود .
از نگاه فیلمساز، نماینده طبقه ضعیف وضعیت خوشایندتری نسبت به طبقه متوسط دارد . دخترک (ترانه علیدوستی) قبل از آمدن به دنیای ناشناخته، شاد و سرخوش است و معصوم . با آمدنش به برج، تغییر وضعیت به روشنی دیده میشود.
این روایت به نوعی وضعیت این طبقه را تکه تکه و به مانند یک پازل به مخاطب نشان می دهد؛ اما نه آسیب شناسانه و عمیق . “چهارشنبه سوری” تنها به “سطح” میپردازد، یعنی نشان دادن وضعیت یک طبقه اجتماعی – اما وقتی “عمیق” خواهد شد که “چگونگی” به اینجا رسیدن این طبقه را در دستور کار خود قرار میداد که متاسفانه همین مسئله، فیلم را مانند موضوعش، در حد متوسط نگاه میدارد .
چهارشنبه سوری رضایت به حداقل ها از سوی سازندگان است . معضلات اجتماعی را، اساسا ...
چرا چهارشنبه سوری فیلم متوسطی است ؟
چهارشنبه سوری تا سکانس برملا شدن خیانت، برای مخاطب خود اطلاعات مورد نیاز را مخفی میکند . بدون منطق روایت – گاهی روایت دانای کل و گاه شخصیتها . غافلگیری، استرس، دلهره سه تکنیک برجسته برای آچمز شدن مخاطب است که اصغر فرهادی خودآگاه فیلمش را بر اساس این سه عنصر در هر فصل از درامش پیش میبرد . دعوا و بحث زناشویی، مدام به مخاطب استرس وارد میکند و تردید زن نسبت به ...
چهارشنبه سوري آدمها
نگاهي به فيلم چهارشنبه سوري ساخته اصغر فرهادي
چهارشنبه سوري درباره شلوغي و تير و ترقهها و حوادث خيابانها نيست بلكه دربارة افرادي است كه در خانه و زندگي آنها چهارشنبه سوريست شلوغ و بهم ريخته، به آتش كشيده حرفهايي كه مثل ترقه صدا ميكند و بغضهايي كه منفجر ميشود. چهارشنبهسوري درباره انسانها و تنها ماندن آنهاست و دربارة دروغ كه به آساني سراسر زندگي انسانهاي امروز را پر كرده است. در اين فيلم همه به هم دروغ ميگويند، مرتضي به مژده، مژده به دختر كارگر، دختر كارگر به سيمين، سيمين به صاحبخانه، و البته دختر كارگر به همه اما محور اصلي پنهان كردن خيانت مرتضي به مژده است و سؤظن ديوانه كننده مژده.
نگاهي به فيلم چهارشنبه سوري ساخته اصغر فرهادي
چهارشنبه سوري درباره شلوغي و تير و ترقهها و حوادث خيابانها نيست بلكه دربارة افرادي است كه در خانه و زندگي آنها چهارشنبه سوريست شلوغ و بهم ريخته، به آتش كشيده حرفهايي كه مثل ترقه صدا ميكند و بغضهايي كه منفجر ميشود. چهارشنبهسوري درباره انسانها و تنها ماندن آنهاست و دربارة دروغ كه به آساني سراسر زندگي انسانهاي امروز را ...
تضاد بيرون و درون
شروع فیلم با گیر کردن چادر روحی در موتور درگیری ذهنی و چالش هایی که در ادامه فیلم رخ می دهد را نشان می دهد.
فیلم بعد از تیتراژ ابتدایی، با صدای ترقه و کلاغ و از نمای ساختمان آغاز میشود. صدای کلاغ در باور عوام بر این است که با شنیده آن خبر بدی در راه است. صدای ترقه و انفجار که در طول فیلم به طور تدریجی افزایش پیدا میکند، باعث آشفتگی، اضطراب و دلهره در مخاطب میشود.
مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از عيد هستند، سبزه و ماهی و رنگ آميزی عيد، جا به جا در حاشيه به چشم می خورد اما تماشاگر، شادی و تلون عيد را لمس نمی کند.
بازی بی نظیر هدیه تهرانی که با پوشیدن لباس سیاه چهره عبوس و داغونش را بهتر نشان می دهد و صدای لرزانش یاس و نا امیدی و درد بزرگی را نمایان می سازد همچنین زاویه ...
شروع فیلم با گیر کردن چادر روحی در موتور درگیری ذهنی و چالش هایی که در ادامه فیلم رخ می دهد را نشان می دهد.
فیلم بعد از تیتراژ ابتدایی، با صدای ترقه و کلاغ و از نمای ساختمان آغاز میشود. صدای کلاغ در باور عوام بر این است که با شنیده آن خبر بدی در راه است. صدای ترقه و انفجار که در طول فیلم به طور تدریجی افزایش پیدا میکند، باعث آشفتگی، اضطراب و دلهره در مخاطب میشود.
مردم مشغول خانه تکانی و استقبال ...
خیلی فیلم خاص و غیر قابل پیش بینی بود ترانه علیدوستی عالییی بود از هر لحاض این فیلم خوب بود
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۴ مهر ۱۳۹۵
من فکر می کنم بعد از "فروشنده" این فیلم بهترین فیلم اصغر فرهادیه.
۳
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱۴ مهر ۱۳۹۵
ترانه علیدوستی سر همین فیلم برادرشو توی انفجار نارنجک چهارشنبه سوری از دست داد! :( همیشه با خودم فکر می کردم چه طور تونسته در گیر و دار همون فاجعه این طور خوب و باورپذیر بازی کنه، و همیشه با خودم فکر می کردم چه قدر تماشای این فیلم براش یادآور روزهای دردناک و تلخیه.
۳
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۹ مهر ۱۳۹۵
فكر نميكنم كسي پيدا بشه كه از اين فيلم خوشش نياد
۶
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۹ مهر ۱۳۹۵
به نظرم ایده مرکزی بسیار جالبی داشت و بازی های بی بدیل. یادش بخیر
۵
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۵ مهر ۱۳۹۵
بد نبود ولي بهترين فيلم فرهادي يا شايد كاملترينش "فروشنده" ست به نظر من.
۴
۹
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲ مهر ۱۳۹۵
دوستش دارم
۶
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲ مهر ۱۳۹۵
يكي از مانده گارهاي تاريخ سينما
۹
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱ مهر ۱۳۹۵
هديه تهراني بعد از اين فيلم ديگه هيچ فيلم خوبى بازي نكرد. افت شديد كرد و بازياش سرد و بيروح شدن
۵
۱
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۳۱ شهریور ۱۳۹۵
با این که قدیمیه ولی همچنان یکی از جذاب ترین فیلمهای فرهادیه و به نظر من حال و هواش خیلی خوبه. بازی ترانه و هدیه تهرانی تو این فیلم شاید بهترین بازی هاشون باشه
۱۲
0
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۹ شهریور ۱۳۹۵
کتک زدن نادر قاضی پور به یه خبرنگار توی مجلس که خودش باید حافظ قانون باشه نشون میده که ادعای سیاه نمایی مخالفان فرهادی چقدر پوکه و اون معضلاتی که فرهادی نشون میده فقط مشتی از خرواره
۲۶
۴
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۳ شهریور ۱۳۹۵
10 از 10...عالی
۲۱
۳
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۱ شهریور ۱۳۹۵
بسیار دوست می دارم این فلیم زیبا را
۱۶
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۶ مرداد ۱۳۹۵
خجالت نکشیدید اسم تهرانی رو سومین نفر آوردید؟؟؟ واقعا خاااک مثلا سینمایی هستید
۵
۷
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۴ مرداد ۱۳۹۵
اگرچه فرهادي در "شهر زيبا" هم كه بيشتر به گرفتاري هاي روحي و مادي قشر محروم جامعه مي پردازد، لايه اي از دغدغه ي ترديد در قضاوت كردن و پيچيدگي آن از لحاظ اخلاقي را به گونه اي در مورد شخصيت پدر متعصب مورد بررسي قرار ميدهد، اما "چهارشنبه سوري" را ميتوان آغازگر اساسي چنين دغدغه اي در آثار فرهادي دانست. كه با فيلم "درباره الي" گسترش مي يايد و با "جدايي" به كمال مي رسد. در اين سه فيلم آنچه كه محرك درام مي شود؛ ورود غريبه اي به زندگي و داستان آدمهاي قصه است كه به گونه اي ناهنجاري هاي اخلاقي در پستو مانده ي اين زندگي ها را غبارزدايي ميكند. اما اين غريبه در چهارشنبه سوري (با بازي حساب شده ترانه عليدوستي) ديدگاه مشهاده گر مخاطب را هم به نوعي نمايندگي ميكند و به نوعي مخاطب عمدتا همراه با او دست به قضاوت هاي اخلاقي ميزند. اما در "الي و جدايي" فرهادي اين غريبه را هم در جايگاه يكي از بحران آفرينان اصلي مي نشاند و به نوعي او را هم وارد چرخه چالش برانگير قضاوت شدن در برابر مخاطب قرار ميدهد. تا اينگونه با حذف زاويه ديد مشخص، كار مخاطب در هنگام قضاوت كردن شخصيت ها از منظر اخلاقي پيچيده تر هم شود. همچنين "چهارشنبه سوري" از آن فيلمهايي است كه به طور عميق؛ عدم درك متقابل، يك نواختي در رابطه و سرانجام خيانت و لاپوشوني را در زندگي زناشويي ريشه يابي ميكند تا در پايان فيلم ما هم همانند دختر ساده دل خدمتكار به درك عميق تري از چنين روابط ناهنجاري برسيم. اگرچه بعدها فيلمهاي زيادتري در رابطه با خيانت در سينماي ايران ساخته شده اما هيچكدام در حد و اندازه هاي چهارشنبه سوري نبوده اند.
۵
۲
پاسخ
گزارش تخلف
۸ سال پیش
۲۰ مرداد ۱۳۹۵
چهارشنبه سوری از بهترین فیلمای دهه ۸۰ و یکی از بهترین نقش آفرینی های هدیه تهرانی هستش ! خیلی خوبه فیلمهای قدیمی هم تو سلام سینما دارن صاحب صفحه میشن ! حتما ادامه بدید ما هم معرفی کنیم که نظرات بیشتری راجع به فیلمهای قدیمی زده بشه ! خیلی این فیلم رو دوست دارم