پوستر سریال قورباغه

سریال خانگی |جنایی ، درام ، اسرار آمیز

قورباغه (۱۳۹۸)

The Frog

۷.۸ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۲۱۰ رای

منتقدان:

۳

امتیاز دهید:

قورباغه داستانی عجیب و بی بدیل را بازگو می کند. دنیا برای من جای کوچیکیِ. بعضی اوقات فکر می‌کنم دارم خفه می‌شم. احساس می‌کنم همه جا بسته است و من نمی‌تونم نفس بکشم... من همیشه یه صندلی واسم کم بوده، کتم واسم تنگ بوده، کفشام برام کوچیک بوده، ساعتم خواب می‌مونده و من ازش جلوتر حرکت می‌کردم، دنیا برای من جای کوچیکیه

کارگردان: هومن سیدی

نویسنده: هومن سیدی

معرفی فیلم قورباغه

«قورباغه» اولین تجربه سریال‌سازی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی است.

در سریال «قورباغه» به نویسندگی، تدوین و کارگردانی هومن سیدی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، بازیگرانی همچون نوید محمدزاده، صابر ابر، سحر دولتشاهی، مهران غفوریان، آناهیتا افشار و فرشته حسینی بازی می‌کنند.

این سریال در زمان پخش با حواشی مختلفی روبه‌رو شد. اولین خبرها در باره پخش «قورباغه» به ایام پس از اتمام سریال «هم‌گناه» بازمی‌گردد. خبر رسمی پخش این سریال مهرماه از سوی تهیه‌کننده اعلام شد.

در آن ایام یکی از نشریات دلیل تأخیر پخش این سریال را دعوا و اختلاف میزان مالکیت اعلام و عنوان کرد که تهیه‌کننده «قورباغه» با وجود دریافت رقم بالا از یکی از پلتفرم‌های پخش نمایش خانگی برای سرمایه‌گذاری، خواهان دریافت درصد مالکیت بیشتر از سریال است.

واکنش تهیه‌کننده به انتشار این خبر از یک سو از آغاز رقابت دو پلتفرم حکایت داشت و از سوی دیگر آغازگر زمزمه‌های اختلاف راجع به مجوز پخش هم بود. اسدزاده این دست اخبار را دروغ‌پردازی و هدف آن را تخریب در آستانه پخش سریال از سوی پلتفرمی عنوان کرد که سریال به آن فروخته نشده است.

هم‌زمان با اعلام این اطلاعات، از پوستر «قورباغه» رونمایی و خبر دریافت مجوز پخش هم منتشر شد.

در ادامه اما محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اعلام کرد که هنوز این سریال پروانه نمایش ندارد. در نهایت با اعلام خبر پخش انحصاری سریال «قورباغه» از نماوا، زمان پخش سریال هم سوم آذر عنوان شد.

بعدازاین خبر تبلیغات گسترده‌ای در سطح شهر برای «قورباغه» آغاز شده بود، هومن سیدی یادداشتی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و از تعویق دوباره پخش به دستور سازمان سینمایی خبر داد و در نهایت با خطاب قراردادن مسئولان ارشاد این پرسش را مطرح کرد که «لطفاً بفرمایید در این لحظه «قورباغه» توقیف شده یا خیر؟»

در فاصله کمتر از چند ساعت از انتشار این یادداشت سازمان سینمایی زمان پخش سریال «قورباغه» را ۲۴ آذرماه اعلام کرد. 
هومن سیدی، پس از چند بار تعویق در پخش «قورباغه»، خواستار آن شد تا تکلیف و سرنوشت نهایی این سریال شبکه نمایش خانگی تعیین شود. در نهایت این سریال در ۳ دی‌ماه ۱۳۹۹ از نماوا پخش شد.

 

حواشی سریال قورباغه

- نقد سریال قورباغه

بخش‌هایی از سریال قورباغه، کپی‌ای از یک فیلم فرانسوی به نام «La Haine» (نفرت) است. این فیلم که محصول سال ۱۹۹۵ بوده است، به یکی از فیلم‌های پربیننده آن سال فرانسه تبدیل شد.
فیلم «نفرت» داستان سه پسر جوان است که برای زنده ماندن در حومه شهر تلاش می‌کنند.
فیلم «نفرت» ساخته متیو کاسوویتس محصول سال ۱۹۹۵ به موضوع خشونت جاری در جامعه فرانسه و مقابله پلیس با جوانان خرده خلاف‌کار پرداخته است و سریال هومن سیدی نیز به همین موضوع اشاره دارد اما این تنها شباهت موضوع کلی دو اثر نیست و علاوه‌برآن، مشابهت‌های بسیاری را از نظر موقعیت، دیالوگ‌ها و از نظر اجرایی می‌توان در قسمت نخست سریال «قورباغه» با فیلم «نفرت» یافت.
البته در ابتدای سریال «قورباغه» با خطی بسیار ریز و ناخوانا نوشته شده است که این سریال برداشتی آزاد از فیلم «La Haine» می‌باشد، اما برخی از منتقدین معتقدند اتفاقی که در «قورباغه» افتاده است، صرفاً یک برداشت آزاد و اقتباس نمی‌باشد.
علاوه بر این سکانسی در «قورباغه» وجود دارد که بازسازی سکانسی از فیلم سینمایی «مگنولیا» می‌باشد.
«مَگنولیا» یک فیلم حماسی درام آمریکایی است که در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط پل توماس اندرسون (نویسنده و کارگردان این فیلم) ساخته شده است.
سوای از خود فیلم، موسیقی تیتراژ سریال قورباغه و حتی موسیقی متن آن شباهت بسیار زیادی به سریال «کارآگاهان حقیقی» دارد.
اما هومن سیدی به این مسئله اعتقادی ندارد و عمل خویش را الهام گرفتن از این آثار و فیلم‌های تاریخ سینما می‌داند. 

مسعود فراستی در برنامه «هفت» درباره این سریال گفت:

«به نظر من، «قورباغه» خیلی کار بدی نیست. به نظرم در مورد این سریال و به‌خصوص در زمینه کارگردانی می‌توان در مورد آن حرف زد. به نظرم سیدی از فیلم قبلی‌اش جلوتر آمده است، اما فیلمنامه آن ضعف دارد.»
او افزود: «خشونت فقط در فیلم جنگی و به‌شرط این‌که ما از دیدن خشونت جنگ‌طلب نشویم مفید است. خشونت در فیلم‌های آمریکایی، جنگ‌طلبانه و ضدبشری است. فیلم‌های کمی هستند در جهان که خشونت آن‌ها مفید است. من طرف‌دار خشونت جنگی در دفاع هستم. خشونتی که قصد آن علیه خشونت است، برای مردم مفید خواهد بود. این با کسانی که از خشونت نان می‌خورند و فکر می‌کنند فیلم هر چه خشن‌تر باشد، بیشتر می‌گیرد فرق دارد. خشونت به‌ندرت در سینما می‌تواند ضد خشونت باشد.» 
فراستی ادامه داد:

«فیلمنامه خیلی مشکل دارد. اساس فیلمنامه «قورباغه»، چیزی است که به‌اصطلاح هیپنوتیزم می‌کند. اشکال از همین‌جا شروع می‌شود. این برای جلو بردن فیلم رئال کافی نیست. مصداق «قورباغه» هم نوید محمدزاده است که اصلاً خوب نیست. در قسمت اول محیط اصلاً ساخته نمی‌شود. آدم‌ها یا تیپ هستند یا شخصیت. در سینما این آدم‌ها در محیط زندگی‌شان معنا می‌شوند. در «قورباغه» اما این وجود ندارد. آدم‌ها حتی تیپ هم نیستند و مکان هم ساخته نمی‌شود. حتی ارتباط بین آن‌ها هم در نمی‌آید. حتی در جاهایی غیرمنطقی می‌شود.»

 

- شایعه پخش «قورباغه» توسط پلتفرم نتفلیکس

اواخر سال ۱۳۹۹ عنوان شد مقدمات انتشار سریال «قورباغه» در نتفلیکس به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم تولیدکننده محتوا در جهان فراهم آمده است، خبری که منبع آن مشخص نبود اما در زمان خود، سروصداهای بسیاری به راه انداخت. اما علی اسدزاده به‌عنوان تهیه‌کننده قورباغه این خبر را تکذیب کرد.
الهه نوبخت؛ پخش‌کننده بین‌المللی و معتبر سینمای ایران در این باره می‌گوید:

«نتفلیکس و عموماً پلتفرم‌های معتبر جهانی که در حوزه فیلم و سریال فعالیت دارند، به دو شکل در انتشار آثار ورود می‌کنند: یا از زمان تولید به این پروژه‌ها می‌پیوندند یا به شیوه گزارش رسانی اقدام می‌کنند. هرجا چنین وعده‌ای از زبان سینماگری شنیدید، بدانید وی قصد داشته با همه یک شوخی بزرگ کند. سامانه نتفلیکس اساساً به‌خاطر تحریم‌ها، محتوایی چه در قالب فیلم، چه در قالب سریال، چه در قالب انیمیشن و چه در هیچ قالب دیگری از ما خریداری نمی‌کند. البته برخی از تولیدات ما در آمازون نمایش داده می‌شوند که در این باره باید گفت آمازون درکل سازوکار متفاوتی دارد و هرکسی می‌توان طی پنج دقیقه، فیلمی را در آنجا آپلود کند که البته اهمیتی هم ندارد، چون چندان مهم نیست. آن‌وقت فیلمساز ما در رسانه‌های داخلی با آب‌وتاب فراوان اعلام می‌کند اثرش در آمازون منتشر شده و کلی مانور می‌دهد تا این فیلم از طریق مخاطبان ایرانی دیده شده و به‌اصطلاح کلیک بخورد. اما موفقیتی به آن شکل برای اثر ایرانی رخ نمی‌دهد، چون باید تبلیغات درست و اصولی برای یک اثر اتفاق بیفتد تا محتوا دیده شود. فاکتورهای تبلیغات در آمازون، کلیک خوردن نیست چون این کلیک‌ها عموماً از طریق هم‌وطنانی که در آن کشورهای زندگی می‌کنند، صورت‌گرفته و مورد استقبال آنها قرار می‌گیرد.»
وی ادامه می‌دهد:

«نه اینکه بحث بر سر محصولات ایرانی باشد. حتی تولیدات هندی نیز به جز مردم خودشان و تا حدودی مردم انگلستان، در دیگر کشورها طرف‌دار آن‌چنانی ندارند و باید درمورد آن فیلم‌ها تبلیغات صورت بگیرد تا بتواند دیده شود. یکی از مشکلات بزرگ ما آن است که تبلیغات خوبی برای تولیداتمان صورت نمی‌گیرد و به‌این‌ترتیب به جز فیلم‌هایی که در جوامع جهانی سروصدا می‌کنند، باقی محصولات ایرانی، طرف‌داران خارجی چندانی در جهان ندارند و این بحث، چیزی فراتر از نبود کیفیت تولیداتمان است.» (روزنامه فرهیختگان)

بستن
فیلم-سریال-رایگانفیلم-سریال-رایگان

عکس‌های سریال قورباغه


اولین تصویر منتشر شده از بازیگران سریال «قورباغه»
نوید محمدزاده و صابر ابر در سریال «قورباغه»
فرشته حسینی در سریال «قورباغه»
سحر دولتشاهی در سریال «قورباغه»
نوید محمدزاده و صابر ابر در سریال نمایش خانگی «قورباغه»
بازیگران سریال «قورباغه»
نوید محمدزاده و هومن سیدی در پشت صحنه سریال «قورباغه»
نوید محمدزاده، صابر ابر، فرشته حسینی، هومن سیدی و پیمان شادمان فر در پشت صحنه سریال «قورباغه»

نقدهای سریال قورباغه

   روایت یک داستان پیچیده با پیچیده‌نمایی یک داستان ساده فرق دارد. وقتی ما با اطلاعاتی که در دست داریم بازی می‌کنیم تا ماجرا پیچیده به نظر برسد؛ بعد از مدتی دست خالی‌مان رو می‌شود. قورباغه با کش دادن بی‌منطق چند گره داستانی ساده قرار است به چه چیزی برسد؟ از همان قسمت اول فیلمساز در ساخت منطق سرقت ناتوان است. مشخص است ایده‌ی سرقت به طور ناگهانی به ذهن رامین نرسیده. مدت‌ها کلنجار می‌رفته با این ایده. اطلاعات هم به قدر کافی از خانه‌ی نوری دارد. پس چرا تا پایان چیزی از نقشه‌اش نمی‌گوید؟ رامین شبیه وصله‌ای ناجور بین دو نفر دیگر دیده می‌شود. انگار آن دو او را تحمل می‌کنند. فیلمساز از ساخت یک جمع سه نفره که دزدی‌های کوچک انجام می‌دهند، مواد می‌کشند و به فکر یک دزدی بزرگ هستند ناتوان است. آدم‌هایش مزخرف می‌گویند و در خیابان پرسه می‌زنند. اما اگر پرسه‌زنی و مزخرف‌گویی منجر به شناخت بیشتر ما از آدم‌ها نشود، فضا نسازد و چالش دراماتیک ایجاد نکند، چه اسم دیگری دارد جز وقت تلف کردن؟ در سرقت اتفاق عجیبی رخ می‌دهد. حال ما منتظریم تا بفهمیم نوری کیست. اما فیلمساز می‌رود سراغ داستان سروش و آباد. ماجرای کشته شدن یک مرد به وسیله‌ی شکارچیان سگ در آن میزانسن غیرقابل باور است. فیلمساز در میزانسن موقعیت را جوری نمی‌چیند تا متقاعد شویم ممکن است در آن لجنزار یک پیرمرد به جای سگ اشتباه گرفته شود و گلوله‌ هم عدل درست نشانه برود و از آن فاصله او را بکشد. در ادامه فرار سروش و گیر افتادن دوباره‌اش باز وقت تلف کردن است. بعد از آن همه تاکید بر مادر سروش، مرگ مادر برای کاراکتر بی‌اهمیت است. همانطور که مرگ پدر آباد هم اهمیتی ندارد. پس چرا این مقدمه نوشته شده؟ چه اهمیتی داشت که سروش و آباد چطور با هم ...
   روایت یک داستان پیچیده با پیچیده‌نمایی یک داستان ساده فرق دارد. وقتی ما با اطلاعاتی که در دست داریم بازی می‌کنیم تا ماجرا پیچیده به نظر برسد؛ بعد از مدتی دست خالی‌مان رو می‌شود. قورباغه با کش دادن بی‌منطق چند گره داستانی ساده قرار است به چه چیزی برسد؟ از همان قسمت اول فیلمساز در ساخت منطق سرقت ناتوان است. مشخص است ایده‌ی سرقت به طور ناگهانی به ذهن رامین نرسیده. مدت‌ها کلنجار می‌رفته ...

قدرت با طعمی جدید مسئله این است!


امروزه با پسرفت چشمگیر رسانه ملی در تولید آثار حداقل خوب یا حتی متناسب با سلیقه مخاطب باب جدیدی از ارائه محتوا در حال شکل گیری یا بهتر بگویم سپری کردن دوران بلوغش است. شبکه نمایش خانگی ای که تعریف اولیه اش مبنی بر بفروش بودن شکل گرفته با تکیه بر تکنیک های همیشگی آثار این چنینی مانور بر ممیزی ها ملودرام های کلیشه ای و عبور از خط قرمزهای صدا و سیمایی! با این حال وجود چند اثر در این بین نوید شاید بهتر شدن حال این فضا را میدهند.  قورباغه شوکی لازم با وجود نقاط قوت و ضعف قابل تاملش... قورباغه آخرین اثر هومن سیدی که چندی پیش آخرین قسمتش هم منتشر شد. این بار اثری با طعم قدرت بحثی که این روزها علی الخصوص بازارش داغ است شکل گیری قدرت در قورباغه متفاوت است ...
امروزه با پسرفت چشمگیر رسانه ملی در تولید آثار حداقل خوب یا حتی متناسب با سلیقه مخاطب باب جدیدی از ارائه محتوا در حال شکل گیری یا بهتر بگویم سپری کردن دوران بلوغش است. شبکه نمایش خانگی ای که تعریف اولیه اش مبنی بر بفروش بودن شکل گرفته با تکیه بر تکنیک های همیشگی آثار این چنینی مانور بر ممیزی ها ملودرام های کلیشه ای و عبور از خط قرمزهای صدا و سیمایی! با این حال وجود چند اثر در این بین نوید شاید بهتر ...

بررسی سریال قورباغه


 در دورانی که سریال‌سازی در ایران وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد و سازندگان با عدم شناخت ماهیت فرم و نوع مخاطب، در ارائه اثر متزلزل ظاهر می‌شوند، قورباغه تنها مرهمی در اوضاع مزبور است که می‌تواند مخاطب حرفه‌ای را راضی نگه دارد؛ لذا تأکید من بر این است که در جهت واکاوی اثر هومن سیدی، لازم نیست قورباغه را با سریال‌های درام چند سال اخیر ایران مقایسه نماییم، زیرا قورباغه چه از نظر تولید و سایر عوامل از آن‌ها جلوتر است. قورباغه را از محدوده ایران خارج کرده و آن را با آثار تلویزیونی برجسته آمریکا مقایسه نماییم. متوجه شویم که قورباغه به عنوان یکی از تأثیرپذیران سریال‌های آمریکایی چه نکات ضعف و قوتی در بطن قصه و اجرا دارد. قیاس قورباغه از جهت فرم و اجرا با سریال‌های آمریکایی قیاس غلطی نیست، ...
 در دورانی که سریال‌سازی در ایران وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد و سازندگان با عدم شناخت ماهیت فرم و نوع مخاطب، در ارائه اثر متزلزل ظاهر می‌شوند، قورباغه تنها مرهمی در اوضاع مزبور است که می‌تواند مخاطب حرفه‌ای را راضی نگه دارد؛ لذا تأکید من بر این است که در جهت واکاوی اثر هومن سیدی، لازم نیست قورباغه را با سریال‌های درام چند سال اخیر ایران مقایسه نماییم، زیرا قورباغه چه از نظر تولید و سایر عوامل ...

خبرهای مرتبط با سریال قورباغه

نظرهای منتشر شده سریال قورباغه

۳ سال پیش

۱۱ خرداد ۱۴۰۰

کسایی که میگن این سریال خوبی نیست به نظرم کلا چیزی از سینما نمی‌فهمن اینا همنوایی هستن که فیلم تنت رو نفهمیدن
0
0
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۳ خرداد ۱۴۰۰

سریال خوبیه برای شروع تغییرات در محتوای شبکه نمایش خانگی اما یک سری ایرادات داره که میشه چشم پوشی کرد
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۹ فروردین ۱۴۰۰

پر ازصحنه های دلخراش. بدون هدف و نتیجه. فقط بیانگر جاه طلبیای ما ادما. قسمت اخرشم نقطه تاریک فیلم
۱
۱
پاسخ
گزارش تخلف

۳ سال پیش

۱۶ خرداد ۱۴۰۰

سلام بردر من شما بار اول داری سریال می بینی پایان قسمت 15 معلومه که این سریال فصل دو داره چه جوری میگی بدون هدف؟؟
0
0
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۶ دی ۱۳۹۹

امیدوارم مثل عموم سریال های ایرانی در قسمت های آتی افت نکنه ! در حال حاضر بهترین سریال تاریخ نمایش خانگی ایران
0
0
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۱۱ دی ۱۳۹۹

خوب
0
0
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۸ دی ۱۳۹۹

عالي بسيار جذاب
۱
0
پاسخ
گزارش تخلف

۴ سال پیش

۲۴ آبان ۱۳۹۹

هنوز نیومده ولی تریلر جذابی داشت
0
0
پاسخ
گزارش تخلف