«لارا» برای دیدار با خانوادهاش از آرژانتین به زادگاهش اسپانیا بازمیگردد. در این سفر که پیشبینی میشد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظرهای به وقوع میپیوندد که بر روند زندگی «لارا» تاثیر میگذارد.
هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی در مقام کارگردان یک فیلم اسپانیایی زبان و مثل همیشه درامی اخلاقی و تریلری روانشناسانه است.
همه میدانند مثل تمام فیلم های اصغر فرهادی از همان تصاویر تیتراژ روایت خود را آغاز میکند تا بیننده را از همان ابتدا درگیر قصه و اتفاقات پیشِ رو کند.
تیتراژ تصاویر داخل ناقوس یک کلیساست که اگر بعد از پایان فیلم دوباره نگاهی به تیتراژ بیندازید انواع برداشت های سمبولیک و غیر سمبولیک و همچنین انواع نشانه گذاری های اصغر فرهادی را در آن خواهید یافت.
اصغر فرهادی معتقد است ایده ساخت هر فیلمش با توجه به یک تصویر ذهنی (لزوما تصویر نیست) در ذهنش شکل گرفته و سپس تصمیم گرفته داستان و فیلمنامه ای بر اساس آن بنویسد.(برای دکمه کت دوختن)
تصویر ذهنی فرهادی برای شروع نگارش فیلمنامه “همه میدانند” به سفر سال ها پیش او به اسپانیا برمیگردد که در جریان آن سفر یک دختر در جنوب اسپانیا گروگان گرفته شده بود.
“همه میدانند” فیلم خوب و ارزشمندی در کارنامه فرهادی محسوب میشود. اما مخاطب همه میدانند قطعا مردم ایران نیستند و قرار هم نیست باشند.
احتمالا فیلم در ایران اکران نمیشود و مخاطبان همیشگی اصغر فرهادی هم با این فیلم به اندازه فیلم های قبلی ارتباط برقرار نخواهند کرد.
اما مخاطبان سینمای اسپانیا، منتقدان و جشنواره های این کشور نظر مساعدی درباره فیلم داشتند و البته به نفرین اکران افتتاحیه جشنواره کن نیز دچار نشد. (مثلا کافه سوسایتیِ وودی آلن در کن دو سال پیش (۲۰۱۶) توسط تماشگران هو شد.)
وقتی فیلم آغاز میشود شاهد تصاویر مرموز و کلوزآپی از برش صفحات روزنامه هستیم.این صحنه ها من را ناخودآگاه یاد صحنه های آغازین فیلم “بی خوابی” می انداخت و بعد که این صحنه به سکانس بعدی ...
هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی در مقام کارگردان یک فیلم اسپانیایی زبان و مثل همیشه درامی اخلاقی و تریلری روانشناسانه است.
همه میدانند مثل تمام فیلم های اصغر فرهادی از همان تصاویر تیتراژ روایت خود را آغاز میکند تا بیننده را از همان ابتدا درگیر قصه و اتفاقات پیشِ رو کند.
تیتراژ تصاویر داخل ناقوس یک کلیساست که اگر بعد از پایان فیلم دوباره نگاهی به تیتراژ بیندازید انواع برداشت های سمبولیک ...
پنج نکته دربارهی «همه میدانند»
1ـ ساختار روایی «همه میدانند» انگار یک «دربارهی الیِ» اسپانیایی(زبان) است: نه فقط توقف، که معکوس شدن روند خوشیها و دورهمیهاست و بعد، حادثهای تکاندهنده، گمشدنی غمانگیز، و رازهای تکاندهندهتر و غمانگیزتری که از طریق دیالوگها برملا (یا به زبان ارسطو، بازشناسی) میشود. البته در «گذشته» و «فروشنده» هم روند گرهگشایی به همین شکل رخ میدهد. پس دستکم فیلمنامه از سنخ همان روایتهای همیشگی اصغر فرهادی است، با نیاز مبرمی که به حذف پلیس دارد تا یکی از شخصیتها گاهی یکتنه نقش کارآگاه و حقیقتیاب را بر عهده بگیرد.
۲ـ بیتردید «همه میدانند» چیزی به کارنامهی فرهادی اضافه نکرده است، مگر زبان اسپانیایی و بازیگران سرشناستر و البته بازیهای ممتازشان. تنها کارگردان فیلم ...
1ـ ساختار روایی «همه میدانند» انگار یک «دربارهی الیِ» اسپانیایی(زبان) است: نه فقط توقف، که معکوس شدن روند خوشیها و دورهمیهاست و بعد، حادثهای تکاندهنده، گمشدنی غمانگیز، و رازهای تکاندهندهتر و غمانگیزتری که از طریق دیالوگها برملا (یا به زبان ارسطو، بازشناسی) میشود. البته در «گذشته» و «فروشنده» هم روند گرهگشایی به همین شکل رخ میدهد. پس دستکم فیلمنامه از سنخ همان روایتهای ...
اگر همه می دانند پس معما بر سر چیست؟
ترجمه اختصاصی سلام سینما- «همه می دانند» می تواند بهترین کار «اصغر فرهادی» محسوب شود. این کارگردان که تا کنون برای فیلم های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرده است، این بار به جای ساختن یک درام خانوادگی که بر پایه اخلاقیات و مسئولیت های فردی باشد، ژانری ملموس تر که در مورد آدم ربایی و باج دادن است را ساخته است. البته حضور «پنه لوپه کروز» و «خاویر باردم» در کنار هم به خودی خود جذابیتی در سطح جهانی دارد.
لارا(کروز) بعد از سال ها زندگی در آرژانتین با دخترش آیرین(کارلا کامپرا) و پسرش دیگو برای مراسم ازدواج خواهرش به زادگاه خود اسپانیا باز می گردد، در حالی که الکساندرو (دارین) پدر آرژانتینی بچه ها در خانه مانده است. آنها در خانه بزرگ ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما- «همه می دانند» می تواند بهترین کار «اصغر فرهادی» محسوب شود. این کارگردان که تا کنون برای فیلم های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرده است، این بار به جای ساختن یک درام خانوادگی که بر پایه اخلاقیات و مسئولیت های فردی باشد، ژانری ملموس تر که در مورد آدم ربایی و باج دادن است را ساخته است. البته حضور «پنه لوپه کروز» و «خاویر باردم» ...
با اینکه شاهد یک فیلم در بافت فرهنگی متفاوت و با کاراکترهای قوی تری هستیم اما بازهم فیلم متفاوتی از اصغر فرهادی در نیامده است. مثل همیشه شخصیت پردازی ضعیف و دیالوگ های گمراه کننده که بجز گیج کردن مخاطب برای ارایه یک فیلم عامه پسند چیزی ندارد. مثل جایی که پدر پنه لوپه کروز به صندلی اش می کوبد و میگوید: همه چیز توی این خونه خرابه!
شاید تنها نقطه قوت این فیلم بازیگری آن باشد. اصغر فرهادی ثابت کرد که هنوز ایده ای ندارد. بازهم پر ازنقص و صد البته فرو کردن تصنع به شخصیت هایش. یک گره به داستان زد و تا مرگ سهراب بازش نکرد!
این کار از نظر ریزه کاری های سینمایی از نظر من قوی ترین کار اقای فرهادی بوده که یه جوری خودش رو خیلی خیلی نزدیک به سینمای غرب کرده است و اما روایت فیلم همانند اثار دیگر فرهادی یک راز در میان است موضوع فیلم موضوع قابل قبولی است و اما باید بازی زیبای بازیگران فیلم را هم نادیده نگرفت
در کل فیلم خوبی بود هم از لحاظ کارگردانی و هم بازیگری ولی شباهت زیادش به درباره الی برام آزار دهنده بود طوریکه به راحتی میشد شخصیتهای این دو فیلم را باهم جایگزین کرد: پاکو(احمد) لائورا(سپیده)، الخاندرو ( علیرضا_صابر ابر)، آیرین (الی) و...
سکانسهای زیادی رو از درباره الی کپی کرده بود به ویژه سکانسهای بحث و گفتگوی کاراکترها بعد از گم شدن آیرین در واقع همان سکانسهای درباره الی بود.
معمای دزدیده شدن آیرین هم جذابیت و کشش لازم رو نداشت و هم خیلی زود با فاش کردن آن مخاطب را ناامید کرد.
بنظرم وقتشه که دیگه اصغر فرهادی دست از پرداختن به سوژه های پیش افتاده بردارد و استعداد شگرفش رو برای قصه های پیچیده تری مثل فیلم شهر زیبا به کار ببرد.
فضای اسپانیایی اول فیلم خیلی زیباست اما باز شدن گره فیلم خیلی طول می کشه. اصغر فرهادی با 2 جایزه اسکار، انتظار بیننده ها و حتی منتقدان رو بالا برده اما انتظارات رو خوب برآورده نکرده.
فیلم خیلی انسانیه، روابط خیلی واقعی هستن، هیچ چیز دور از واقعیت نیست.
مثل همیشه آخر فیلم باز بود و خیلی اصغر فرهادی بود.
حس خوشایندی بود که اصغر فرهادی بتونه اینقدر خوب یه فرهنگ جدید رو قشنک برامون توصیف کنه و مارو تو دنیای اونا راه بده و بعد بذاره احساس راحتی کنیم و روند فیلم رو دنبال کنیم.
همه هم خیلی خیلی خوب بازی کردن...