این فیلم مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی در سینما درباره آن حرف میزنند و با شروع ماجرا بر پرده سینما، داستان آنها و قصه فیلم با هم یکی میشود.
سخت است ريويو نوشتن از فيلم فيلمساز مورد علاقه ات كه دوستش ندارى. شهرام مكرى به نظر صاحب قلم جدّى ترين فيلمساز حال حاضر سينماى ايران است. كارگردان مستقلى كه با آثار پست مدرنش خون تازه اى به سينماى ايران تزريق كرده است. مكرى از آثار درخشان كوتاهش "طوفان سنجاقك" و "محدوده ى دايره" نشان داد كه فيلمساز دغدغه مند و صاحب سبكى است. بازى مكرى با زمان و تعدد زوايه ى ديد در فيلم هاى بلندش از "اشكان و انگشتر متبرك و چند داستان ديگر" ادامه يافت و در "ماهى و گربه" و "هجوم" به بلوغ و اوج كارنامه ى هنرى اش رسيد. "جنايت بى دقت" جديدترين فيلم شهرام مكرى ديگر پلان سكانس نيست. اينجاست كه روايت مكرى به مشكل بر مى خورد. ديگر ميزانسن شهير فيلمساز به كار نمى آيد. تكرار موقعيت ها از زواياى ديد متعدد كاركرد خود را از دست داده است و اين پرسپكتيو به فيلم حاضر ضربه مى زند. بسيارى از شخصيت ها اضافه اند و كاركردى جز طولانى تر كردن اثر ندارند. ايده ى "جنايت بى دقت" ايده ى بزرگ و جاه طلبانه اى است. ايده اى كه در راستاى ساختار فيلم در فيلم است. جايى كه تماشاگران سينما خود نيز در تجربه ى سينمايى شريك هستند. شهرام مكرى در جنايت بى دقت تاريخ ٤٠ ساله ى ايران پس از انقلاب اسلامى را مرور مى كند و جنايت سينما ركس را جان تازه اى مى بخشد. تقارن و برخورد عوامل حادثه با تاريخ امروز از نقاط قوت فيلم است امّا فيلم انقدر درگير خرده داستانك هايش مى شود كه داستان اصلى در اين ميان گم مى شود. داستان آن افسر و آن درياچه و برداشت سورئاليستى آن بخش هم مورد پسند من نبود چرا كه به نظر اينجانب به شدّت بيرون از اثر مى ايستد. البته كه بابك كريمى در اين بخش باز هم درخشان است. "جنايت بى دقت" پر از نمادگرايى و ديالوگ هاى عجيب است، نماد ها ...
سخت است ريويو نوشتن از فيلم فيلمساز مورد علاقه ات كه دوستش ندارى. شهرام مكرى به نظر صاحب قلم جدّى ترين فيلمساز حال حاضر سينماى ايران است. كارگردان مستقلى كه با آثار پست مدرنش خون تازه اى به سينماى ايران تزريق كرده است. مكرى از آثار درخشان كوتاهش "طوفان سنجاقك" و "محدوده ى دايره" نشان داد كه فيلمساز دغدغه مند و صاحب سبكى است. بازى مكرى با زمان و تعدد زوايه ى ديد در فيلم هاى بلندش از "اشكان و انگشتر ...
و بالاخره کات زده شد!
و بالاخره کات زده شد!
قرار بود روز اول اکران ببینمش که نشد، و انقدر نشد تا همین دیروز.
جنایت بی دقت تازهترین فیلم کارگردان محبوبم از سینماست، که نوشتن در باباش خیلی خیلی سخت میشود وقتی فیلم را دوستنداری!
#شهرام_مکری غیر از استاد، برای من نمونه برجستهای از یک انسان بینظیر است، که سینما را آنقدر بلد است و آنقدر خوب میشناسدکه قطعا نوشتن در باب فیلماش را سخت تر و سخت تر میکند.
فیلم با یک دوربین ثابت که مدام پن میکند شروع میشود و اولین کات به سیاهی جملههای مستند واقعهای نه چندان دور در تاریخ ایرانختم میشود.
خب میشود این کات را خیلی جدی نگرفت.
قصه اصلی با دیدن ...
و بالاخره کات زده شد!
قرار بود روز اول اکران ببینمش که نشد، و انقدر نشد تا همین دیروز.
جنایت بی دقت تازهترین فیلم کارگردان محبوبم از سینماست، که نوشتن در باباش خیلی خیلی سخت میشود وقتی فیلم را دوستنداری!
#شهرام_مکری غیر از استاد، برای من نمونه برجستهای از یک انسان بینظیر است، که سینما را آنقدر بلد است و آنقدر خوب میشناسدکه قطعا نوشتن در باب فیلماش را سخت تر و سخت تر میکند.
فیلم با یک دوربین ...
غافلگیری دیگر ...
در وهله نخست معتقدم اگر شهرام مکری فیلمساز نمی شد قطعا او می توانست یک ریاضیدان باشد آدمی که ربط به طرح یا حل فرمول داشته باشد یا یک دانشمند که بتواند چیزی اختراع کند اما خب او وارد سینما شده و تا کنون توانسته دانستگی های خودش را از آنچه که از سینما آموخته به تصویر تبدیل کند همچنان معتقدم ذهنیت و افکار پیچیده مکری در زمینه فیلمنامه نویسی قدرت عجیبی دارد با اینکه هیچ وقت نتوانستم فیلم هجوم او را دوست داشته باشم اما ماهی و گربه و قبل تر آن وقتی دو فیلم کوتاه او را یعنی طوفان سنجاقک یا محدوده دایره را اوایل دهه هشتاد در جشنواره فیلم کوتاه دیدم شگفت زده شدم این شگفت زدگی تا ماهی و گربه ادامه داشت اما در هجوم به دلیل تاکید مکری در فرم و پیدایش محتوا از پس آن باعث عدم رضایتم ...
در وهله نخست معتقدم اگر شهرام مکری فیلمساز نمی شد قطعا او می توانست یک ریاضیدان باشد آدمی که ربط به طرح یا حل فرمول داشته باشد یا یک دانشمند که بتواند چیزی اختراع کند اما خب او وارد سینما شده و تا کنون توانسته دانستگی های خودش را از آنچه که از سینما آموخته به تصویر تبدیل کند همچنان معتقدم ذهنیت و افکار پیچیده مکری در زمینه فیلمنامه نویسی قدرت عجیبی دارد با اینکه هیچ وقت نتوانستم فیلم هجوم ...
باورم نمیشه دو ساعت نشستم این فیلم رو دیدم اخه یعنی چی این فیلم کارگردان و نویسنده میخواستن چی بگن و چی به چی بود آخرش چی شد یعنی چی کل فیلم زمان هی میفرفت عقب هی میرفت جلو کلی چیزای گنگ توی فیلم بود نمیدونم برای این فیلم چقدر خرج شده هرچقدر خرج شده بجاش میرفتین ستایش 4 رو میساختین بخدا شرفش بیشتر بود... ای بابا چه گناهی کردم که باید این فیلم سم رو میدیدم... حداقل یه داستان رو به سرانجام میرسوندین یا به یه جایی میرسوندین که بگیم پایان باز باشه این از اولش باز بود دیگه میانه و پایان نداشت!!! فکر کنم کارگردان و نویسنده توی آموزش مجازی مدرکشونو گرفتن دیگه یه چیزی ساختن که به اسمشون ثبت بشه...