تصاویر متحرک نامربوط «زیر نور کم»
«زیرنورکم» با نام قبلی «سمفونی تولد» در سال ۹۵ ساخته شده و این روزها بعد از شش سال اکران آنلاین شده است.
محمد وزیری به عنوان اولین ساخته سینماییاش سعی کرده با بهرهگیری از پیچیدگیهای خاص به سمت سینمای مفهومی یا روانشناسانه حرکت کند، اما زیرنورکم فاصله زیادی با ژانر مورد نظر او دارد. آنچه شکل گرفته تصاویر متحرک نامربوطی است که تنها به همدیگر وصل شدهاند و تعدادی بازیگر و سیاهیلشکر هم از جلوی دوربین میگذرند.
نکته مهم این است که چنین شبهفیلمهایی با یک ایده ذهنی ساخته میشوند؛ ایدهای خنثی که حتی به طرح و جلوتر از آن به فیلمنامه هم نمیرسد و چفت و بست دراماتیکی حتی در سادهترین شکل ممکن در آن احساس نمیشود.آدمهای فیلم بیهویت و اخته و روانپریش هستند، روابط در ذهن فیلمساز مانده و مخاطب رابطهها را نمیفهمد، حتی در خلاصه فیلم هم به نکاتی اشاره شده که اساساً در فیلم کارکردی ندارند.فیلمساز فکر کرده با ایجاد فضایی گنگ میتواند وارد جریانات ذهنی یکی از کاراکترهایش بشود، اما آنقدر همه چیز در سطحیترین شکل جلوی دوربین رفته است که مهمترین اصل ماجرا را نمیدانیم! رابطه رؤیا با حامد آنقدر نامفهوم است که نمیشود نوع روابط آنها را تشخیص داد.
موضوع فیلم همان کلیشههای رایج است؛ موضوع خیانتها و شکها و زندگی در گذشته و اینکه رابطه زن و شوهری به دلیل اتفاقاتی که در گذشته رخ داده تحتالشعاع قرار میگیرد. فیلمساز در اولین ساختهاش نه توانسته نوآوری کند و نه مخاطب را وارد قصه کند چراکه قصهای در کار نیست. آنچه در زیر نور کم میبینیم موقعیتهای منسوخشدهای است که نمونهاش را بارها دیدهایم.پلان به پلانهای فیلم پُز روشنفکری میدهد و این به دلیل نابلدی فیلمساز در بسترسازی است، ...
«زیرنورکم» با نام قبلی «سمفونی تولد» در سال ۹۵ ساخته شده و این روزها بعد از شش سال اکران آنلاین شده است.
محمد وزیری به عنوان اولین ساخته سینماییاش سعی کرده با بهرهگیری از پیچیدگیهای خاص به سمت سینمای مفهومی یا روانشناسانه حرکت کند، اما زیرنورکم فاصله زیادی با ژانر مورد نظر او دارد. آنچه شکل گرفته تصاویر متحرک نامربوطی است که تنها به همدیگر وصل شدهاند و تعدادی بازیگر و سیاهیلشکر هم ...