پوستر فیلم اورکا

فیلم‌ سینمایی |بیوگرافی ، درام

اورکا (۱۳۹۸)

Orca

۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱ رای

منتقدان:

۴

امتیاز دهید:

«اورکا» داستان زنی جوان به نام الهام است که بعد فراز و نشیب های بسیار در ابتدای زندگی مشترک به آرامشی در شنا میرسد که به یک شناگر استقامت تبدیل میشود. او در رویارویی با مصائب و مشکلات یک هدف دارد، شکستن رکورد گینس طولانی ترین مسافت شنای استقامت با دستان بسته. فیلم «اورکا» داستان تاب آوری و غرور آفرینی یک زن ایرانی است.

کارگردان: سحر مصیبی

نویسنده: طلا معتضدی

معرفی فیلم اورکا

«اورکا» اولین فیلم داستانی سحر مصیبی، کارگردان مستند «صفر تا سکو» (مستندی از زندگی خواهران منصوریان) است.

 

خلاصه داستان فیلم اورکا:

این فیلم درباره یک ورزشکار زن ایرانی است که موفق به ثبت سه رکورد گینس شده اما در کشور خودش هویت یک ورزشکار را ندارد، زیرا شنا در ایران به طور رسمی برای زنان ممنوع است.

در خلاصه داستان «اورکا» آمده است: «تو اورکایی دختر... چون اونقدر می جنگی تا به اون چیزی که می خوای می رسی.»

 

حواشی فیلم اورکا:

- «اورکا»  بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است و شخصیت نقش اول فیلم با بازی ترانه علیدوستی یک شخصیت حقیقی است.

 

- ترانه علیدوستی پس از سه سال دوری از سینما، با بازی در فیلم سینمایی «اورکا» به سینما بازگشت.

 

بستن
فیلم-سریال-رایگانفیلم-سریال-رایگان

عکس‌های فیلم اورکا


ترانه علیدوستی در فیلم «اورکا»
پوستر بین المللی فیلم «اورکا»
ترانه علیدوستی در فیلم سینمایی «اورکا»
ترانه علیدوستی در «اورکا»
ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم «اورکا»
ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم سینمایی «اورکا»
مهتاب نصیرپور در فیلم «اورکا»
ترانه علیدوستی در نمایی از «اورکا»

نقدهای فیلم اورکا

وقتی دریا نیز تو را پس می‌زند


اورکا فیلمی از سحر مصیبی است که مستاصل میان ماندن و رفتن مانده. زبان درام را می‌شناسد، با دوربین دوست بوده و مبارزه کردن در داستان را خوب بلد است اما هیچ‌کدام این‌ها هیچ‌ربطی به مسئله زنان در کشور پیدا نمی‌کند. ما وقتی در داستان می‌نویسیم بر اساس یک رویداد یا زندگی واقعی یعنی می‌خواهیم نشان دهیم خیلی مسئله داشتیم که این فیلم را ساخته‌ایم؟ مصیبی که پیش از این مستند «صفر تا سکو» را در کارنامه خود درج کرده زبان استناد به مدرک را خوب بلد است اما زبان پژوهش حسی درباره آن را نمی‌داند. به نظر من سینما برای ستایش زن ساخته شده نه برای اینکه بگوییم او چه موجود ترحم برانگیزی است یا شخصیتش را نزول دهیم. سینمایی که مصیبی در «اورکا» از الهام، ترانه علیدوستی، نشان می‌دهد تصویری از یک زن است که بسیار باید به حال او دلسوزاند که چرا در چنین زمان و مکانی زیسته و چگونگی این دلسوزاندن خیلی هم اگزجره شده است. *سونامی در یادداشت‌های پیشین خود به این مهم اشاره کرده‌ام که سینما در ایران با نمایش دادن چهره‌ای مفلوک و درمانده از یک زن سعی در قهرمان ساختن از او در پایان‌ها دارد. «عرق سرد» سهیل بیرقی را به یاد آورید. در آن فیلم مرد می‌خواهد با قلدری جلوی پیشرفت زنی را بگیرد که دلخوشی‌اش بازی فوتسال است، باران کوثری، بعد کسی مثل ناظم‌ها، سحر دولتشاهی، هردفعه قبل بازی نکاتی را به او و دوستانش گوشزد می‌کند که خوراک غربی‌ها است. در «اورکا» نیز الهام رابطه‌اش با پدرش در همین وجه است. پدری که بلد نیست چگونه به دخترش بگوید من بهترین را برای تو می‌خواهم. فرهنگ توسط زن آفریده خواهد شد. در جامعه تنها زنان هستند که می‌توانند باعث پیشرفت یا پس رفت فرهنگی شوند. این بسیار قابل قبول است که ما برای تبلیغ فرهنگ، تمدن و داشته‌های ...
اورکا فیلمی از سحر مصیبی است که مستاصل میان ماندن و رفتن مانده. زبان درام را می‌شناسد، با دوربین دوست بوده و مبارزه کردن در داستان را خوب بلد است اما هیچ‌کدام این‌ها هیچ‌ربطی به مسئله زنان در کشور پیدا نمی‌کند. ما وقتی در داستان می‌نویسیم بر اساس یک رویداد یا زندگی واقعی یعنی می‌خواهیم نشان دهیم خیلی مسئله داشتیم که این فیلم را ساخته‌ایم؟ مصیبی که پیش از این مستند «صفر تا سکو» را در کارنامه خود درج ...

خبرهای مرتبط با فیلم اورکا

نظرهای منتشر شده فیلم اورکا