داستان زندگی زن و شوهری را روایت میکند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچهدار میشوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمیماند، زن و شوهر را دچار اتفاقاتی کمیک و بامزه میکند. اتفاقاتی که در نهایت باعث جدال این دو با یکدیگر میشود و… .
پیش از بررسی این فیلم از تمامی منتقدان و مخاطبان عزیز دعوت میکنم تا به یک مسئله فکر کنند: اگر در روستاها و شهرستانهای کوچک ایران هم سینما وجود داشت، این میزان «قهقهه» تحویل فیلمساز این فیلم میشد؟ به عبارت سادهتر «قهقهه»ای که فیلمساز در این جریان کاسبی میکند کاملا ناشی از توزیع ناعادلانه و نامتوازن سالنهای سینما در کشور است. حال میتوانیم به خود فیلم بپردازیم.
شخصیت مرد داستان –که فکر میکنم نامش قنبر بود- با بازی تکراری احمد مهرانفر آیا صرفا یک روستایی بود که نسبت به «ما شهریها» کار با موبایلش ضعیفتر است؟ اطلاعاتش از جهان تکنولوژی پایینتر است؟ کتاب کمتر خوانده؟ خیر! این شخصیت یک موجود به تمام معنا «بیشعور» (که فرنگیاش میشود Senseless) بود. یعنی حتی توانایی درک مسائل پیشوپاافتاده را هم نداشت. یک حیوان وقتی کودکش در مقابل چشمانش در خطر قرار میگیرد واکنشی بسیار سریع از خود نشان میدهد، اما در سکانس روی پل این شخصیت یک گام از حیوان هم عقب گذاشته بود. این شخصیت، کانون فیلم و یک روستاییست که از زبان سیاستمداران بازی میخورد (و این نکتهایست که باعث میشود فیلمساز و طرفداران فیلم سر تکان بدهند و فکر کنند که این اثر فاخر چقدر هم عمیق بوده) و تصمیماتی میگیرد که همه میدانیم چهها بودند. فیلمساز که نگران از این است که شاید مخاطب «شیرفهم» نشده یک موجود لاابالی دیگر را هم به فیلم سنجاق میکند که دائم راه برود و بگوید «این بچهها خودشون یارانهن» تا آدرسدهیاش دقیقتر شود.
قضاوت فیلمی تا این میزان «توهینآمیز» که صرفا محصول یک رانت فرهنگی است، دیگر ربطی به آنچه بر روی پرده میگذرد، ندارد و باور بفرمایید که این یک اصل زیباشناختیست، اما از هیئت محترمه جشنواره فجر ...
پیش از بررسی این فیلم از تمامی منتقدان و مخاطبان عزیز دعوت میکنم تا به یک مسئله فکر کنند: اگر در روستاها و شهرستانهای کوچک ایران هم سینما وجود داشت، این میزان «قهقهه» تحویل فیلمساز این فیلم میشد؟ به عبارت سادهتر «قهقهه»ای که فیلمساز در این جریان کاسبی میکند کاملا ناشی از توزیع ناعادلانه و نامتوازن سالنهای سینما در کشور است. حال میتوانیم به خود فیلم بپردازیم.
شخصیت مرد داستان –که فکر میکنم ...
یک کمدی تراژدیک
بسمه تعالی
یک کمدی تراژدیک
نگاهی به فیلم سینمایی «خجالت نکش»
فیلم سینمایی «خجالت نکش»، به کارگردانی رضا مقصودی، یکی از سه فیلم اولی حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. پیش از این، در کارنامه مقصودی، فیلمنامه «لیلی با من است» به چشم می خورد. «خجالت نکش» نقاط ضعف و قوتی را دربر داشت که در ادامه به آن خواهم پرداخت.
مضمون فیلم، موضوعی است که سال ها دغدغه مسوولین و مردم بوده و طی سال های بعد از انقلاب، در هر دوره، به شیوه های مختلف به آن پرداخته شده است. افزایش یا کاهش جمعیت، با سیاست و منطق مدیران هر دوره، تعبیری متفاوت داشته که تاکنون در سینما، به عنوان سوژه اصلی یک فیلمنامه، به آن پرداخته نشده است و در واقع از نظر سوژه، انتخاب کارگردان هوشمندانه به نظر می رسد.
نحوه ...
بسمه تعالی
یک کمدی تراژدیک
نگاهی به فیلم سینمایی «خجالت نکش»
فیلم سینمایی «خجالت نکش»، به کارگردانی رضا مقصودی، یکی از سه فیلم اولی حاضر در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است. پیش از این، در کارنامه مقصودی، فیلمنامه «لیلی با من است» به چشم می خورد. «خجالت نکش» نقاط ضعف و قوتی را دربر داشت که در ادامه به آن خواهم پرداخت.
مضمون فیلم، موضوعی است که سال ها دغدغه مسوولین و مردم بوده و طی سال های بعد از انقلاب، ...
کمدی تلویزیونی
«خجالت نکش» از معدود فیلمهای کمدی جشنواره امسال است. همان طور که می دانیم آثار کمدی عموماً اقبال کمتری در جشنواره فیلم فجر داشته اند و ممکن است به بخش رقابتی راه یابند اما شانس چندانی برای نامزدی و برد جایزه نخواهند داشت.
ابتدا باید اذعان کنم که «خجالت نکش» کمدی شریفی است؛ شریف بدان جهت که به سمت و سوی لودگی نمی رود و داستان سالمی را روایت می کند و این خود اتفاق خوبی در سینمای ایران است اما شاید اگر چنین فیلمی در مدیوم تلویزیون ساخته می شد می توانست موفق تر از شرایط فعلی باشد. نخستین ساخته رضا مقصودی پیرو جریان تکرار نمونه های موفق تلویزیونی در سینما ساخته شده است و برای من به شدت یادآور فیلم «زاپاس» است که دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما فیلم از برخی جهات ...
«خجالت نکش» از معدود فیلمهای کمدی جشنواره امسال است. همان طور که می دانیم آثار کمدی عموماً اقبال کمتری در جشنواره فیلم فجر داشته اند و ممکن است به بخش رقابتی راه یابند اما شانس چندانی برای نامزدی و برد جایزه نخواهند داشت.
ابتدا باید اذعان کنم که «خجالت نکش» کمدی شریفی است؛ شریف بدان جهت که به سمت و سوی لودگی نمی رود و داستان سالمی را روایت می کند و این خود اتفاق خوبی در سینمای ایران است اما شاید ...
من فیلم خجالت نکش را 4 بار با دقت دیده ام ... قصه فیلم و فیلم برداری آن قابل اعتنا نیست اما .... اما بازی فوق العاده و جذاب بانو شبنم مقدم مرا محو خودش کرده است ...والبته باید به کارگردان که موفق به گرفتن چنین بازیگری قدرتمندی ازایشان شده است تبریک گفت .... فیلمهای بسیاری از بانو شبنم مقدم دیده ام اما بی شک شاهکار بازیگری ایشان ایفای نقش دراین فیلم است .... اگر کسی تردید دارد و منکر نقش آفرینی صددرصد موفق ایشان است کافی ست این نقش را به دیگر بازیگران زن سینمای ایران بسپارد تا نتیجه اش را ببیند .... وهزار دست مریزاد به این بانوی هنرمند .
با تشکرِ فراوان از نویسنده یِ این داستان.حکایتِ اتفاقاتی است که در این پنجاه سالِ گذشته گریبانگیرِ کشورِ عزیزِ ماست.بعضی از منتقدین و نظریه دهندگان،در کمالِ حماقت خود را به کوچه یِ " علی چپ " میزنند.دانسته یا ندانسته این فیلم گویایِ نادانیِ جماعتی است که کشورِ رو به رشد و موفقِ مارا از رویِ نادانی و حماقت به نابودی کشاندند.مردی ابله که یا خود را با عنل کردن به یاوه هایِ دولتمردانِ فرصت طلب نابارور میسازد چندی بعد باز هم طبقِ نظرِ دولهایِِ فرصت طلبی دیگر.......... ! ااینجاست که بیسوادی،بلاهت و نادانیِ یک مردِ متعصبِ احمق ،آینده ( مولود ) را به خطر می اندازد. طفلِ معصوم به دستِ " دوره گردِ بی خانمان، سادِلوحی که خادمِ مسجد است، زنی نازا که دروغگوست،زنی که کارخانه یِ بچه سازی است و در تربیتِ بچه هایِ خود دِلخوشِ یارانه است و خطراتی وحشتناک، که این مولودِ زیبا یا به عبارتی آینده را دست خوشِ بلا و نا امنی کرده اند.این دقیقا" نشان دهنده یِ حقایقِ پنهان شده یِ کسانی است که با حماقتِ خود آیندِگان را بازیچه یِ ابلهیت خود قرار دادند.امیدوارم این نظریه حداقل اگر نشان داده نمیشود،توسطِ شما عزیزانِ دانا خوانده شود.
واقعاااااا شرم کنید با این فیلمی که ساختید!!!!
شما یا انسان نیستید یا دارید با انسانیت بازی میکنید!
آخه برای خنداندن مردم به این بلا سر یک نوزاد متوسل شدید؟
ایراد از ماست...
سلام
دنیای سینمایی ما داره تخریب میشه . فیلم ها جنبه فروش گرفتن . فیلم جالت نکش بیشتر ترکیب چند سریال بود که با چند تغییر به فیلم سینمایی تبدیل شد .
سینمای ما مشکل پیدا کرده . ولی فیلم های طنز این دوره مشکلات را کمتر میکردن . اما این فیلم همه چی رو خراب کرد . انصافا جز چند صحنه حرفی برای گفتن نداشت . به نظرم حقش نبود در جشنواره حضور یابد . در کل برای کسانی که فیلم های طنز را خیلی دوست دارن شاید مفید باشه ولی نمیتوان خیلی ازش راضی بود .
خیلی طنز خوب و شریف بود در این برهوت طنزهای سخیف و زشت و مستجن که با الفاظ جنسی در صدد مصادره خنده تماشاچی ها هستند فیلم مبارک و دوست داشتنی بود باید از این فیلم ها حمایت کنیم تا پرفروش های سینمای ایران اینی که الان هست نباشه
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۸ بهمن ۱۳۹۶
این که یک کمدی به سمت لوده بودن نره و بتونه معضلات اجتماعی رو مطرح کنه به نظرم کافیه. این فیلم این ویژگی رو داشت ضمن این که بازی خانم مقدمی برگ برنده فیلم بود.
تبریک به سازندگانش
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۴ بهمن ۱۳۹۶
خیلی فیلم خوب و شریفی بود. از تماشاش لذت بردم
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۳ بهمن ۱۳۹۶
تنها نکته مثبت بازی خوب بازیگرانش بود. همین و بس
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۱ بهمن ۱۳۹۶
خیلی بامزه بود. از تماشاش لذت بردم. بازی خانم مقدمی بی نهایت خوب.
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۱ بهمن ۱۳۹۶
یک فیلم کاملا افتضاح و سطحی و پوچ...شاید برای یک سری که طرفدار فیلم کمدی هستن واسه یه عصر جمعه مناسب باشه.ولی این فیلم واقعا جاش تو جشنواره بود ایا؟؟؟ افتضاح و سطح پایین
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۲۰ بهمن ۱۳۹۶
فیلم خیلی خوب بود هم خنده دار هم لذت بخش .اصلا هم شوخی های دم دستی و مسخره نداشت از زحمتکشان و عوامل فیلم بینهایت سپاسگزارم
خجالت نکش یه کمدی سادست که به خوبی داستانش رو تعریف میکنه و اسیر هجو و زیاده گویی هم نمیشه برای شوخی هاش دست به جلف بازی نمیزنه ... در سکانس های پایانی برخی دیالوگ ها شعاریه و همچنین یک یا دو سکانس اضافی هم داره...
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۶ بهمن ۱۳۹۶
نقش لیندا کیانی خیلی مسخره و بی مورد بود.انگار نقش افغانی تو فیلمای ایرانی نباشه نمیشه.
فیلمی بسیار ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی. طنزی تزی قابل قبول. بازی ها خوب. بازی احمد مهرانفر و شبنم مقدمی عالی. نقش لیندا کیانی زائد و الکی که بسیار هم بد بازی میکند و بنظر من قابل حذف شدن بود. انتخاب بازیگرانی که بعنوان پسران زوج اصلی داستان بودند بسیار بد بود و میتوانست از بازیگران بهتری انتخاب گردد. در کل موضوع جالب و ارزش دیدن داره ولی در حد پخش در جشنواره یا ماندیداتوری نیست ولی بعنوان یک فیلم اولی بد نیست و قابل احترامه
یک فیلم بسیار دم دستی که در چند پلان به لطف بازی اغراق آمیز آقای مهرانفر، با شوخی های تکراری و سطحی ش از مخاطب خنده می گیره.. حتی لهجه ها درست از آب درنیومده.. بهترین بازی فیلم رو خانم کیانی داشت به نظر من که تونسته بود خودش رو به نقشش برسونه.. داستان همون چیزیه که در خلاصه فیلم اومده و چیزی بیشتری نداره.. داستان به شدت من رو یاد کفش های میرزانوروز انداخت با این تفاوت که اون اثر یکی از محبوبترین فیلمهای سال ۶۴ شد.. واقعا نمیدونم سازندگان این فیلم با چه امید و انگیزه ای این کار رو ساختن..
فیلم به شدت شیرین و دوست داشتنی بود و تقریبا شبیه به حال و هوای فیلم زاپاس بود. بازی های جذاب شبنم مقدمی و احمد مهرانفر بسیار دل نشین بود.
این فیلم لحظات شادی را برای مخاطب رقم می زند به دور از لوده بازی و مسخره بازی و الفاظ نامناسب.
امشب فيلم خجالت نكش را ديدم و خيلي خنديدم. اگرچه به لحاظ شخصيت پردازي قوي عمل نشده و لهجه ها از اب درنيامده، اما انچه واقعا دلم را گرم كرد و تحسينش كردم تصويري است كه از جامعه سنتي یک زندگي روستایی نشان مي دهد.نداشتن رويكرد غريب انگاري به زندگي ادمهاي روستا قابل توجه است. تصاوير چشم نواز و زنده؛ رنگها، روابط و سادگي ادمها واقعا دوست داشتني و در عین حال محترم است. به لحاظ داستاني نقشی كه براي سياستگذاران؛ مردم ساده و خدا(باور مردم) در نظر ميگيرد و ارتباط انها را دوست دارم. مرد خانواده يك روستايي ساده است كه تحت تاثير تبليغات سياستگذاريهاي ١٨٠ درجه متغير سياستمداران، دست به اقداماتي مي زند كه در فرهنگ سنتي حاكم بر زندگيش پذيرفته نيست؛ بدون خجالت از فرهنگ حاكم؛ حتي زمينش را مي فروشد و خرج می کند تا ادمي باشد كه تبليغات رسانه ای ازو می خواهد. مقصودی اثر سیاستگذاريهاي حکومتی روی زندگی ادمهای ساده و حرف گوش کن به تبلیغات رسانه ای را به بیانی شیرین روایت می کند. بیانی که نه تلخ است نه غریب نگار و نه فلاکت زده و سیاه و من بیانش را پسندیدم.:)