آهنگ دو نفره به کارگردانی آرزو ارزانش فیلمی است آموزشی برای آنان که سینمای بدنه میسازند و ادعا دارند. درمواجهه ابتدایی با نام این فیلم با خود فکر کردم که شاید رودست «فسیل» را زده باشد، اما پس از تماشای دو سکانس از فیلم متوجه ارزشهای درونی آن شدم. فیلمی که قائم به ذات خود است و اجازه نفوذ سیاست یا هر اُبژه غیر فرهنگی دیگری را به قصه را نمیدهد. دغدغهمندی فیلمساز برای فرهنگسازی یک فکت اجتماعی که نیاز به بررسی و بازبینی قانونی دارد، بسیار حائز اهمیت است. این که خانوادهای به دنبال سواستفاده از چالشهای قانونی مهریه و چسبیدن به افراد برای کسب مال از این راه هستند جای بحث فرهنگی و مشخصا قانونی دارد. فیلم غیرتمندانه از عشق کهن، قدیمی، حرف میزند و رابطه پاشا، احمد مهرانفر، و نامزدش، النا حیدری، را بسیار معصومانه نشان میدهد.
*سادگی و صداقت
کاراکتر پاشا مردی رویایی که سوار بر اسب سفید شده باشد نیست و آنچه این رابطه را تقدیس بخشیده تعهدی است که او و عشق قدیمیاش به یکدیگر دارند. این که پاشا دقیقا از ایلیا، فرزاد فرزین، همان مقدار سکه را که بابت مهریه بدهکار است طلب میکند نشانه از سادگی او دارد. این نمادها به سکانس پایانی فیلم گره میخورد آنجا که پدرزن، علی استادی، پاشا با او رودررو میشود و پاشا، صمصامی، هادی کاظمی، را به او پیشنهاد میکند. فیلم از ابتدا پایانِ خوشش قابل حدس است و این پایان مصداق بارز قصه ما به سررسید است. از سویی دیگر صداقت ایلیا در رونمایی از صدای پشت پرده خود که توسط پاشا خوانده میشود قابل تحسین و آموزنده است. فیلم به دفعات از تمدن و فرهنگ ایرانی که صداقت و راستی است دفاع میکند. ارزانش این فرهنگ را به خوبی مورد ارزیابی قرار داده است ...
آهنگ دو نفره به کارگردانی آرزو ارزانش فیلمی است آموزشی برای آنان که سینمای بدنه میسازند و ادعا دارند. درمواجهه ابتدایی با نام این فیلم با خود فکر کردم که شاید رودست «فسیل» را زده باشد، اما پس از تماشای دو سکانس از فیلم متوجه ارزشهای درونی آن شدم. فیلمی که قائم به ذات خود است و اجازه نفوذ سیاست یا هر اُبژه غیر فرهنگی دیگری را به قصه را نمیدهد. دغدغهمندی فیلمساز برای فرهنگسازی یک ...