«دینامیت» روایتگر داستان دو طلبه جوان و همدرس به نامهای هادی و محمد حسین است که در جستوجوی خانهای برای سکونت در تهران هستند. آنها پس از مدتی موفق به اجاره آپارتمانی در شمال شهر میشوند؛ آپارتمانی که در آن همسایگانی ساکناند که سبک زندگی و عقایدشان بهکلی با این دو طلبه در تعارض است. همسایه ساکن در یکی از واحدها مرد لاقیدی به نام اکبر است که امورات زندگیاش از فروش مشروبات الکلی و مواد مخدر میگذرد. همسایگان ساکن در واحد دیگر نیز دو خواهر خوشگذران به نامهای ساناز و زیبا هستند که هر هفته در واحد خود پارتی و دورهمی برگزار میکنند.
دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی فیلمی به غایت خطرناک است که در راستای آثاری همچون «هزارپا» حرکت می کند . این فیلم که در ظاهر روایت کننده تناقض موجود در جامعه از دل یک آپارتمان در بالاشهر تهران است ، علاوه بر تمسخر باورها ، سلایق ، ایدئولوژی و تفکر در ارائه فرم سینمایی ناتوان بوده و عملکرد ضعیفی دارد . شناخت از جامعه در فیلم های کمدی و یا طنز برای ارائه هرچه بهتر آن بسیار مهم بوده که این شناخت در فیلمی چون «دینامیت» اتفاق نمی افتد .
*انگیزه
اگر بخواهیم فیلم را از نظر جامعه شناسی بررسی کنیم به رویکردهای انتزاعی و نه صرفا اجتماعی برخورد می کنیم . در اولین مواجهه مخاطب با این فیلم می بینیم که شخصیتی به نام "اکبر" با بازی کیایی علاوه بر داشتن هوش اقتصادی روحیه جنگیدن به طرز کمدی را با رقبای خود دارد که این مسئله چگونگی با طرح شخصیت های مذهبی با بازی جمشیدی و مهران فر اتفاق می افتد . اما مسئله ای که من به عنوان منتقد و بیننده جدی سینما با آن پیدا می کنم عدم توانایی در پردازش شخصیت های قصه ای کمدی است که باید تماما کلاسیک باشد . در کمدی های کلاسیک وایلدر مانند: «آپارتمان» و «بعضی ها داغش رو دوست دارند» می بینیم که انگیزه شخصیت ها قدرت بیشتری از عملکرد و چرایی آنان دارد . اصلا قصد مقایسه را ندارم چرا که این فیلم حتی نمی تواند در کنار آثار ذکر شده ، نام برده شود اما به این بسنده می کنم که شخصیت های منفعل که تنها برای عملکرد مضحک و هنجارشکن در فیلمنامه طرح می شوند توانایی به دوش کشیدن قصه های کمدی که اساسا نقد اجتماعی در زمینه و پس زمینه شان وجود دارد را ندارند . به عنوان مثال می توان به بی انگیزگی"هادی" با بازی جمشیدی اشاره کرد که در این فیلم سعی می کند انفعال خود را پشت ...
دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی فیلمی به غایت خطرناک است که در راستای آثاری همچون «هزارپا» حرکت می کند . این فیلم که در ظاهر روایت کننده تناقض موجود در جامعه از دل یک آپارتمان در بالاشهر تهران است ، علاوه بر تمسخر باورها ، سلایق ، ایدئولوژی و تفکر در ارائه فرم سینمایی ناتوان بوده و عملکرد ضعیفی دارد . شناخت از جامعه در فیلم های کمدی و یا طنز برای ارائه هرچه بهتر آن بسیار مهم بوده که ...
دینامیتی که در حد یک ترقه عمل نمیکند!
اگر پژمان جمشیدی یا احمد مهرانفر در «دینامیت» حضور نداشتند یا ژانر فیلم کمدی (بخوانید شبهکمدی) نبود، توان فروش چند میلیونی هم نداشت.
تازهترین ساخته مسعود اطیابی نکته جدیدی برای ارائه ندارد؛ اثری که اگر موقعیتهای زمانی یا مکانیاش را نادیده بگیریم فیلمی است در ردههای آثار شانه تخممرغی دهه ۸۰! اساساً اطیابی در کمدی که قطعاً به چارچوب و اساس آن مسلط نیست، متکی به بازیگر چهره است و به همین دلیل تجارت در این ژانر را بیشتر از ایجاد یک اثر استاندارد و ماندگار یا حتی متوسط دوست دارد، دینامیت با همان الگوهای تکراری و کلیشهای با بهرهگیری از عنصر تضاد شخصیت و موقعیت شکل گرفته است. محمدحسین و هادی دو جوان شبهارزشی سر از بالای شهر درمیآورند و در ساختمانی سکونت میکنند که دو همسایه ...
اگر پژمان جمشیدی یا احمد مهرانفر در «دینامیت» حضور نداشتند یا ژانر فیلم کمدی (بخوانید شبهکمدی) نبود، توان فروش چند میلیونی هم نداشت.
تازهترین ساخته مسعود اطیابی نکته جدیدی برای ارائه ندارد؛ اثری که اگر موقعیتهای زمانی یا مکانیاش را نادیده بگیریم فیلمی است در ردههای آثار شانه تخممرغی دهه ۸۰! اساساً اطیابی در کمدی که قطعاً به چارچوب و اساس آن مسلط نیست، متکی به بازیگر چهره است و به همین ...
عامه پسندِ بی محتوا!
فیلم دینامیت ، اثر مسعود اطیابی در مقام کارگردان در ژانر پر فروش کمدی در حال اکران است. هادی و محمدحسین با بازی پژمان جمشیدی واحمد مهرانفر ، دوطلبه جوان و دائیه دار دین به دنبال خانه ای برای سکونت خود اند تا اینکه به پست صاحب خانه ای میخورند که از قضا به دنبال ارشاد ساکنین مثلا بی بندوبار ساختمانش است! همسایگی دو طلبه با دو دختر جوان و یک ساقی مواد مخدر، کمدی های دور از ذهنی نمیسازد!
اگردرنظربگیریم که به چه قیمتی قراراست یک فیلم مارا بخنداند، شاهد همان صحنه های هجوآمیز وتکراری دیگر آثار همین کارگردان هستیم که گاها به ابتذال هم متمایل می شوند. فیلم اهداف معین و واضحی ندارد به جز چینش داستانی که درقالب مجموعه ای از حوادث اپیزودیک جدا ازهم گسترش می یابد.
ما ...
فیلم دینامیت ، اثر مسعود اطیابی در مقام کارگردان در ژانر پر فروش کمدی در حال اکران است. هادی و محمدحسین با بازی پژمان جمشیدی واحمد مهرانفر ، دوطلبه جوان و دائیه دار دین به دنبال خانه ای برای سکونت خود اند تا اینکه به پست صاحب خانه ای میخورند که از قضا به دنبال ارشاد ساکنین مثلا بی بندوبار ساختمانش است! همسایگی دو طلبه با دو دختر جوان و یک ساقی مواد مخدر، کمدی های دور از ذهنی نمیسازد!
اگردرنظربگیریم ...
موضوع تضاد در موضوع جالبی هست که در فیلم استفاده شده واقعا اگر بدون تعصب نظر بدیم بازیگر خوبی داشت خنده خوبی هم میگره فیلم (تعریف)
خیلی دارای محتوا خاصی نیست فقط یک موضوع ثابت هست و پیشرفت خاصی داستان نداره(نقد)البته در طنز خیلی پیشرفت روبه جلوی داستان مدنظر نیست
در کل فیلم خوبی هست واقعا برای لذت و لبخند توصیه داستان تقریبا متفاوتی داره پیشنهاد میکنم
در مورد نظر مونتقدان این رو بگم که ایرانی بلکه منتقدان خارجی هم دنبال فیلم داستان تقریبا غم انگیز هستن و طنز مورد نظرشون نیست پس خیلی توجه نکنین
تو این دنیای بی فیلمی ، میشد تحملش کرد
بستگی به خودتون داره که سوار موج فیلم بشین و لذت ببرین یا بخواین اد پا روشنفکریه سینمایی در بیارین و ازش حرص بخوریم
خوب و قابل قبول بود
دوستانی که موج منفی میدون و بدون منطق نظر میدن مطمعنا فیلم رو تماشا نکردن فیلم دینامیت به فیلم کمدی بسیار خوب که با کمدی ها هجو امیز و لودگی چند سال اخیر فرق داره و یک سر گردن از تمام فیلم های گیشه بالاتره الته به جز فیلم مجید مجیدی که قطعا بهترینه بهر در این شرایط سخت سینما ها و دوری خیلی از هواداران این حرفه این فیلم واقعا میتونه تکون خوبی بباشه و کسانی که به دنبال یک فیلم کمدی صرفا برای خنده و لذت بردن کنار خانواده هستن نمیتونه انتخاب بدی باشه و واقعا میخندونه سبکش تو مایه هایه گشت ارشاد هست ولی داستانش کاملا با اون فیلم متفاوته بهر حال توصیه میکنم حتما ببینید و از این دست فیلم حمایت کنید تا شاهد اکران فیلم های پر فروش مخاطب پسند بیشتری باشیم مثل درخت گردو و روز صفر که امکان اکرانشون هست اگه حمایت بشه