فرهاد تصمیم میگیرد برای مهاجرت به ترکیه سفر کند اما به دلیل گرفتاریهایی که برایش رخ میدهد نه تنها مهاجرت، بلکه برای بازگشتش به ایران نیز در هالهای از ابهام قرار میگیرد. (** تماشای این فیلم برای افراد زیر 15 سال توصیه نمیشود **)
در ادامه تحلیل و نقد فیلم های دوره 36 جشنواره فجر سومین فیلمی که دیدم فیلم کار کثیف اثر آقای خسرو معصومی است.
کار کثیف داستان جوانی است که بدلیل مشکلات زندگی دانشگاه را رها کرده و حال با یک فرزند بیکار است و برای رهایی از این وضع نابسامان دست به مشروب فروشی میزند. پارادوکس اصلی فیلم جایی است که یک جوان که پیش از این دانشجوی رشته حقوق بوده حالا به علت فشار و البته خیال پردازی برای مهاجرت به آمریکا مشروب فروشی را به عنوان راه حلی برای این مشکل انتخاب می کند.
با اینکه پیش از دیدن فیلم از نوع نگاه جدید به موضوعاتی از جمله روابط خانوادگی، مشکل مهاجرت و همچنین بیکاری گفته شده بود اما شما مورد جدیدی در فیلم نمی بینید و خوب تکرار مکررات است جوانی به علت بیکاری یا کم کاریش راه رسیدن به آرزو های خود را در مهاجرت می بیند در این میان پدری مدام با او صحبت می کند و سعی در منصرف کردنش را دارد ولی این بحث ها بجایی نمی رسد و جوان در منجلابی که برای خود درست کرده فرو می رود.
آغاز فیلم با سکانس های پایانی فیلم ابزار خوبی بود و انگیزه برای دیدن فیلم را ایجاد کرد ولی هرچه بیشتر جلو می رویم فیلم خسته کننده تر می شود. نمی توان گفت ریتم فیلم کند است ولی متاسفانه داستان آنقدر که کارگردان علاقه داشته کش دار نیست و بسیاری از سکانس ها اضافه است از جمله قسمت های مشروب فروشی و می توان این مشکل را با حذف این بخش ها در اکران عمومی حل کرد.
در وصف بازی ها هم می توان گفت بازی پدرام شریفی نسبتا خوب است و پیشرفت محسوسی نسبت به بازی او در فیلم متولد 65 دیده می شود اما آن نقش دوست داشتنی تر بود تا نقش فرهاد. بازی دیگر هم که میخواهم به آن اشاره کنم نقش محسن با بازی مهران نائل است که کاملا تکراری است و کپی بازی های قبلی ...
در ادامه تحلیل و نقد فیلم های دوره 36 جشنواره فجر سومین فیلمی که دیدم فیلم کار کثیف اثر آقای خسرو معصومی است.
کار کثیف داستان جوانی است که بدلیل مشکلات زندگی دانشگاه را رها کرده و حال با یک فرزند بیکار است و برای رهایی از این وضع نابسامان دست به مشروب فروشی میزند. پارادوکس اصلی فیلم جایی است که یک جوان که پیش از این دانشجوی رشته حقوق بوده حالا به علت فشار و البته خیال پردازی برای مهاجرت به آمریکا مشروب ...
کلید اسرار در قاب سینما
عرق، نفروشید که کارِ کثیفیست و آخر و عاقبت ندارد و آتش میاندازد به جانِ خود و خانوادهتان! همین خطِ روایتی را اگر به عوامل سازنده «کلید اسرار» بدهند، آنها میتوانند بیآنکه حاشیه بروند و وقتِ مخاطب را تلف کنند خیلی زودتر همین پیام اخلاقی را به تماشاگر منتقل کنند. با فیلمی مواجهیم که بخش عمده آن در ترکیه فیلمبرداری شده و خواسته یا ناخواسته اَدای دِینی کرده به سریالهای ترکیهای: گیتار دارد، مثلثِ عشقی دارد، جوانهایی دارد که بیهیچ پلانی قصد مهاجرت به آمریکا دارند و وطن جز بیکاری و فلاکت، ارمغانی برای آنان نداشته و حالا گزیری جز پناه بردن به آمریکا برایشان باقی نمانده است. به راستی، تماشای این حجم از عوامزدگی و انگشت تأکید نهادن بر سوژههای تکراری بیآنکه قالب و فرم جدیدی برای روایت انتخاب ...
عرق، نفروشید که کارِ کثیفیست و آخر و عاقبت ندارد و آتش میاندازد به جانِ خود و خانوادهتان! همین خطِ روایتی را اگر به عوامل سازنده «کلید اسرار» بدهند، آنها میتوانند بیآنکه حاشیه بروند و وقتِ مخاطب را تلف کنند خیلی زودتر همین پیام اخلاقی را به تماشاگر منتقل کنند. با فیلمی مواجهیم که بخش عمده آن در ترکیه فیلمبرداری شده و خواسته یا ناخواسته اَدای دِینی کرده به سریالهای ترکیهای: گیتار دارد، مثلثِ ...
خنثی، پراکنده گو، بی منطق و فاقد اصالت قوع!
نخستین نقصان روایی «کار کثیف» به عنوان تازه ترین فیلم خسرو معصومی، این است که تقریباً نه از وضعیت و موقعیت شخصیت ها و نه از خود شخصیت ها، هیچ معرفی اولیه ای ندارد و می خواهد از طریق داستان موقعیت، این معرفی شرایط و شخصیت پردازی را انجام دهد؛ اما متأسفانه مانند آن دسته از آثاری که می خواهند شخصیت و شرایط را نه در معرفی اولیه، بلکه از طریق پلات یا داستان موقعیت بشناسانند، فیلم نمی تواند از طریق درام موقعیت اش، وضعیت و شرایط شخصیت و همچنین شناسه ها، آمال، حالات، دغدغه ها و مسأله های شخصیت را استخراج و پردازش کرده و به مخاطب بشناساند؛ و به تبع همین ناتوانی در شناساندن و محاکات کردن، نمی تواند چالش شخصیت و گره و مسأله ی اصلی درام مرکزی را برای مخاطب، مهم و حساس و دراماتیک کند؛ اینکه دانشجوی حقوق، ...
نخستین نقصان روایی «کار کثیف» به عنوان تازه ترین فیلم خسرو معصومی، این است که تقریباً نه از وضعیت و موقعیت شخصیت ها و نه از خود شخصیت ها، هیچ معرفی اولیه ای ندارد و می خواهد از طریق داستان موقعیت، این معرفی شرایط و شخصیت پردازی را انجام دهد؛ اما متأسفانه مانند آن دسته از آثاری که می خواهند شخصیت و شرایط را نه در معرفی اولیه، بلکه از طریق پلات یا داستان موقعیت بشناسانند، فیلم نمی تواند از طریق درام ...
چقدر مزخرف، چقدر داغون، دیالوگا خنده دار، سالن خالی. کارگردان محترم فک نمیکنی تاریخ انقضای این فیلما گذشته؟؟ خوب اینه بد اینه؟؟ آدم بدا به نتیجه کارشون میرسن!!!
زنش میخواست از ایران بره ک آینده بچش خراب نشه بعدا ک میفهمه کار شوهرش و تصمیم میگیره برگرده ایران تنها پسرش و بزرگ کنه!!! این وسط پسرعمه عاشق دخترداییشه..
چی بود اصن، چی میخواست بگه؟؟؟
حداکثر نمره ای ک میشه داد 3
قصه ضعیفه تا اواسط فیلم و دیالوگ ها اکثرا نصیحت گونه... بازی ها در بیشتر سکانس ها ضعیف و فاجعه تر این که در برخی سکانس ها انگار دارن روخونی میکنن... شخصیت های فرعی پردازش خوبی در فیلمنامه ندارن و انگار خیلی یه هو اومدن وسط قصه ... یه سوژه عالی که کاملا از بین رفته و چقدر حیف
بازی های مصنوعی...زمان فیلم خیلی طولانی و خسته کننده بود....موضوع فیلم خوب بود ولی اصلا درست بهش پرداخته نشده بود...و سکانسهایی از فیلم (در قسمت ترکیه) اصلا منطقی و قابل درک نبود.....
هر چند عالی نیست اما داستان ساده داره با یک ضربه ی پایانی.. کارگردانی بسیار روانی داره و هیچ چیزی بیننده رو اذیت نمیکنه.. بازی ها خوبه.. ریتم یک دسته و .. ارزش دیدن رو داره.. مطمئن باشید از دیدن این فیلم پشیمون نمیشید..
0
0
پاسخ
گزارش تخلف
۷ سال پیش
۱۳ بهمن ۱۳۹۶
فیلم بدیه. ولی احتمالا تو اکران عمومی به مشکل بخوره بخاطر سانسور و ممیزی.