پوستر فیلم سوت پایان

فیلم‌ سینمایی

سوت پایان (۱۳۸۹)

Final Whistle

۴.۹ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۳۴ رای

منتقدان:

۱

امتیاز دهید:

سامان و سحر زوج مستندسازی هستند که زندگی آرامی را در شهر تهران می‌گذرانند. اما در فیلمی که سامان برای تلویزیون ساخته صحنه‌ای خراب می‌شود و سامان به علت گرفتاری، تکرار صحنه فیلمبرداری را به همسرش سحر می‌سپارد و...

کارگردان: نیکی کریمی

نویسنده: نیکی کریمی

فیلم-سریال-رایگانفیلم-سریال-رایگان

نقدهای فیلم سوت پایان

خودشیفتگی، خودنمایی می کند


تاریخ : ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ سید محسن باقری فیلمساز در کارگردانی هم خود نمایی می کند و با فرم کلوزآپ به ابتدایی ترین شکل میخواهد ساختار فیلمهای کیارستمی را زنده کند اما دریغ از اینکه یک نمای بسته زیبا و بی نقص تحویل ما دهد. اول اینکه جنس سینمای کیارستمی با فیلم «سوت پایان» به کلی تفاوت دارند. سینمای کیارستمی فرم باز است ولی «سوت پایان» باید قصه بگوید با فرمی که در راستای قصه باشد. دوربین روی دست در کوچه و بازار با فیلمبرداری بسیار بد تورج منصوری که انگار دوربین روی گهواره سواز است و این سکانسهای به شدت چشم را آزار میدهند. دوربین روی دست همراه هد شات پشت سر خانوم کریمی در کوچه و بازار مشخصا ما را یاد فیلم «قوی سیاه black swan» می اندازد. در آنجا هم آرنوفسکی سعی می کرد که میزانسن را از این زاویه پشت سر ناتالی پورتمن به نمایش بگذارد که بسیار موفق بود اما در «سوت پایان» دوربین آنچنان لرزش دارد که ما قادر نیستیم حتی جغرافیا محل را تشخیص دهیم. انگار خیابان های تهران با آن چاله ها هم در این فیلم به چالش کشیده شده است !. اصرار فیلمساز به ساختار مستند گونه  فقط یک کیارستمی بازی مجض است. چه نیازی به این فرم برای این قصه داریم. «سوت پایان» در دو شیوه روایت معلق مانده : 1- سینمای قصه گو 2- مستند (در هر دو هم بچه گانه و ناموفق) موضوع داستان قصاص است و بخشیدن آن، ولی فیلم نه داستان قصاص را به خوبی مطرح می کند نه بخشیدن را، نه حس یک مادر زجر کشیده که نمی خواهد ببخشد، نه حس جوانی که قرار است قصاص شود و نه در مورد مسائل حقوقی قصاص صحبتی به عمل می آید. هیچ کدام از اینها دراماتیزه نشده اند و تکلیف ما را مشخص نمی کنند که آیا ما با مقوله قصاص ...
تاریخ : ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ سید محسن باقری فیلمساز در کارگردانی هم خود نمایی می کند و با فرم کلوزآپ به ابتدایی ترین شکل میخواهد ساختار فیلمهای کیارستمی را زنده کند اما دریغ از اینکه یک نمای بسته زیبا و بی نقص تحویل ما دهد. اول اینکه جنس سینمای کیارستمی با فیلم «سوت پایان» به کلی تفاوت دارند. سینمای کیارستمی فرم باز است ولی «سوت پایان» باید قصه بگوید با فرمی که در راستای قصه باشد. دوربین ...

سوت پایان دویدن ها و نرسیدن های یک اعدامی


 ...... و گل .................... چه زمانی هم گل میزنه این اینیستا   صدای عادل را که در آخرین دقایق سوت پایان میشنوی ، تفاوت انسان ها را حس میکنی ،یکی شاد از هیجان پیروزی و دیگری اندوهگین از سرانجام انتهای خیابان دویدن ها و نرسیدن ها ....... .شاید مهمترین بخش نوشته ی نیکی کریمی را همین سکانس تشکیل میدهد .سکانسی که نشان میدهد همیشه سوت پایان شادی نمی آفریند . این را انتهای فیلم و در پس گریه ی خانواده ی مقتول نیز حس میکنی . مقتول هوس بازی که حکم قاضی مضلومش نموده و قاتل انسان دوستی که که همان قضاوت به منجلاب تباهی سوقش داده است .  سوت پایان نه برای اعدامی شادی می آفریند و نه برای خانواده ی قربانی . جنس نگاه کریمی جدای از نگاه امینی در انتهای خیابان هشتم است. ...
 ...... و گل .................... چه زمانی هم گل میزنه این اینیستا   صدای عادل را که در آخرین دقایق سوت پایان میشنوی ، تفاوت انسان ها را حس میکنی ،یکی شاد از هیجان پیروزی و دیگری اندوهگین از سرانجام انتهای خیابان دویدن ها و نرسیدن ها ....... .شاید مهمترین بخش نوشته ی نیکی کریمی را همین سکانس تشکیل میدهد .سکانسی که نشان میدهد همیشه سوت پایان شادی نمی آفریند . این را انتهای فیلم و در پس ...

نظرهای منتشر شده فیلم سوت پایان