گوزنِ قرمز از پشتِ صخرهی یخزده، نگاهی به مردِ شکارچی که سیگاری دود میکند میاندازد. گرگ، مچاله از سرما سرفهای میکند. گوزنِ قرمز: میخواد چی کار کنه؟ گرگ: نمیدونه میخواد چی کار کنه. گوزنِ قرمز: اینا که نمیدونن میخوان چی کار کنن خطرناکترن... من برمیگردم.
*** تماشای این فیلم به افراد زیر 12 سال توصیه نمیشود ***
منبع: سایت ویجیاتو
https://vigiato.net/p/49632
فیلم جدید وحید امیرخانی با تمامی مشکلات عدیده و اعمال ممیزیهای لازم در بخش تولید و پخش، بالاخره روانه مرحله نمایش و اکران شده است. با نقد فیلم شاه کش همراه ویجیاتو باشید.
دومین ساخته سینمایی وحید امیرخانی در مقام کارگردان و نویسنده برخلاف ساخته قبلی او یعنی «در مدت معلوم» که سبکی کمدی، اجتماعی و عاشقانه داشت، اینبار فیلمی است در سبک یک تریلر جنایی و معمایی، با فضایی کاملا متفاوت و لحنی سراسر جدیتر از آنچه که قبلتر از او دیده و یا انتظارش را داشتیم.
امیرخانی فیلم «شاهکش» را با کمترین لوکیشن و تنها در یک هتل کوهستانی بنام گوزن قرمز در ارتفاعات توچال ساخته است. فیلمبرداری «شاهکش» به عهده علی قاضی است که این روزها فیلم «مسخرهباز» نیز با فیلمبرداری متفاوت او درحال اکران است.
وقتی فیلمی با اندک لوکیشن لازم و تعداد بازیگران محدود در یک فضای بسته ساخته میشود، مستلزم داشتن فیلمنامهای داستانگو است تا درهمان فضای بسته، حس پیگیری و تعقیب تماشاگر را با خود همراه کند، تا از تکرار ميزانسن و دکوپاژی که قرار است در سراسر زمان فیلم شاهدش باشد در او حس خستگی و کلافگی ایجاد نشود. امیرخانی هم در ابتدا با ملاک قرار دادن همین مهم، طرح جالب داستان «شاهکش» را پایهریزی میکند و در مخاطب حس کنجکاوی و اشتیاق لازم برای دیدن ادامه فیلم و گرهگشایی سوالها و حل و فصل معماهای جنایی که در متن اثر در ذهن او ایجاد شده است را به خوبی پدید میآورد.
اما در واقع داشتن یک طرح داستانی خوب و گیرا به تنهایی کافی نیست، بلکه میبایست فیلمنامه با ایجاد شخصیتپردازی درست، حس همذاتپنداری تماشاگر با شخصیت اصلی را بوجود بیاورد تا نگاه مخاطب با قهرمان ...
منبع: سایت ویجیاتو
https://vigiato.net/p/49632
فیلم جدید وحید امیرخانی با تمامی مشکلات عدیده و اعمال ممیزیهای لازم در بخش تولید و پخش، بالاخره روانه مرحله نمایش و اکران شده است. با نقد فیلم شاه کش همراه ویجیاتو باشید.
دومین ساخته سینمایی وحید امیرخانی در مقام کارگردان و نویسنده برخلاف ساخته قبلی او یعنی «در مدت معلوم» که سبکی کمدی، اجتماعی و عاشقانه داشت، اینبار فیلمی است در سبک ...
فوران ابتذال
فیلم مبتذل فقط مختصِ سینمای کمدی نمی باشد بلکه این واژه برای تمامی ژانرها (البته اگر در سینمای ایران ژانری وجود داشته باشد) کاربرد دارد، اگر چه فیلم در مدت معلوم اولین اثر سینمایی وحید امیرخانی در ژانر کمدی یک مبتذل تمام عیار به حساب می آمد اما فیلم دومش که این روزها اکران شده است قطعا یک اثر مبتذل غیر کمدی ست که جایی در سینما ندارد زیرا که این اثر نمی تواند یک فیلم سینمایی باشد چند بازیگر دور هم جمع شده اند و دیالوگ می گویند و قطعا خودشان هم نمی دانند موضوع از چه قرار است، 60 دقیقه از فیلم می گذرد و مخاطب هنوز گیج و مبهوت است که این چند بازیگر می خواهند چه بگویند، اساسا نمی شود ضعف فیلم را در عناصر مختلف تفکیک کرد زیرا شاه کش از ایده یا طرح تا اجرا با ضعف های عجیبی مواجه ...
فیلم مبتذل فقط مختصِ سینمای کمدی نمی باشد بلکه این واژه برای تمامی ژانرها (البته اگر در سینمای ایران ژانری وجود داشته باشد) کاربرد دارد، اگر چه فیلم در مدت معلوم اولین اثر سینمایی وحید امیرخانی در ژانر کمدی یک مبتذل تمام عیار به حساب می آمد اما فیلم دومش که این روزها اکران شده است قطعا یک اثر مبتذل غیر کمدی ست که جایی در سینما ندارد زیرا که این اثر نمی تواند یک فیلم سینمایی باشد چند بازیگر ...
قهرمانِ دوست نداشتنی
طبیعتاً دیده شدن فیلمی مبتکرانه چون «آژانس شیشه ای» در زمان خود بسیاری از فیلمسازان نسل های بعد را به وجد آورد که آثاری را با الهام و یا حتی تقلید از فیلم نامبرده جلوی دوربین ببرند.
بله! ساختار فیلنامه های ابراهیم حاتمی کیا عموماً بر محوریت الگوی سینمای قهرمان- ضدقهرمان هالیوود بناشده است که الگویی کلاسیک و رایج در سینمای جهان است و طبق این تعریف نمی توان هر فیلمی را که چنین رویکردی در پیش می گیرد به حاتمی کیا و آثارش نسبت داد اما به زعم من وحید امیرخانی در دومین فیلم بلند خود خواسته یا ناخواسته نسخه ای تکرارشده و به شدت خام دستانه را از «آژانس شیشه ای» ارائه می دهد بی آن که فیلم او به لحاظ منطق روایی و طرح شخصیت ها حتی اندکی به سینمای ابراهیم حاتمی کیا و ایدئولوژی ...
طبیعتاً دیده شدن فیلمی مبتکرانه چون «آژانس شیشه ای» در زمان خود بسیاری از فیلمسازان نسل های بعد را به وجد آورد که آثاری را با الهام و یا حتی تقلید از فیلم نامبرده جلوی دوربین ببرند.
بله! ساختار فیلنامه های ابراهیم حاتمی کیا عموماً بر محوریت الگوی سینمای قهرمان- ضدقهرمان هالیوود بناشده است که الگویی کلاسیک و رایج در سینمای جهان است و طبق این تعریف نمی توان هر فیلمی را که چنین رویکردی در ...
خیلی چرت و پرت بود دیشب در تلویزیون دیدم
نه داستان منسجمی که بشه پیگیری کرد
خیلی بی سر و ته به طوری که مشخص نیست چی به چیه
در طول فیلم شما همش احساس می کنید الان درست میشه روال فیلم الان بهتر میشه و یهو متوجه میشید که تیتراژ رفت بالا!!!
یکی از فیلم های متاسف کننده سینمای ایران
یک فیلم بسیار عالی و دوست داشتنی... ژانر فیلم معمایی!
پس یعنی باید ذهن بیننده رو به چالش بکشه و درگیر کنه...
مگه وقتی یکی ازتون معما میپرسه جوابشم همون لحظه میده! باید خودت بگردی جوابش رو پیدا کنی...
و نکته ی دوم که راجع به بازی ضعیف بازیگران بود!
باید عرض کنم. مجید صالحی به عنوان یک پلیس و استاد دانشگاه رو به عهده داره...
به دلیل اینکه اصلا توی همین فیلم دارن به دروغ نقش پلیس و استاد رو بازی میکنن!
یعنی تمام شخصیت های داخل هتل ازجمله مهناز افشار و سرباز و... حتی اونها هم دارند به دروغ نقش بازی میکنن که هادی حجازی فر رو بازی بدن تا پلیس سر برسه و بکشنش...
یعنی تمام داستان فیلم اینه که پلیس برای گیر انداختن هادی حجازی فر این نقشه رو کشیده تا بتونه توی هتل با کمک این چند نفر اون رو دستگیریا ترور کنن....
هادی حجازی فر هم در اصل نقش یک شخص خطرناک رو داره...
خلاصه این فیلم پراز صحنه های پنهان و معمایی که با دقت بهش میتونین هم داستان فیلم رو بفهمین و هم لذت ببرید.
من فیلم رو دوست نداشتم، نمیدونم به خاطر سانسور به این وضع افتاده بود یا نه. پایانش هم که اصلا مشخص نشد اون همه حرفا برای چی بود... سبک متفاوتش خوب بود اما جای کار خیلی داشت
فیلم یک نکته مثبت داشت اینکه قاب های زیبایی داشت و درگیری ها خیلی خوب به تصویر کشیده میشد
جالبه که برای ساخت محل تصویر برداری فقط ۴ ماه طول کشیده
پس از نظر دکور و میزانسن یک فیلم عالیه
نکته منفی فیلم
فیلم چون ژانر جنایی هست باید علت درگیری ها رو خوب نشون بده
مثلا شخصیت کاراکتر اصلی قبل حوادث اصلا تو فیلم نه نشون داده شد و نه تبیین شد برای همین فیلم تا انتها گنگی و ابهام شخصیت کلیدی فیلم رو نمیتونه از بین ببره.
نکته منفی بعدی
همی
شوخی های کلیشه ای که جای خودش رو نشناخته رفتار جدی کاراکتر اصلی فیلم رو خیلی سبک و سطحی کرده
کاملا مشخص بود که تکه هایی از فیلم به سانسوری خورده بود. اگر تمایل دارید ببینید، یه تیکه هایی از فیلم را باید خودتون مو شکافی کنید. در کل فیلمی معمولی و به غیر از دست مزد بازیگران بسیار ارزان قیمت بود چون داخل یک لوکیشن بسیار محدود ساخته شده بود و اساس فیلم فقط روی حرف و حرف و حرف می گذشت.