داستان مینو را روایت می کند که همسرش حامد را به دیدار سپیده می برد زنی که همسرش با او گذشته مشترکی داشته است. این ملاقات یادآوری خاطرات گذشته آن هاست و ... .
«دوئت» اولین فیلم نوید دانش است که پس از چهار سال این روزها به اکران عمومی درآمده است.
فیلم در الگوی روایی خود بر ساختار روایتهای مجزا از زندگی های چهار شخصیت خود مبتنی شده است و یک مرکز ثقل روایی متمرکز، این چهار آدم را به هم ربط می دهد. درام شروع بدی ندارد. در سکانس آغازین فیلم حامد و مینو (مرتضی فرشباف/ هدیه تهرانی) به مخاطب معرفی می شوند و بعد سکانس مذکور کات می خورد به سکانس کتابفروشی و مواجهه ی برنامه ریزی شده ی حامد با سپیده (نگار جواهریان). این که نسبت کاراکترها در گذشته و رابطه ی حال حاضر آنها به واسطه ی این شیوه از انتخاب رمزگشایی میشود علاوه بر غافلگیری پیش آمده برای سپیده برای مخاطب نیز تاحدودی غافلگیرکننده است. دوربین از آنجا به بعد با سپیده همراه می شود تا به واکاوی درونیات و تغییر و تحولات روحی او پس از آن اتفاق بپردازد و خوب هم پیش می رود اما پس از درگیر شدن مسعود(علی مصفا) همسر سپیده با ماجرا دیگر فیلم به ورطه تکرار و سکون می افتد. درام دچار کش آمدگی می شود و بدتر آنکه دیگر موقعیت های فیلمنامه به قصه تبدیل نمی شوند و فیلم مدام درجا می زند و ریتمی ایستا پیدا می کند.
فیلمنامه ی «دوئت» پتانسیل آن را داشته است که واقعههای مهمی را شکل دهد یا دستکم همین وقایع را به شکل هوشمندانهتری جلو ببرد اما این اتفاق نیفتاده است؛ مثلاً اولین رویارویی مسعود با مینو میتوانست بسیار پختهتر از شکل فعلیاش باشد، دیالوگهای بهتری میتوانستند بین آنها شکل بگیرند و شاهد واکنشهای غافلگیرکنندهتری از سوی مینو باشیم اما این سکانس در شکل فعلیاش هدر رفته است. ضمن آنکه برخی عناصر و المانهای فیلم، نقش کاربردی در درام ندارند. خانهی قدیمیِ ...
«دوئت» اولین فیلم نوید دانش است که پس از چهار سال این روزها به اکران عمومی درآمده است.
فیلم در الگوی روایی خود بر ساختار روایتهای مجزا از زندگی های چهار شخصیت خود مبتنی شده است و یک مرکز ثقل روایی متمرکز، این چهار آدم را به هم ربط می دهد. درام شروع بدی ندارد. در سکانس آغازین فیلم حامد و مینو (مرتضی فرشباف/ هدیه تهرانی) به مخاطب معرفی می شوند و بعد سکانس مذکور کات می خورد به سکانس ...
بحران در گذشتهای فراموشنشدنی
نوید دانش در اولین تجربه سینماییاش توانسته با قصهای ساده و جمع و جور با شخصیتپردازیهای نسبتاً جامع و با ایجاد درام مؤثر قصهگویی کند. دانش که سابقه ساخت چند فیلم کوتاه را دارد در ساخت «دوئت» گام بلندی برداشته است. برخلاف سایر فیلماولیهایی که فیلمنامههای کوتاه را تبدیل به فیلم بلند میکنند دانش توانسته با فیلمنامهای کامل فیلم اولش را بسازد، از همین جهت ما با فیلمی مواجهیم که فیلمسازش با بهرهگیری لازم از متن به فرم رسیده است به طوری که احساس میشود فرم مورد نظر فیلمساز قبل از اجرا در فیلمنامه نهادینه شود و این پیوند باعث شده موقعیتها و شخصیتهای فیلم برای مخاطب باورپذیر باشند. فیلمساز قصد نداشته وارد موقعیتهای خاصِ اجتماعی شود. بخش قابل اهمیت در «دوئت» در نوع روایت داستان ...
نوید دانش در اولین تجربه سینماییاش توانسته با قصهای ساده و جمع و جور با شخصیتپردازیهای نسبتاً جامع و با ایجاد درام مؤثر قصهگویی کند. دانش که سابقه ساخت چند فیلم کوتاه را دارد در ساخت «دوئت» گام بلندی برداشته است. برخلاف سایر فیلماولیهایی که فیلمنامههای کوتاه را تبدیل به فیلم بلند میکنند دانش توانسته با فیلمنامهای کامل فیلم اولش را بسازد، از همین جهت ما با فیلمی مواجهیم که فیلمسازش ...
ویرانه ها
«دوئت»فیلمی است که در الگوی روایی خود بر ساختار روایتهای مجزا از زندگیهای چهار شخصیت خود مبتنی شده است و یک مرکز ثقل روایی متمرکز، این چهار آدم را به هم ربط میدهد. درام شروع بدی ندارد. در سکانس آغازین فیلم حامد و مینو (مرتضی فرشباف/ هدیه تهرانی) به مخاطب معرفی میشوندو بعد سکانس مذکور کات میخورد به سکانس کتابفروشی و مواجههیبرنامهریزیشدهی حامد با سپیده (نگار جواهریان). اینکه نسبت کاراکترها در گذشته و رابطهی حال حاضر آنها بهواسطهی این شیوه از انتخاب رمزگشایی میشود علاوه بر غافلگیری پیش آمده برای سپیده برای مخاطب نیز تاحدودی غافلگیرکننده است. دوربین از آنجا به بعد با سپیده همراه میشود تا به واکاوی درونیات و تغییر و تحولات روحی او پس از آن اتفاق بپردازد و خوب هم پیش میرود اما پس از درگیر شدن مسعود(علی ...
«دوئت»فیلمی است که در الگوی روایی خود بر ساختار روایتهای مجزا از زندگیهای چهار شخصیت خود مبتنی شده است و یک مرکز ثقل روایی متمرکز، این چهار آدم را به هم ربط میدهد. درام شروع بدی ندارد. در سکانس آغازین فیلم حامد و مینو (مرتضی فرشباف/ هدیه تهرانی) به مخاطب معرفی میشوندو بعد سکانس مذکور کات میخورد به سکانس کتابفروشی و مواجههیبرنامهریزیشدهی حامد با سپیده (نگار جواهریان). اینکه نسبت کاراکترها در گذشته و ...