قصهی چند جوان مهاجر افغان را روایت میکند که قصد رفتن به اروپا را دارند.
رونا: حامد از دریا نترسی یا از هر چی که بترسی بلای جونت میشه، حامد: نمی ترسم.
«مردن در آب مطهر» فاصله زیادی با یک اثر سینمایی استاندارد دارد؛ فیلم کوتاهی است که بیخود و بیجهت کش آمده است، اما قبل از آنکه به موارد ساختاری اثر بپردازیم باید به مضمون اثر بپردازیم. برادران محمودی این بار هم مثل همیشه فیلمی با محوریت افغانها ساختهاند، اما چرایی محل رخداد اتفاقات در ایران مشخص نیست.
برادران محمودی دوست دارند روی نقاط منفی انگشت بگذارند و جالب است که در این روند نه به ملیت خود رحم میکنند و نه به ملیت کشوری که میزبان آنهاست. از فیلم اول یعنی «چند متر مکعب عشق» که کاملترین فیلم برادران محمودی بود تا همین اثر آخر انگار قصد آنها سیاهنمایی ایران و ایرانی است. در فیلم «مردن در آب مطهر» هم نوید محمودی ایران را به زندانی تشبیه کرده که همشهریان او در آنجا گیر افتادهاند.
گویی آنها از بهشت افغانستان به جهنم ایران! مهاجرت کردهاند. در چند فیلم قبلی محمودیها هم مهاجرت غیرقانونی از ایران نشان داده شد، اینکه چرا فیلمساز محل مهاجرت را مثلاً ترکیه نشان نمیدهد جای سؤال دارد. فیلمساز خبر ندارد چند افغان دکتر و مهندس تحصیلکرده یا تاجر و کاسب در ایران زندگی میکنند؟ فیلمساز هر بار میخواهد چهره ایران و پایتخت را زشت و خشن نشان بدهد، نشانههای این زشتی از جامعه ایرانی و آدمهایش بروز پیدا میکند.
گویی زشت نشان دادن ایران یک تکلیف است که با هر فیلم باید تکرار شود. در «هفت و نیم» هم این رویکرد به شکلی غلیظ دیده میشد، اما در این اثر شکل پرداخت به مهاجرت و نگاه نویسنده و فیلمساز به جامعه ایران با چگالی بیشتری ساخته شده است. از آنجا که چشم برادران محمودی همیشه به جشنوارههای خارجی است، قطعاً به دیده شدن این فیلم در خارج از کشور فکر میکنند.
تهران جایی است که هیچ نشانهای ...
«مردن در آب مطهر» فاصله زیادی با یک اثر سینمایی استاندارد دارد؛ فیلم کوتاهی است که بیخود و بیجهت کش آمده است، اما قبل از آنکه به موارد ساختاری اثر بپردازیم باید به مضمون اثر بپردازیم. برادران محمودی این بار هم مثل همیشه فیلمی با محوریت افغانها ساختهاند، اما چرایی محل رخداد اتفاقات در ایران مشخص نیست.
برادران محمودی دوست دارند روی نقاط منفی انگشت بگذارند و جالب است که در این روند نه به ملیت ...
رونا و حامد
مردن در آب مطهر فیلمی از نوید محمودی که پیش از آن با ساخت «چند متر مکعب عشق» توانایی خود را در بیان عاشقانه یک حقیقت تلخ انسانی نشان داده بود ، فیلمی به غایت تاثیر گذار و ارزشمند است . شاعرانگی نوید محمودی در سینمایش مانند مجموعه اشعارش در حال موج زدن است و احساسات به طرز کمال یافته ای از یک ناشناختگی عمیق لذت بخش نشات می گیرند .
*رفاقت و عشق
بازی علی شادمان در این فیلم مانند موتور محرک تعلیق سینمایی ایجاد می کند . همچنین شخصیتی که برای این بازیگر نوشته شده موثر و ایثارگر است . «مردن در آب مطهر» عنوانی است دارای ایهام که به خوبی کارکرد داستانی پیدا می کند . عشقی ناشناخته میان رونا و حامد پدید آمده . از نظر من اساسا عشق در ناشناختگی به وجود می آید و آنچه ...
مردن در آب مطهر فیلمی از نوید محمودی که پیش از آن با ساخت «چند متر مکعب عشق» توانایی خود را در بیان عاشقانه یک حقیقت تلخ انسانی نشان داده بود ، فیلمی به غایت تاثیر گذار و ارزشمند است . شاعرانگی نوید محمودی در سینمایش مانند مجموعه اشعارش در حال موج زدن است و احساسات به طرز کمال یافته ای از یک ناشناختگی عمیق لذت بخش نشات می گیرند .
*رفاقت و عشق
بازی علی شادمان در این فیلم مانند موتور ...
مصائب افغان ها در ایران آنقدر عجیب و پیش پا افتاده هست و کسی دم نزد زیر بار اینهمه نژادپرستی که دیدن همچین فیلمی از نظر منتقدان غیر واقعی و ظالمانه محسوب میشه ، اما فقط مایی که افغان هستیم و اینجا به دنیا اومدیم و زندگی کردیم و خدای خودم میدونیم، نمک نشناسی یعنی چی؟!هر انسانی حق داره هر کجای دنیا که زندگی میکنه در مقابل ظلم بایسته مثل اینکه آدما یادشون رفته که خوبی وظیفه ی انسان هست و هیچکس حق نداره منتی به خاطر فقط حق زندگی و نفس کشیدن و زندگی روی زمین خدا بذاره
منتظر بودم که یکی از شگفتی های جشنواره ی امسال رو ببینم اما باید بگم خیلی ناامید شدم از برادران محمودی .
فیلمسازان دغدغه مندی هستند و برش های مختلفی از زندگی افغان ها را در آثارشان نمایش می دهند که اتفاقا مخاطب ایرانی هم می تواند از دیدن آن ها لذت ببرد و با فیلم هایشان به فکر فرو رود و یا حتی بغض کند و این یعنی توانایی تاثیرگذاری بالایی دارند .
نسبت به کارهای قبلی , این فیلم نظرم را جلب نکرد و تنها برگ برنده ی فیلم هم علی شادمان بود .
امتیاز من : ۴ از ۱۰