مینا زنی سی و پنج ساله که شوهرش به علت قتل عمد قصاص شده ، اکنون زندگی سخت و بی رمقی را می گذراند. این شرایط زمانی پیچیده تر می شود که مردی نزد پلیس آمده با ارائه شواهد ، اعترافاتی می کند که زندگی مینا را در مسیری جدید قرار می دهد.
"قصیده گاو سفید" دومین ساخته بهتاش صناعی ها، فیلمی قابل توجه و به شدت خوش ساخت است. فیلم ایده مرکزی درخشانی دارد و در بسط آن به شدت موفق عمل کرده است.
فیلم روایت گر داستانی ست که شاید کم تر کسی به آن توجه کرده باشد: اعدامی که اشتباهاً صورت گرفته و حالا هر یک از افراد متأثر از این اعدام (چه آمر و چه بازماندگانِ متهمِ بی گناه) به نحوی با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند. فیلم داستان جسورانه ای دارد که همین داستانِ غافلگیرکننده، همچون موتوریست در پویایی درام.
آن چه نقطه عطف فیلم را پدید می آورد مواجهه آمران و بازماندگانِ قربانی این اعدام با یکدیگر و پیوند خوردن زندگی هایشان با هم است.
صناعی ها در فیلم خود ضمن ترسیم تبعات قصاص به بسیاری دیگر از مضلات جامعه نیز ورود می کند و به نحوی به اختلالات سیستم قضایی نیز اشاراتی دارد؛ سیستمی که در آن ممکن است قاضی حکم اشتباه دهد، جانی به راحتی آب خوردن گرفته شود و آب از آب تکان نخورد. دلبستگی مینا (مریم مقدم) به قاضی (علیرضا ثانی فر) تاحدودی یادآور فیلم «بیست و یک گرم» است و باید اعتراف کنم که صناعی ها موفق شده است درام خود را با همان جذابیتِ فیلمِ ایناریتو جلو ببرد؛ با این تفاوت که او فضای کار خود را کاملا ایرانی کرده و رفتارها، انگیزه ها، عادات و برخورد کاراکترها با مسایل دلالتی بر همین مدعایند.
از محاسنِ فیلم صناعی ها روشن شدن تدریجی رازهای آدم های آن است. در واقع فیلمساز فیلم خود را خشت به خشت جلو می برد و به همان میزان گام به گام اطلاعات و داده هایی را راجع به زندگی، پیشینه و گذشته ی آن ها آشکار می کند. به همین دلیل است که بخش رمانتیک کار نیز باورپذیر است و توی ذوق مخاطب نمی زند. شاید از همان لحظه اولی که سر و کله رضا به ...
"قصیده گاو سفید" دومین ساخته بهتاش صناعی ها، فیلمی قابل توجه و به شدت خوش ساخت است. فیلم ایده مرکزی درخشانی دارد و در بسط آن به شدت موفق عمل کرده است.
فیلم روایت گر داستانی ست که شاید کم تر کسی به آن توجه کرده باشد: اعدامی که اشتباهاً صورت گرفته و حالا هر یک از افراد متأثر از این اعدام (چه آمر و چه بازماندگانِ متهمِ بی گناه) به نحوی با این مسئله دست و پنجه نرم می کنند. فیلم داستان جسورانه ...
قصیده ای عاشقانه
قصیده گاو سفید جدید ترین اثر بهتاش صناعی ها است. کارگردانی که پیش تر فیلم احتمال باران اسیدی را ساخته بود. حادثه ی محرک فیلم اعدام بابک همسر مینا است. رضا قاضی پرونده که به اشتباه رای اعدام صادر کرده است پشیمان است و می خواهد جبران نماید. پی رنگ اصلی فیلم درباره ماجرای قصاص بابک است . مینا می خواهد از قاضی شکایت کند و به دنبال یافتن قاضی می گردد. هم زمان فیلم چند روایت دیگر را هم دنبال می کند. خرده پی رنگ های فیلم شامل کشمکش های برادر بابک با مینا و روایت زندگی رضا با فرزندی که به دلیل حضور کم پدرش می خواهد دفتر چه سربازی پست کند و حتی مرگ غیر منتظره پسر رضا و ماجرای حضانت دختر مینا است . فیلم عناصر ساختار سه پرده ای رعایت کرده است و نسبتا قابل قبول است . اما ...
قصیده گاو سفید جدید ترین اثر بهتاش صناعی ها است. کارگردانی که پیش تر فیلم احتمال باران اسیدی را ساخته بود. حادثه ی محرک فیلم اعدام بابک همسر مینا است. رضا قاضی پرونده که به اشتباه رای اعدام صادر کرده است پشیمان است و می خواهد جبران نماید. پی رنگ اصلی فیلم درباره ماجرای قصاص بابک است . مینا می خواهد از قاضی شکایت کند و به دنبال یافتن قاضی می گردد. هم زمان فیلم چند روایت دیگر را هم دنبال می کند. ...
مثنوی نامتوازن
بهتاش صانعی ها اساسا دلش میخواهد روی سوژه های بودار کار کند. هنوز حواشی پیرامون "احتمال باران اسیدی" ش از یادها نرفته بود که این بار سراغ حکم قصاص رفته. قصاص را آخرین بار محسن تنابنده در جشنواره فیلم فجر گذشته با "قسم" به چالش کشید اما صانعی ها در قصیده ی گاو سفید تلاش کرده نگاه جدیدتر و البته احساسی تری به اعدام داشته باشد.
قاضی که متوجه میشود حکم اعدام شخص بی گناهی را صادر کرده دچار تشویش درونی میشود و بصورت ناشناس وارد زندگی خانواده و بازماندگان شخص اعدام شده میشود. به آنها کمک میکند و رابطه ای که با نگاه جبران مافات آغاز شده بود وارد فضای احساسی میشود و قاضی ماجرا شغلش را از دست میدهد.
زندگی شخصی قاضی هم درگیر طوفان است و پسرش در اثر اوردوز میمیرد. ...
بهتاش صانعی ها اساسا دلش میخواهد روی سوژه های بودار کار کند. هنوز حواشی پیرامون "احتمال باران اسیدی" ش از یادها نرفته بود که این بار سراغ حکم قصاص رفته. قصاص را آخرین بار محسن تنابنده در جشنواره فیلم فجر گذشته با "قسم" به چالش کشید اما صانعی ها در قصیده ی گاو سفید تلاش کرده نگاه جدیدتر و البته احساسی تری به اعدام داشته باشد.
قاضی که متوجه میشود حکم اعدام شخص بی گناهی را صادر کرده دچار تشویش ...
وای وای چقدر قاضی های ایران با وجدان شدن!! جمع کنید این مسخره بازی ها رو. اینقدر تلاش نکنین تو جشنواره های خارجی از ایران تصویر فانتزی بسازین ، چندتا احمق هم نشستن مزخرفات شما رو باور میکنن
چرا انقدر طولانی؟چه لزومی داره اینهمه کش دادن یک فیلم؟فیلم بدی نبود ولی خوب هم نبود خسته کننده بود اصلا داستان اصلی فیلم ول شده بود و فقط تو فیلم یک دوبتر بهش اشاره شد کنایه های فیلم به قانون اساسی خیلی ابتدایی و بچه گانه بود
فیلم با اینکه حدود 2 ساعت است ولی بیننده را با خود به جلو میبرد کمک کند است ولی فیلمنامه چفت و بست دار و قابل قبولی دراد و پایانی خوب و عجیب...
بازیگر زن کاندید جایزه است نقش را کامل درآورده است.
موضوع بسیار جالب و چالش انگیزی بود که در روند فیلم به عجیب ترین و دوراز ذهن ترین پایان رفت. من اصلا نپسندیدم! واقعا ایده فیلم تلف شد. فقط در ابتدای فیلم با شخصیت زن همزاد پنداری کردم
بعد از مدتها فیلمی با داستانی متفاوت و تامل برانگیز در مورد قصاص ، تجدید نظر در اعتقادات وتغییر جامعه ، بعد از مدتها دوربین ثابت ، بعد از مدتها میزانسن عالی، در انتها باید بگم امید وارم مجوز اکران بگیرد! که نمیگیرد
موضوع فیلمنامه خیلی عالی و خیلی جالب و وسوسه انگیز برای مخاطب بود ولی فیلم و کارگردانی موضوع رو حروم کرد یه مشکل فنی داشت که خیلی رو مخه سکانس سالگرد یه کاراکتر داخل ماشین نشسته که واقعا نمیدونم کی بود و بازی خانم مقدم اصلا تاثیر گذار نبود