پوستر فیلم قهرمان

فیلم‌ سینمایی |درام

قهرمان (۱۳۹۹)

A Hero

۷.۲ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۱۵۴ رای

منتقدان:

۶.۵

امتیاز دهید:

«قهرمان» درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی در زندان به سر می برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با دادن بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت کند. هر چند که اتفاق‌ها آنگونه که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود.

کارگردان: اصغر فرهادی

نویسنده: اصغر فرهادی

معرفی فیلم قهرمان

فیلم «قهرمان»، به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی در سال ۱۴۰۰ منتشر شد. الکساندر ماله - گی و اصغر فرهادی تهیه‌کنندگی این فیلم را به عهده داشته‌اند. فیلم قهرمان برای نخستین‌بار در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۱ در جشنواره کن ۲۰۲۱ به نمایش در آمد و در آنجا مشترکاً با «کوپه شماره ۶» ساخته یوهو کاسمانن موفق به کسی جایزه بزرگ هیئت داوران از جشنوارة کن شد. این فیلم در ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰ به‌عنوان نمایندة سینمای ایران برای رقابت در نود و چهارمین جوایز اسکار معرفی شد.

فیلم «قهرمان» در شهر زیبای شیراز فیلم‌برداری شده است و موضوعی اجتماعی و تلخ را روایت می‌کند. امیر جدیدی بازیگر نقش اول فیلم است که در نقش رحیم بازی می‌کند، رحیم خطاط و نقاش است و از همسرش جدا شده و به‌خاطر بدهی به برادرزن سابقش، بهرام (‌با بازی محسن تابنده) به زندان افتاده است و فرزند رحیم به‌خاطر این ماجرا نزد خواهرش زندگی می‌کند. او در تکاپوی این است که از زندان بیرون‌آمده و زندگی تازه‌ای را به همراه پسرش و زنی که عاشقش شده شروع کند. فیلم «قهرمان» برخلاف فیلم‌های سابق اصغر فرهادی که به پایان باز و ناتمامشان معروف است، پایان بسته‌ای دارد.

بازی چشمگیر و تأثیرگذار امیر جدیدی در «قهرمان» یکی از مهم‌ترین نکات و امتیازهای این فیلم است. امیر جدیدی که قبل از ایفای نقش در این فیلم، به‌واسطة فیزیک و چهرة جذابش نقش مردان شیک و شمال شهری را ارائه می‌داد، با حضور در این فیلم ثابت کرد که تبحرش در بازیگری تنها به‌واسطه فیزیکش نیست و با فاصله‌گیری از تمام نقش‌هایی که تا کنون ارائه داده است، نقش مرد ساده، مهربان، عاشق‌پیشه و یک پدر را به‌خوبی ایفا می‌کند که به دنبال شرف و آبرویش است.

 

حواشی فیلم قهرمان:

در آبان ۱۴۰۰ یک ادعای جنجال‌برانگیز در میان هیاهوی نمایش فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی مطرح شد که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

کارگردان یک فیلم مستند (‌دو سربرد، دو سر باخت) ، آزاده مسیح‌زاد مدعی شد که فیلم سینمایی قهرمان، با اثرپذیری جدی از مستند او ساخته شده است. مسیح زاده معتقد است که این مستند پژوهشی را در سال ۱۳۹۳ در ورکشاپ فیلم‌سازی مؤسسه فرهنگی هنری کارنامه ساخته و برای آن در سال ۱۳۹۷ جایزه ویژة هیئت داوران از هشتمین جشنواره شیراز را دریافت و منتخب بهترین پژوهش از شصتمین جشنواره همدان شده است.

 

بیانیه وکیل اصغر فرهادی:

پس از طرح این موضوع و جنجال‌هایی که پیرامون آن در فضای مجازی شکل‌گرفته بود، کاوه رضوانی راد، به توضیح درباره این ماجرا پرداخت و در یادداشتی نوشت: «پیش از هر سخنی، ذکر این نکته ضروری است که اینجانب در مقام وکیل پروژه سینمایی «قهرمان»، در سه ماه گذشته به دلیل رعایت احترام مقام معلم و شاگردی، از پاسخ رسانه­‌ای به ادعاهای یکی از هنرجویان ورکشاپ آموزشی آقای اصغر فرهادی در سال ۹۲-۹۳ اجتناب نموده و گزارش خود را در این باره به خانه سینما ارائه کرده­‌ام، اما اکنون که بیانیه انجمن مستندسازان، موجب رسانه‌­ای شدن موضوع در سطح عمومی شده است، بیان توضیحات و جزئیات موضوع و انتشار اسنادی که ماهیت حقیقی روایت را آشکار می‌­سازد ضروری است.

در سال ۹۲-۹۳ و در جریان برگزاری دوره آموزشی فیلم‌سازی مستند در مؤسسه کارنامه، آقای فرهادی طبق طرح درسی دوره‌شان، هنرجویان این دوره را به گروه‌های دو و یا سه‌نفره تقسیم کرده و سوژه‌ای را به‌عنوان ایدة مشترک همة گروه‌ها برای کار کلاسی تعیین می‌نمایند و قرار می‌شود هنرجویان تحت نظارت، مشاوره و راهنمایی ایشان در زمینه‌های تکنیکی و محتوایی با محوریت اشخاصی که پول و یا شی‌ء گران‌بهایی را یافته‌اند و با عودت آن به صاحب‌مال در جامعه شناخته شده و به‌عنوان قهرمان برجسته شده‌اند کار کنند.

سوژه‌هایی با این ایده مشترک، از اخبار روزنامه‌های سراسری یا برنامة تلویزیونی «ماه عسل» و یا شبکه‌ها و مطبوعات استانی گردآوری شده و در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد. با معرفی سوژه‌ها توسط آقای فرهادی، گروه‌های هنرجویان برای ضبط تصاویر به مناطق مختلف کشور عازم می‌شوند. در طول جلسات برگزاری این کلاس که نزدیک به یک سال به طول انجامیده، آقای فرهادی برای هنرجویان طرح، شکل اجرا و جهت مسیر هر سوژه‌ای را مشخص می‌نمایند.

از جمله سوژه‌های این دوره، شخصی است که در شیراز، زندانی مهریه بوده و با یافتن کیفی پر از پول و عودت آن به صاحب کیف، مورد تکریم قرار می‌گیرد. این اتفاق در سال ۹۱ رخ داده و به‌صورت گسترده در مطبوعات و رسانه‌های سراسری و محلی انعکاس داشته است، از جمله در گزارش تصویری مفصل شبکه استانی فارس و همچنین بخش حوادث روزنامه جام‌جم صفحه ۱۹ مورخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ و روزنامه خبر مورخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۱؛ بنابراین برخلاف ادعای ناصحیح خانم آزاده مسیح‌زاده، سوژه مذکور توسط ایشان کشف نگردیده است بلکه این خبر از قریب به یک سال پیش از شروع دوره فیلمسازی مستند، در سطح گسترده‌ای در جامعه انتشاریافته است.
با نظر مساعد آقای فرهادی، مقرر می‌شود ایشان که خود اهل شیراز بوده، نسبت به مصاحبه و تصویربرداری از این فرد اقدام نماید. با اتمام دوره کلاسی، این هنرجو کار کلاسی خود را که با ایده و طرح و تحت نظارت و راهنمایی آقای فرهادی ساخته شده بود با عنوان مستند «دو سر برد، دو سر باخت» تدوین نهایی و در چند جشنواره فیلم کوتاه بدون اشاره و ذکر نام آقای اصغر فرهادی به نمایش درمی‌آوردند.

پنج سال بعد و در سال ۹۸، خانم مسیح‌زاده دوباره در دوره‌های آموزشی آقای فرهادی در مؤسسه بامداد ثبت‌نام می‌نمایند. ایشان قبل از ساخت فیلم «قهرمان»، در حضور دو شاهد در مؤسسه آموزشی بامداد در تاریخ 15/05/1398، متنی را به دست خط و امضای خود تهیه کرده و در آن صراحتاً اظهار می‌کنند که ایده و طرح فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» متعلق به آقای فرهادی است. اصل این سند در اختیار مؤسسه بامداد و نسخة برابر اصل شده آن به خانه سینما و دادسرای فرهنگ و رسانه (شعبه چهارم) تقدیم شده است.

دو سال بعد و در تابستان ۱۴۰۰ و درست هم‌زمان با اکران فیلم «قهرمان» در جشنواره کن، خانم مسیح زاده با طرح ادعایی عجیب در شبکه‌های اجتماعی اعلام داشتند که فیلم «قهرمان» از فیلم مستند ایشان کپی شده است. این موضوع بلافاصله با واکنش بعضی از هنرجویان آن دوره مواجه شده و ایشان با بیان جزئیاتی از آن دوره در مقام پاسخ به این ادعای کذب برآمدند. از جمله آن که دوازده نفر از هنرجویان این دوره آموزشی، با تنظیم استشهادیه‌ای به بیان جزئیات کامل روند ورکشاپ آموزشی پرداختند. یکی از گواهان این استشهادیه، فیلم‌سازی است که در ساخت مستند خانم مسیح زاده، به‌عنوان فیلم‌بردار حضور داشته و در جریان کامل جزئیات ساخت مستند و نقش آقای فرهادی به‌عنوان مالک طرح و ایده بوده است. این استشهادیه نیز به خانه سینما و دادسرای فرهنگ و رسانه تقدیم شده است.

اینجانب از همان روزهای نخست، کلیه مستندات و مدارک و اسناد و شهود خود را جهت رسیدگی صنفی و حرفه‌¬ای به موضوع به خانه سینمای ایران تقدیم نموده و در گزارشی مکتوب، روند ماوقع را به مدیرعامل خانه سینما اطلاع داده‌ام. بااین‌وجود به دلیل تداوم رفتارهای غیرحرفه¬‌ای و فضاسازی‌های رسانه‌¬ای اخیر، شکواییه‌-ای در شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران ثبت و شکایتی نیز به شورای صیانت از اخلاق حرفه‌ای خانه سینما تقدیم شده است.»

 

بیانیه نگار اسکندرفر مدیر مؤسسه کارنامه:

به دنبال بیانیه وکیل اصغر فرهادی و حواشی به وجود آمده برای فیلم «قهرمان» و ادعاهای آزاده مسیح زاده، نگار اسکندرفر مدیر مؤسسه کارنامه بیانیه‌ای منتشر کرد.

«در پی حواشی اخیر درباره فیلم «قهرمان» ساخته آقای اصغر فرهادی و مستند «دوسر برد، دو سر باخت» اثر خانم آزاده مسیح‌زاده، تاکنون از هیچ مرجع قانونی یا صنفی از جمله خانه سینما با مؤسسه کارنامه تماسی گرفته و استعلامی نشده است. حتی اگر جلساتی با هنرجویان حاضر در کارگاه سال ۱۳۹۳ برگزار شده یا تماس‌ها و هماهنگی‌هایی با آنان انجام شده، بدون اطلاع و دخالت مؤسسه کارنامه بوده است.

سکوت کارنامه با نیت پرهیز از داوری شتاب‌زده و گسترش حواشی، پرسش‌ها و ابهام‌هایی را به‌خصوص در بین هنرجویان و جوانان علاقه‌مند به سینما ایجاد کرد. باتوجه‌به اینکه مؤسسه کارنامه برگزارکننده کارگاه مزبور بوده و در واقع ضلع سوم این ماجراست، مسئولیت اخلاقی و اجتماعی خود می‌داند که اسناد و پرونده و صورت وقایع ثبت‌‌شده را در اختیار مراجع ذی‌صلاح قانونی و صنفی قرار دهد و قطعاً از این وظیفه روگردان نبوده و نیست.

ضمن اینکه طی تماس آقای هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه «فیلم امروز»، اینجانب به‌عنوان مدیر مؤسسه کارنامه موافقت کردم شرح ماوقع را بدون قضاوت و موضع‌گیری و صرفاً از زاویه ثبت حقیقت و بازگویی برخی جزئیات محل مناقشه، در مصاحبه‌ای با آقای شاهین شجری‌کهن، نویسنده و خبرنگار روایت کنم. مصاحبه انجام شد ولی ناگهان مجله «فیلم امروز» اعلام کرد با توصیه وکیلشان از چاپ مصاحبه و مجموعه گزارش‌هایی که قرار بود این گفت‌وگو هم بخشی از آن باشد، منصرف شده است. این مصاحبه در فرصت دیگری در رسانه‌ای مستقل و آزاد منتشر خواهد شد و امیدواریم بخشی از ابهام‌ها را برطرف کند و اعتماد و آرامش را به فضای آموزشی سینما بازگرداند.

باتوجه‌به ابهامات و نگرانی¬‌های جدی ایجادشده برای هنرجویان سابق و فعلی کارنامه در خصوص مقررات این مؤسسه درباره مالکیت مادی و معنوی آثار تولیدشده هنرجویان در کلاس‌¬ها و کارگاه¬‌های برگزارشده در کارنامه، لازم می¬‌دانیم ضمن تأکید روی حساسیت فوق¬‌العاده کارنامه به بحث مالکیت فکری و مالکیت مادی و معنوی آثار هنری هنرجویان، به یک پرسش مهم، پاسخ اجمالی دهیم: سرنوشت دستاوردهای آموزش (حاصل کلاس) که از سوی هنرجو تولید می‌گردد چیست؟ به چه کسی تعلق دارد؟ مؤسسه؟ هنرجو؟ مدرس؟

ازآنجاکه مؤسسه جهت ارائة خدمات آموزشی شهریه دریافت می‌کند و مدرس نیز بابت آموزش و راهنمایی هنرجو دستمزد می‌گیرد، بدیهی است که محصول کلاس اعم از داستان، فیلم، نمایشنامه، فیلم‌نامه و غیره متعلق به هنرجو است. کارنامه از این محصول حمایت معنوی می‌کند، زیرا رابط حقوقی بین مدرس و هنرجو است.

اگر مدرس تمایل داشته باشد از اثری که هنرجو خلق کرده استفاده کند، موظف است که مؤسسه را مطلع نماید و باید در قالب قرارداد فی‌مابین، خارج از حوزه آموزش بسته شود. مؤسسه در این قرارداد هیچ‌گونه حقوق مادی برای خود قائل نیست.

مطابق با قوانین داخلی و بین‌¬المللی، مالکیت مادی هر اثر هنری متعلق به شخصی است که آن اثر را به وجود آورده، ساخته، نوشته، نواخته یا کشیده است. حقوق و مالکیت معنوی و اخلاقی آثار هنری نیز شامل امتیازات و حقوق غیرمالی پدیدآورنده است و به شخصیت هنرمند پیوند خورده و برای حمایت اوست. این حقوق بر خلاف حقوق و مالکیت مادی، محدود به زمان و مکان نیست و غیرقابل‌انتقال و توافق است و نمی‌¬توان حقوق و مالکیت معنوی یک اثر را به دیگری انتقال داد.

مدرسین و هنرجویان عزیز؛ کارنامه همچون ۲۴ سال گذشته، حافظ منافع سه‌جانبه مؤسسه، هنرجو و مدرس است.

به امید روزهای بهتر

نگار اسکندرفر، مدیریت مؤسسه فرهنگی هنری کارنامه»

بستن
فیلم-سریال-رایگانفیلم-سریال-رایگان

عکس‌های فیلم قهرمان


اصغر فرهادی در پشت صحنه فیلم «قهرمان»
اصغر فرهادی و امیر جدیدی در پشت صحنه فیلم «قهرمان»
فیلم «قهرمان»
سحر گلدوست در فیلم «قهرمان»
امیر جدیدی در فیلم «قهرمان»
امیر جدیدی در فیلم سینمایی «قهرمان»
امیر جدیدی در فرش قرمز فیلم «قهرمان»(a hero) درهفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن2021
اصغر فرهادی، امیر جدیدی و سارینا فرهادی در فرش قرمز فیلم «قهرمان»(a hero) درهفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن2021

نقدهای فیلم قهرمان

قهرمان، استعدادِ بدون مهارت


   نوشتن سه یادداشت برای یک فیلم قطعا عجیب به نظر می رسد اما دو یادداشت قبلی ام به دلیل محدودیت کلماتی بیشتر شکل و شمایل ریویو داشت به همین دلیل آنچه که در این یادداشت می خوانید قطعا نگاه وسیع تر و مصداقی تر نسبت به اثر آخر اصغرفرهادی ست و دلیل دیگر این یادداشت ابهاماتی ست که پیش آمده به طور مثال زمانی که منتقد با یک فیلم مشکل دارد دلیل بر مشکل داشتن با خودِ کارگردان نیست یک هفته از اکران قهرمان می گذرد و یادداشت ها و نقدهای مثبت در فضای مجازی ترند شده است ، نقدهایی که بعضی از همکاران نوشته اند بیشتر از اینکه تحلیل فیلم باشد ستایش اصغرفرهادی است نمی دانم از چه زمانی باب شده که منتقد در نقد خود (شما بخوانید شبه نقد) برای فیلمساز هورا بکشد! و این ستایش نامه ها استوری به استوری در پیج های عوامل تولید فیلم دیده می شود، قطعا این نوشته ها یک شوخی ست و بالا رفتن از طناب پوسیده ای ست که آنچنان هم دلیل شهرت منتفد نمی شود، منتقد برای مخاطب می نویسد اینکه فلان منتقد ستایش نامه برای فرهادی می نویسد یا به او فحش می دهد قطعا برای فرهادی مهم نیست ، منتقد طرف مخاطب است و می خواهد به او بگوید که علت ضعف واقعی فیلم جدید فرهادی چیست؟ که البته شاید استفاده نگارنده از واژه ضعف برای ستایش نامه نویسان فرهادی زشت باشد که مهم نیست. قهرمان ضعف دارد ضعف اساسی که ربطی به جوایز کن و شاید اسکار و فلان جا ندارد ضعف از خودِ فیلم می آید از جایی که اعتماد ما به فرهادی است یعنی چی؟ بی شک فرهادی در قصه پردازی و پردازش آن ید طولایی دارد و من به آن می گویم شگرد فرهادی که برای خودش است دیگر کارگردانان سعی برآن داشتند تا شبیه به آن کارگردانی یا نویسندگی کنند اما جواب نگرفتند چرا که شگرد فرهادی در پردازش قصه ...
   نوشتن سه یادداشت برای یک فیلم قطعا عجیب به نظر می رسد اما دو یادداشت قبلی ام به دلیل محدودیت کلماتی بیشتر شکل و شمایل ریویو داشت به همین دلیل آنچه که در این یادداشت می خوانید قطعا نگاه وسیع تر و مصداقی تر نسبت به اثر آخر اصغرفرهادی ست و دلیل دیگر این یادداشت ابهاماتی ست که پیش آمده به طور مثال زمانی که منتقد با یک فیلم مشکل دارد دلیل بر مشکل داشتن با خودِ کارگردان نیست یک هفته از اکران ...

درامی تحسین برانگیز با نقش‌آفرینی درخشان «جدیدی»


ترجمه اختصاصی سلام سینما در عصر فضای مجازی که در کمتر 15 دقیقه می‌توان در آن به یک چهره‌ی مشهور تبدیل شد، قهرمان بودن به معنای واقعی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر مطمئن باشی که کار درست را انجام داده‌ای، آیا لازم است که راه بیوفتی و دیگران را متقاعد کنی که انسان درستی هستی؟ یا باید به هر قیمتی که شده، حتی به قیمت بی‌آبرو کردن دیگران، آبروی خودت را حفظ کنی؟  فیلمساز ایرانی «اصغر فرهادی» تمام این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر اخلاقی را در یک درام تحسین برانگیز که در مرکز آن «امیر جدیدی» با نقش‌آفرینی خود می‌درخشد، کنار هم می‌گذارد. «جدیدی» نقش مردی را ایفا می‌کند که ناخواسته به دلیل از خودگذشتگی‌اش در فضای مجازی وایرال می‌شود. همانطور که در یک سال اخیر خوب ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما در عصر فضای مجازی که در کمتر 15 دقیقه می‌توان در آن به یک چهره‌ی مشهور تبدیل شد، قهرمان بودن به معنای واقعی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر مطمئن باشی که کار درست را انجام داده‌ای، آیا لازم است که راه بیوفتی و دیگران را متقاعد کنی که انسان درستی هستی؟ یا باید به هر قیمتی که شده، حتی به قیمت بی‌آبرو کردن دیگران، آبروی خودت را حفظ کنی؟  فیلمساز ایرانی «اصغر فرهادی» تمام ...

تکرار جدایی، اداهای اُسکاری


   قهرمان ساخته اصغر فرهادی از دیگر نشانه هایی است که سینما در ایران تبدیل به فرصتی برای یک اعتراض اجتماعی شده و عملا تعریف جدیدی از درام و ملودرام هایی با پایان باز دارد. این جمله ابدا به این معنا نیست که فیلم بد است. فیلم خوبی است، اما فرصتی برای خوب شدن میان آن همه چرایی نمی یابد. در همین ابتدای یادداشتم بگویم که به هیچ عنوان نمی خواهم با نقد این فیلم جریان سازی کنم، چرا که این فیلم خود بیش از اندازه جریان ساخته است. همانطور که در نقد آثار گذشته فرهادی به آن اشاره داشتم، شک و نتیجه اخلاقی حاصل از آن که اساسا اخلاقی و انسانی نیست، تم اصلی کارهای فرهادی است. فیلم برای من در 40 دقیقه ابتدایی تمام شد. درست از جایی که محسن تنابنده، که به نظر من موتور فیلم است و بازی منحصر به ...
   قهرمان ساخته اصغر فرهادی از دیگر نشانه هایی است که سینما در ایران تبدیل به فرصتی برای یک اعتراض اجتماعی شده و عملا تعریف جدیدی از درام و ملودرام هایی با پایان باز دارد. این جمله ابدا به این معنا نیست که فیلم بد است. فیلم خوبی است، اما فرصتی برای خوب شدن میان آن همه چرایی نمی یابد. در همین ابتدای یادداشتم بگویم که به هیچ عنوان نمی خواهم با نقد این فیلم جریان سازی کنم، چرا که این فیلم خود ...

خبرهای مرتبط با فیلم قهرمان

نظرهای منتشر شده فیلم قهرمان

۳ سال پیش

۹ بهمن ۱۴۰۰

danger iconخطر لو رفتن داستان
فیلمی تلخ که هرچه جلوتر میره تلخ تر میشه و با اعصاب و روان آدم بازی می کنه. داستان فیلم پر از ابهام بود و مواردی که برای بیننده غیر قابل پذیرش است. مثلا کسی که به عنوان قهرمان فیلم معرفی میشه، کارهایی می کنه که یک قهرمان واقعی انجام نمیده مانند نزول گرفتن، بردن شاهد دروغین برای کار، درگیری بی مورد با مامور زندان برای پاک کردن فیلم موبایل در صورتیکه قبلا از پسرش در مراسم گلریزان فیلم گرفته شده بود و نمی بایست نگران آبروی پسرش باشد و اگر نگران پسرش بود به خاطر او تلاش می کرد که به زندان نرود. مسئله مبهم دیگر فیلم علت علاقه بسیار زیاد بازیگر زن فیلم(خانم گلدوست) به آقای جدیدی است که چرا به این مرد اینقدر ابراز عشق می کند، او که در زندان بوده و سابقه خوبی ندارد، اگه به خاطر فداکاریهاش بوده که بعد از عاشق شدنشون اتفاق افتاده. و بسیاری موارد مبهم و سوال برانگیز که بیننده رو گیج می کنه و ناراضی فیلم رو به پایان میرسونه.
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۶ بهمن ۱۴۰۰

danger iconخطر لو رفتن داستان
رو راست باشیم شاید اگر بگیم کارگردان این فیلم یکی دیگه هست نظر متفاوتی می داشتین . فیلم بدی نیست اما فوق العاده نبود . پیچگی خیلی خواستی نداشت . میشه گفت الکی طولانی بود نسبت داستان و زودتر میتونست جمع و جور بشه . به شخصه انتظار داشتم در پایان (اسپویل. لو رفتن داستان) متفاوت باشه مثلا رحیم دزد کیف یا به ظاهر ساده بود اما برعکس بقیه فیلم های اصغر فرهادی پایانی مشخص و معمولی داشت در مورد بدهی رحیم مسخره ۱۵۰ میلیون چقدره که بخواد شریک داشته باشه یا برشکسته شده باشه میتونست مبلغ بیشتر باشه تا چالش بیشتر بشه
0
0
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۹ بهمن ۱۴۰۰

فیلم در تاریخی ساخته شده که قیمت سکه 4300 بوده
0
۱
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۲۰ آبان ۱۴۰۰

رحیم فیلم قهرمان همان اصغر فرهادی است . که با یک ویدیو در فضای مجازی توسط خاص و عام نقد می شود و با یک جایزه و لوح تقدیر به چهره ای ملی تبدیل می شود. در کل آقای فرهادی ما خودتون و فیلم هاتون رو خیلی دوست داریم ، خیلی
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۲۰ آبان ۱۴۰۰

رحیم فیلم قهرمان همان اصغر فرهادی است . که با یک ویدیو در فضای مجازی توسط خاص و عام نقد می شود و با یک جایزه و لوح تقدیر به چهره ای ملی تبدیل می شود. در کل آقای فرهادی ما خودتون و فیلم هاتون رو خیلی دوست داریم ، خیلی
۲
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۷ آبان ۱۴۰۰

"قهرمان" آخرین ساخته اصغر فرهادی فیلمی است در باب تعارضات فکری و فرهنگی جامعه. مفاهیمی مانند قهرمان و بازنده, راست و دروغ, درست و اشتباه را بیان می کند. تصویر کلی که از فیلم می بینیم جامعه ایست که از یک شخص بت می سازد و مجموعه ای از صفات نیک و انسانی را به او نسبت می دهند و سپس بت را خرد کرده و به زیر می کشد. عموما در آثار فرهادی با یک نتیجه گیری اخلاقی روبرو نیستیم و طبعا برای هرکدام از شخصیت های داستان دلایل و توجیهاتی وجود دارد و اساسا این شرایط است که وضعیت های گوناگون را در رفتار شخصیت ها تعریف می کند. شخصیت مثبت و شخصیت منفی وجود ندارد و به صورت کلی همه در یک روایت سهمی دارند. رحیم شخصیت اصلی فیلم, انسانی درست و راست گو و بی شیله پیله به نظر می رسد که به دلیل بدهکاری در زندان است. از همسر سابق خود جدا شده و هم اکنون با دختری دیگر ملاقات می کند و در صدد ازدواج با اوست. مشکلات فراوان دارد و از پرداخت بدهی خود بازمانده که ناگهان چند سکه طلا پیدا می کند و سپس تصمیم به پس فرستادن و پیدا کردن صاحب اصلی آن می گیرد, نهایتا به دلیل کار نیکوکارانه و انسانی از وی تقدیر شده و تلویزیون رسمی کشور با او مصاحبه ای ترتیب می دهد. در این مصاحبه رحیم میگوید تصمیم به فروش سکه های طلا داشته اما در زمانی که به طلافروشی رفته مشاهده کرده که ماشین حساب و خودکار فروشنده کار نمی کند و این دیده خود را حمل بر یک نشانه دانسته و از فروش سکه های طلا منصرف می شود. رحیم در طول داستان دارای تغییرات و تعارضات در نوع تفکر و رفتار هایش است. برای مثال از طرفی در صدد فروش مال دیگری به طلافروشی می رود و از طرفی دیگر به طور ناگهانی دچار عذاب وجدان و ترس میشود. در عین حال که برادر همسر سابقش(بهرام) که با فروش جهیزیه دختر خود کمک بسیار کرده و به او بدهکار است اما احترامی برایش قائل نیست. نمایی که از شخصیت رحیم در طول فیلم می بینیم انسانیست آرام و با محبت اما ناگهان در نقاطی کنترل خود را از دست می دهاد و دست به پرخاشگری میزند. عجیب اینجاست که این شخصیت درستکار و راستگو دست به دروغگویی می زند و به طور کلی در حال سلب مسئولیت از خود است و بار ها در طور فیلم جمله "مگر چکار کرده ام" را از او می شنویم. در اوایل داستان از اینکه او را در تلویزیون نشان داده و با پسر بچه اش که اختلال گفتاری نیز دارد کوتاه مصاحبه ای شده خوشحال است ولی در اواخر داستان این کار را سوءاستفاده از فرزندش و بی اخلاقی تلقی می کند. رحیم رفته رفته از انسانی درست کار به فردی ساده لوح, سست اراده و کودن تبدیل میشود که برای فرار از مخدوش شدن آبروی خود دست به دروغ گویی می زند و حتی از نامزد خود می خواهد که شهادت دروغین دهد. مدیران موسسه خیریه و زندان هم به همین صورت رفتارهای منفعت طلبانه ای دارند و هرکدام صرفا به جهت پیشبرد اهداف خود از رحیم حمایت می کنند و در نقطه ای که احساس می کنند خدشه ای به اعتبار آنها وارد خواهد آمد حمایت خود را از رحیم قطع می کنند. شخصیت هایی متزلزل و ناپایدار. در پایان رحیم در این بازی شکست خورده و فرو می ریزد. انسانی که همواره تلاش کرده درست کار باشد اما تمام آبرو و اعتبارش را از دست می دهد. او پس از تمام مصائبی که می کشد مجبور به بازگشت به زندان و ادامه حبس خود می شود اما با تمام اینها باج نمی دهد که به زعم من نقطه عطف این شخصیت در همین لحظه ساخته و پرداخته می شود و از رحیم قهرمان واقعی داستان را می سازد. شخصیتی که مسئولیت تمام کمال می پذیرد و حبس را به آزادی ترجیح می دهد. قهرمان را فیلمی تاثیر گذار, غنی, با ظرافت, همراه با بازی هایی استادانه دیدم. تماشای این فیلم لذت بخش خواهد بود و تماشاگر را همچنان که سرگرم میکند به فکر و تکاپو وا می دارد. رامین منصفی - آبان ماه ۱۴۰۰
۱
۲
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۷ آبان ۱۴۰۰

چند ساعتی است بعد از دیدن فیلم به آن فکر میکنم...قهرمان بعد از پایان فیلم شروع شد در درون ذهن من..درامی که در اوج سادگی بسیار پیچیده است با فیلنامه ای دقیق و تحسین بر انگیز .بازی امیر جدیدی محشر است،محشر و به یادماندنی.تدوین این فیلم لطیف ،ظریف و هنرمندانه است.واااای از امیر جدیدی دوباره بهش اشاره کردم چون واقعا نقش آفرینی تحسین برانگیزی بود .فیلمبرداری بسیار خوب و با قاب های ماندگار و کاملا سینمایی ،بیننده را با خودش میبرد تو لوکیشن فیلم.بعداز جدایی بهترین فیلمی بود که از اصغر فرهادی دیدم.یک سوم پایانی فیلم اوج کار فرهادی در این فیلم بود و هرچه به جلوتر رفت بهتر و بهتر شد.نشانه گزاری ها ( مثل مسئله اتوبوس و پله ها و ... )عالی بود و ظرافت فیلم نامه رو به رخ میکشید.عشق بین دو انسان ، امید و روزنه ها و حفظ هویت و رستگاری در فیلم هنوز در ذهن من در حال آنالیز است.فلسفه نقطه سفیدی در سیاهی و نقط سیاهی در سفیدی در داستان کاملا قابلا لمس بود.قهرمان را دوباره باید ببینم.
۴
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۵ آبان ۱۴۰۰

تنها برگ برنده و بار اصلی فیلم روی دوش امیر جدیدی بود . قهرمانی که نقش رحیم را با تمام وجود و احساس بازی کرد و این نقش را مال خودش کرده بود . تمام بازیگران گاهی لهجه شیرازی شان می پرید به غیر از جدیدی . اصغر فرهادی هم مثل همیشه یک موضوع انسانی , اجتماعی و اخلاقی را روایت کرد . و بعد از به نمایش گذاشتن دروغ و پنهان کاری و خیانت و ... هر چه که در آثار قبلی او شاهد بودیم حالا نوبت به تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر آبرو ی آدم ها رسید . فیلمنامه و کارگردانی و همه چیز معمولی بود , نه هوشمندانه نه دراماتیک نه جذاب ... در کل فرهادی فقط اعتبار و افتخار جهانی دارد ولی اهل تکرار است نه ساختارشکنی و ریسک در مدل فیلم سازی . هنوز هم گذشته و جدایی نادر از سیمین را بیشتر از تمام آثارش دوست دارم و بهترین می دانم .
۸
۶
پاسخ
گزارش تخلف