ترجمه اختصاصی سلام سینما
تراژدی فیلمها معمولاً به این نیست که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بلکه به چگونگی رخ دادن آن است. در نهنگ دارن آرونوفسکی، برندن فریزر نقش چارلی را ایفا میکند. مردی که همه چیز خود را از دست داده و حالا تسلی را فقط در غذا خوردن جستجو میکند. او هر شب پیتزا سفارش داده و لابهلای ساندویچهای غولپیکر شب را سحر میکند. کابینتها پر از شکلاتهایی است که هنگام برگه تصحیح کردن – چارلی آموزگار نویسندگی است که فقط آنلاین تدریس میکند آن هم همیشه با وبکم خاموش. دلیلش هم پنهان کردن چاقی بیش از اندازهاش است. چاقیاش به حدی است که او بدون واکر حتی قدمی نمیتواند جابهجا شود - خود را با آنها سرگرم میکند. در واقع او هرگز از خانه بیرون نمیرود، حتی برای دوا و درمان. از آنجایی که بیمه هم ندارد، به تنها رفیقش لیز (با بازی هانگ چائو) اعتماد میکند که از قضا پرستار است و هوای او را دارد. لیز همیشه به چارلی اصرار دارد که به بیمارستان مراجعه کند تا مبادا از این بدتر بشود، اما چارلی همیشه به بهانهی پول نداشتن طفره میرود.
این خلاصهی زندگی مردی است که در درد غوطهور شده. همه چیز در فیلم سر جایش است که مهمترین دلیلش فیلمنامهی ساموئل دی. هانتر و بازی تر و تمیز فریزر است. البته از لباسهای چارلی در شبکههای اجتماعی ایراداتی گرفته شده؛ اما نباید فراموش کنیم که کاراکتر در چه وضعیت بغرنجی زندگی میکند.
ناگفته نماند فقط فیلمنامه نیست که نهنگ را متمایز کرده، آرونوفسکی کارگردانی است که همیشه سر و صدا به پا کرده. عدهای طرفدار پر و پا قرصش هستند و عدهای بیرحمانه نقدش میکنند، در واقع تقریباً هیچکس نسبت به او خنثی نیست. دربارهی آخرین اثرش، مادر! (2017) هم نظرات ضد و نقیضی وجود ...
ترجمه اختصاصی سلام سینما
تراژدی فیلمها معمولاً به این نیست که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بلکه به چگونگی رخ دادن آن است. در نهنگ دارن آرونوفسکی، برندن فریزر نقش چارلی را ایفا میکند. مردی که همه چیز خود را از دست داده و حالا تسلی را فقط در غذا خوردن جستجو میکند. او هر شب پیتزا سفارش داده و لابهلای ساندویچهای غولپیکر شب را سحر میکند. کابینتها پر از شکلاتهایی است که هنگام برگه تصحیح کردن – ...
بارتلبی غیر محرر
نهنگ ساخته آرونوفسکی فیلمی نیست که بتوان به همین سادگی درباره آن نوشت؛ فیلمی به غایت اندیشه ترحمبرانگیز، منعطف، ساختارمند و واپسگرا از نظر تمدن بشری. انسان در این فیلم از دو زاویه مورد مداقه قرار میگیرد. قاموس بشر متمدن از نظر اجتماع و ارتباط حسی و نه احساسی در کاراکتر چارلی، برندن فریزر، تحت الشعاعه دامنه توجه فیلمساز به فلسفه خودکشی روانی، نه خودکشی منجر به مرگ، قرار گرفته است و همانطور که در آثار پیشین او دیدیم: «چشمه، آب نما»، «قوی سیاه» و «مادر!» مولف در روایت خود دچار نا امیدی محض شده است. این فکت از فیلم ابدا بد نیست چرا که کارکرد کاتارسیس هنر به زبان ارسطو همین اُبژه است؛ اما مسئله من از جایی با آرونوفسکی شروع میشود که یک شخصیت ترحمبرانگیز صرفا نمیتواند داستانی تاثیرگذار ...
نهنگ ساخته آرونوفسکی فیلمی نیست که بتوان به همین سادگی درباره آن نوشت؛ فیلمی به غایت اندیشه ترحمبرانگیز، منعطف، ساختارمند و واپسگرا از نظر تمدن بشری. انسان در این فیلم از دو زاویه مورد مداقه قرار میگیرد. قاموس بشر متمدن از نظر اجتماع و ارتباط حسی و نه احساسی در کاراکتر چارلی، برندن فریزر، تحت الشعاعه دامنه توجه فیلمساز به فلسفه خودکشی روانی، نه خودکشی منجر به مرگ، قرار گرفته است و همانطور ...