قیصر، فیلمِ مسعود کیمیائی، محصول سال 1348، دومین اثر این کارگردان بزرگ سینمای ایران محسوب می شود. این فیلم با نقش آفرینی بهترین های سینما همچون بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، جمشید مشایخی، ایران دفتری و پوری بنائی، روایتگر شخصیتی به نام قیصر (بهروز وثوقی) است که پس بازگشت از سفر کاری، متوجه خودکشی خواهرش فاطی به دلیلی لکه دار شدن عصمت او توسط منصور آب مَنگُل (جلال پیشوائیان) و قتل برادرش فرمان (ناصر ملک مطیعی) به دست برادران آب منگل (جلال پیشوائیان و غلامرضا سرکوب و حسن شاهین) می شود و در صدد خون خواهی آنان بر می آید.
قیصر که جزو آثار آغازگر مجدد موج نوی سینمای ایران است، در بین عموم و حتی بیشتر منتقدان سر زبان ها افتاد و به نوعی که شخصیت قیصر به یک اسطوره در بین فیلم های فارسی زبان و حتی در بین عوام بدل گشت.
کیمیائی از معدود نوابغ نویسندگی است که به خوبی جای خود را پیدا کرده؛ سمبل گرایی و نشانه شناسی و فیلم نوشت این اثر هم در نوع خود بی نظیر است، کیمیائی با چنان هماهنگی پخته ای بین متن و بازیگر و فیلمبردار و موزیسین صحنه هایی را می آفریند که گویی کارگردانی با تجربه آن ها را آفریده باشد.
فیلم از آژیر کشیدن آمبولانس و مرگ فاطی بر اثر خوردن زهر شروع می شود و این سوال را در ذهن بیننده بجای میگذارد که الآن چه شده؟ شخصیت پردازی کیمیائی یا بهتر بگویم اسطوره پردازی او از قیصر و فرمان هر لحظه قوی تر از لحظه دیگر می شود... دیالوگ های خان دایی فرمان را بزرگ میکند و این سوال را در ذهن بیننده ایجاد میکند که مگر فرمان و قیصر کیستند؟ که ناگهان فرمان با پیشبند قصابی با چهره ای دگرگون با موسیقی بی نظیر اسفند منفردزاده پای به قصه میگذارد و متوجه اوضاع می شود.
این فیلم با تلنگری به دوران ...
قیصر، فیلمِ مسعود کیمیائی، محصول سال 1348، دومین اثر این کارگردان بزرگ سینمای ایران محسوب می شود. این فیلم با نقش آفرینی بهترین های سینما همچون بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، جمشید مشایخی، ایران دفتری و پوری بنائی، روایتگر شخصیتی به نام قیصر (بهروز وثوقی) است که پس بازگشت از سفر کاری، متوجه خودکشی خواهرش فاطی به دلیلی لکه دار شدن عصمت او توسط منصور آب مَنگُل (جلال پیشوائیان) و قتل برادرش ...
از منظر غیرت در اجتماع
فیلم تاریخی و به یاد ماندنی قیصر بارها از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود، اما این فیلم هیچگاه از زاویه "غیرت در اجتماع" مورد توجه واقع نشده بود، در حالی که پیام اصلی قیصر، بر مفهوم " ناموس و غیرت " استوار بوده است.
قیصر زمانی ساخته شد که جامعه ایران در آستانه مدرنیزاسیون و ورود به دنیای جدید قرار داشت، گرایش نسل جوان به نماد ها و جریانات فرهنگی غرب افزایش یافته و سیر تحول اجتماعی، نشان از غلبه مدرنیته بر سنت گرائی داشت. نسل جوان از فیلم ها، تئاترها، کنسرت های موسیقی و نماد ها و نهادهائی استقبال می نمود که بعد از انقلاب از آنها بعنوان عامل تهاجم فرهنگی غرب نام برده شد و نمایش و پخش و اجرای آنها در ایران ...
فیلم تاریخی و به یاد ماندنی قیصر بارها از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود، اما این فیلم هیچگاه از زاویه "غیرت در اجتماع" مورد توجه واقع نشده بود، در حالی که پیام اصلی قیصر، بر مفهوم " ناموس و غیرت " استوار بوده است.
قیصر زمانی ساخته شد که جامعه ایران در آستانه مدرنیزاسیون و ورود به دنیای جدید قرار داشت، گرایش نسل جوان به نماد ...