پوستر فیلم بی رویا

فیلم‌ سینمایی |درام

بی رویا (۱۳۹۹)

Without Her

۵.۱ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۶۶ رای

منتقدان:

۴.۵

امتیاز دهید:

مواجهه‌ی رویا با دختری بی‌نام‌ونشان، آغاز اتفاقاتی عجیب در زندگی رویا و بابک است...

معرفی فیلم بی رویا

فیلم «بی رویا» اولین فیلم بلند آرین وزیر دفتری است که تهیه‌کنندگی آن به‌صورت مشترک بر عهده سعید سعدی و هومن سیدی بوده است.

این فیلم سینمایی قصه‌ای درباره هویت را روایت می‌کند و در بخش مسابقه چهلمین دوره از جشنواره ملی فجر حضور دارد.

از نظر این خود کارگردان یعنی وزیر دفتری، ژانر فیلم «بی رویا» معمایی است و فضایی رازآلود دارد.

 

کارگردان فیلم بی رویا

آرین وزیر دفتری متولد ۱۱ تیر ۱۳۶۷ در تهران است، او فارغ‌التحصیل لیسانس طراحی صنعتی و فوق‌لیسانس سینما از دانشگاه هنر است.

از جمله فعالیت‌های آرین وزیر دفتری در عرصه کارگردانی، می‌توان به فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» اشاره که در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن در سال ۲۰۱۸ حضور داشت.

او علاوه بر کارگردان، بازیگر هم هست و بعد از گذراندن دوره‌های مختلف بازیگری، اولین تجربه بازیگری را از سال ۹۲ با فیلم «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری آغاز کرد و سپس در فیلم «یک شهروند کاملاً معمولی» و فیلم «دارکوب» به ایفای نقش پرداخت.

وزیر دفتری همچنین با فیلم کوتاه «هنوز نه…» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فجر شد.

آرین وزیر دفتری درباره فیلم «بی رویا» می‌گوید:

"فکر می‌کنم در قسمت‌های مختلفی، فیلم جذابیت‌هایی برای مخاطب دارد و بازیگران اصلی، سه نقش بسیار پیچیده و متفاوت از نقش‌های دیگرشان را بازی  کرده‌اند و ازاین‌جهت حتماً موردتوجه مخاطبان قرار می‌گیرند."

آرین وزیر دفتری درباره فیلم داستان فیلم هم گفته:

"داستان زوجی به نام رویا و بابک در آستانه مهاجرتشان را در فیلم مشاهده می‌کنیم. داستان اصلی این فیلم درباره رویا است که با فردی بی‌نام‌ونشان و عجیب مواجه می‌شود که همین موضوع زندگی او را دست خوش تغییراتی می‌کند."

 

سایر عوامل فیلم بی رویا

تهیه‌کنندگان: سعید سعدی و هومن سیدی، مدیر فیلم‌برداری: علیرضا برازنده، دستیار اول فیلم‌بردار: حامد عزت‌خواه، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، طراح چهره‌پردازی: عظیم فراین، طراح صحنه: محسن نصراللهی، طراح لباس: الهام معین، تدوینگر: مهدی سعدی، طراحی و ترکیب صدا: زهره علی‌اکبری، موسیقی: بامداد افشار، دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی، منشی صحنه: آذر تجلی، برنامه‌ریز: نیلوفر کوخانی، مدیر تبلیغات: میثم میرزایی و آریان امیرخان، مشاور رسانه و تبلیغات: مهسا همتی، عکاس: محمد بدرلو، مدیر تولید: زندهاد یاسر سلیمانی، مدیر تدارکات: مهدی بحری، فیلم‌بردار پشت‌صحنه: نیکی کوخانی، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محسن خیرآبادی، تصحیح رنگ: نیما دبیرزاده.

 

زمان اکران فیلم بی رویا و تاریخ پخش

تا بدین لحظه هیچ‌گونه اخباری مبنی بر تاریخ و زمان اکران فیلم سینمایی «بی رویا» در سینما و بعد از آن در شبکه نمایش خانگی منتشر و رسانه‌ای نشده است.

به‌محض انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی، سلام سینما آن را برای دانلود قانونی و با مصرف حجم اینترنت نیم‌بها در دسترس مخاطبان عزیز قرار می‌دهد.

 

فیلم بی رویا در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز (2022)

فیلم سینمایی «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری در بخش افق‌های ویژه هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز حضور دارد.

 

حواشی فیلم بی رویا

- این فیلم سینمایی نخستین فیلم بلند هومن سیدی در مقام تهیه‌کننده است. ابتدا سعید سعدی تهیه‌کنندگی کار را بر عهده داشت و پس از مدتی هومن سیدی نیز به پروژه اضافه شد.

- سعید سعدی تهیه‌کننده فیلم «بی رویا» درباره همکاری با این فیلمساز از سینمای کوتاه گفت این سینماگر جزو نیروهایی خواهد بود که در سینما ماندگار می‌شوند. برای همین هم تهیه‌کنندگی این کارگردان فیلم اولی را پذیرفته است.

- شادی کرم رودی همسر آرین وزیر دفتری و بازیگر فیلم «بی رویا» درباره این تجربه گفته:

"نقش من در «بی رویا» بسیار پیچیده است و لایه‌های متعددی دارد که با قطعیت می‌توانم بگویم از سخت‌ترین کاراکترهایی است که تابه‌حال بازی کرده‌ام."

- شادی کرم رودی و آرین وزیر دفتری در تئاتر و در چند پروژه فیلم کوتاه و سینمایی با هم همکاری داشتند که از بین آنها می‌توان به فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» اشاره کرد.

- شادی کرم رودی برای بازی در فیلم «کوتاه مثل بچه آدم» ساخته قبلی آرین وزیردفتری، جایزه بهترین بازیگر زن دوازدهمین دوره جشنواره سایه و بهترین بازیگر جشنواره نهال را از آن خود کرد.

 

دانلود قانونی فیلم سینمایی بی رویا

بعد از اکران سینمایی فیلم «بی رویا» این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، بلافاصله پس از پخش فیلم سینمایی «بی رویا» شما می‌توانید از طریق سلام سینما به‌راحتی و به‌صورت قانونی و باکیفیت بسیار بالا و البته با مصرف اینترنت به‌صورت نیم‌بها این فیلم سینمایی را دانلود نمایید و از تماشای آن لذت ببرید.

بستن
فیلم-سریال-رایگانفیلم-سریال-رایگان

عکس‌های فیلم بی رویا


طناز طباطبایی و صابر ابر در فیلم «بی رویا»
شادی کرم‌رودی و طناز طباطبایی در فیلم «بی رویا»
طناز طباطبایی در فیلم «بی رویا»
شادی کرم‌رودی و طناز طباطبایی در فیلم سینمایی «بی رویا»
پوستر فیلم «بی رویا»
طناز طباطبایی در فیلم سینمایی «بی رویا»
پوستر بین المللی فیلم «بی رویا»
علیرضا برازنده در نشست خبری فیلم «بی رویا» در چهلمین جشنواره فیلم فجر

نقدهای فیلم بی رویا

«بی‌رؤیا» هذیان‌گو و آشفته


 زمانی که قرار است فیلم روانشناسانه ساخته شود، باید زیرساخت‌های دراماتیک آن را هم به مخاطب ارائه کرد. فیلم بی‌رؤیا اولین فیلم آرین وزیردفتری فقط می‌تواند طرح موضوع و آشفتگی در بازی را به یک خلل روانی تبدیل کند. تماشاگر هیچ برداشتی از این فیلم ندارد و نمی‌داند باید دنبال چه چیزی باشد، پس یعنی فیلمنامه‌ای در کار نیست. بی‌رؤیا یک طرح دارد که به هدر رفته و علت آن عدم‌تحقیق و پژوهش درباره بیماری و به وجود آمدن آن است. هیچ اشاره‌ای نمی‌شود که رؤیا چرا به سمت بی‌هویتی و خلل روانی می‌رود. به نظر می‌رسد کارگردان فقط در گوگل توضیح شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی را خوانده و حالا آشفتگی متنش را به اختلال روانی کاراکترش پیوند زده است. اگر وزیردفتری می‌توانست بی‌رؤیا را در حد و اندازه یک اثر روانشناسانه بسازد، قطعاً با یک اثر منسجم مواجه بودیم، اما در شرایط کنونی نه درامی شکل گرفته و نه قصه فیلم را جلو می‌برد. آنچه برای فیلمساز مهم بوده، الگوبرداری غلط از مدرنیته و شبیه‌سازی آثار خارجی است، در شرایطی که اینگونه فیلم‌ها حتی در کشور خودمان هم ساخته شده‌اند که نمونه‌اش فیلم «پرده آخر» و «شیفته» است که اتفاقاً آثار قابل توجهی در زمینه توطئه دسته جمعی علیه یک نفر هستند، اما در بی‌رؤیا یک دوربین وجود دارد که نه جای خودش را می‌شناسد و نه آرام و قرار دارد. برای ساخت چنین فیلمی حتماً نباید نما‌های بسته با لرزش‌های زیاد داشت، این میزانسن نمی‌تواند تبدیل به یک اثر روانشناسانه شود چراکه اساس و پایه آن آنقدر سست است که مخاطب با تمام شدن یک سکانس آن را از یاد می‌برد، حتی خودِ فیلمساز هم نمی‌داند با روند فیلمش چه کار کند. بابک از بیمارستان خارج می‌شود، در یک پلان چنددقیقه‌ای سوار ماشین می‌شود و ناخودآگاه کسی ...
 زمانی که قرار است فیلم روانشناسانه ساخته شود، باید زیرساخت‌های دراماتیک آن را هم به مخاطب ارائه کرد. فیلم بی‌رؤیا اولین فیلم آرین وزیردفتری فقط می‌تواند طرح موضوع و آشفتگی در بازی را به یک خلل روانی تبدیل کند. تماشاگر هیچ برداشتی از این فیلم ندارد و نمی‌داند باید دنبال چه چیزی باشد، پس یعنی فیلمنامه‌ای در کار نیست. بی‌رؤیا یک طرح دارد که به هدر رفته و علت آن عدم‌تحقیق و پژوهش درباره بیماری و ...

تعلیق، وحشت و مابقی قضایا


   تنها حدسی که می‌توان درباره چرایی وجود جملات پایانی فیلم «بی‌رویا» که در ثانیه آخر روی پرده نقش می‌بیندد بزنم اینست که کارگردان دنبال مجوز بوده و یا به خودکشی هنری دست زده است. بی‌رویا در پایان بندی خود می‌خواهد بگوید که ما شاهد تماشای توهمات یک بیمار اسکیزوفرنی هستیم و تمام معماهایی که در طول فیلم دیدیم را با همین چهار خط حل و فصل کند. اصلا نمی‌دانم چرا چنین بهانه‌ای به تماشاگر داده می‌شود و کارگردان چرا خودش به خودش آسیب می‌زند، آن هم زمانی که تماشاگر با فضای وهمناک فیلم همراه شده و توانسته با بازی بی‌نظیر طناز طباطبایی، این فضای متفاوت را ببلعد. بگذارید راحتتان کنم، جملات پایانی فیلم را باید نادیده گرفت تا فیلم جذاب‌تر بشود، چرا که در آن صورت با یک اثر سورئال ترسناک ...
   تنها حدسی که می‌توان درباره چرایی وجود جملات پایانی فیلم «بی‌رویا» که در ثانیه آخر روی پرده نقش می‌بیندد بزنم اینست که کارگردان دنبال مجوز بوده و یا به خودکشی هنری دست زده است. بی‌رویا در پایان بندی خود می‌خواهد بگوید که ما شاهد تماشای توهمات یک بیمار اسکیزوفرنی هستیم و تمام معماهایی که در طول فیلم دیدیم را با همین چهار خط حل و فصل کند. اصلا نمی‌دانم چرا چنین بهانه‌ای به تماشاگر داده می‌شود ...

ماه، از شاخه‌های درخت خشکیده


  بی‌رویا فیلمِ آرین وزیر دفتری انعکاسی از داده‌های زمانی و مکانی یک فرد نامعلوم است که نه شخصیت دارد و نه انعطاف و تنها به جذابیت داستانی خودش می‌اندیشد. بازی طباطبایی خوب است و شادی کرم ‌رودی قابل دفاع اما چیزی از بازی اَبر قابل دفاع نیست. طی سالیانی که برای سینما می‌نویسم همواره تلاشم بر این بوده تا اثر را قائم به ذات خود اندازه‌گیری کنم و حتی اگر مثالی از دیگر آثار سینمایی می‌آورم اشاره مستقیم نباشد اما هرچه فکر می‌کنم به این بن‌بست می‌خورم که چرا باید فیلم و فیلم‌ساز ایرانی تفاوت خود را با برداشت از فرهنگ و هنر غربی نشان دهد. «بی‌رویا»، «برادران لیلا»، «تفریق» و... چرا و چگونه قاچاق شدند؟ چرا وقتی می‌دانیم اگر فیلم در حالت عادی اکران و پخش شود یا  از طرف مردم دچار مشکل ...
  بی‌رویا فیلمِ آرین وزیر دفتری انعکاسی از داده‌های زمانی و مکانی یک فرد نامعلوم است که نه شخصیت دارد و نه انعطاف و تنها به جذابیت داستانی خودش می‌اندیشد. بازی طباطبایی خوب است و شادی کرم ‌رودی قابل دفاع اما چیزی از بازی اَبر قابل دفاع نیست. طی سالیانی که برای سینما می‌نویسم همواره تلاشم بر این بوده تا اثر را قائم به ذات خود اندازه‌گیری کنم و حتی اگر مثالی از دیگر آثار سینمایی می‌آورم اشاره ...

خبرهای مرتبط با فیلم بی رویا

نظرهای منتشر شده فیلم بی رویا