چرا کسی فریاد نمیزند؟
ساعت که از ۷ میگذرد و به پایان نزدیک میشوی فکر میکنی تمام شد همه نفس زدنها و اضطرابهای دراماتیکم، ولی پایان بندی با آن انفجار از پیش قابل وقوع و شامی که اینار چیزی جز تن آدمیانی در بند نیست، طعنه میزند به همه آنچه که پیش بینی میکردی و نفست آنچنان حبس میشود که اصلا بیرون نمیآید.
پروازی شماتیک روی پهنه آبی آسمانی که خنده کودکانش هم مال تونیست.
به وقت شام همان نشانههای همیشگی فیلمهای حاتمیکیا را یدک میکشد، همهی باندهای پراسترس فرودگاههای به نام پدروارش، پلانهای شکه کننده انفجارها و مرگهای «چ»،موسیقی حزنانگیز و درعین حال حماسی کرخه تا راینیاش نماهای پرحرکت ارتفاع پستیاش و دعواهای پدر فرزندی موج مردهگونه اش، ولی اینجا هیچ خبری از مردان آژانس شیشهاش نیست! مردانی که حرف بزنند، آنقدر محکم و جسور که پرچم ایران را به مثابه نمادی روی دست بچرخانند، مردان «به وقت شام» حاتمیکیا حتی بلد نیستند مثل شخصیت زن روبان قرمز اسلحه توی دستشان بگیرند، هیچ قهرمانی درکار نیست و هیچ غروری، و بدبختانه هیچ جمله هولناکی که مجابت کند، حق با بادیگارد است.
فیلم با صحنههای اعجاب برانگیز اوج و فرود هواپیما و جلوههایی بس ویژه آنچنان درگیرت میکند که یادت میرود بپرسی، چرا؟
انگیزه شخصیتها مسکوت میماند و تنها راه فرارت از این همه نیستی، محتوای امروز همین قصه است که انگار هیچ کس نمیداند چرا؟ حتی یونس قهرمان پروری که در مجاب کردن فرزندش هم مانده، حاتمی کیا در کوچکترین و باریکترین لحظههای فیلم هایش حرفهایی را گاه به طعنه و گاه به صراحت نصیبمان میکرد که حواسمان از تمام جلوههای ویژه اش پرت میشد، به وقت شام اما با تمام جذابیتهایش چه بصری و چه روایت از اغنای روح مخاطب ...
چرا کسی فریاد نمیزند؟
ساعت که از ۷ میگذرد و به پایان نزدیک میشوی فکر میکنی تمام شد همه نفس زدنها و اضطرابهای دراماتیکم، ولی پایان بندی با آن انفجار از پیش قابل وقوع و شامی که اینار چیزی جز تن آدمیانی در بند نیست، طعنه میزند به همه آنچه که پیش بینی میکردی و نفست آنچنان حبس میشود که اصلا بیرون نمیآید.
پروازی شماتیک روی پهنه آبی آسمانی که خنده کودکانش هم مال تونیست.
به وقت شام همان نشانههای ...
تقابل
ابراهیم حاتمیکیا کارگردان خوبی است. فیلمهای او همواره در اجرا، قوی و تمیز از آب درمیآیند. الگویی که او اخیراً در فیلمهایش اتخاذ میکند الگوییست که در بسیاری از فیلم های هالیوودی رعایت می شود. اما به لحاظ محتوا و درون مایه، کارهای او همچنان رگه هایی از آثار قدیمی اش دارند. حاتمی کیا فیلمسازی است که منطق قهرمان پروری هالیوودی همواره در فیلم هایش یافت می شود. فیلم های او تجربیات زیستی شخصیت ها و حتا خود فیلمساز را با منطق غیرایرانی نمایش می دهند که البته این "ایراد" به حساب نمی آید و شاید حتا برای فیلمی که صحنه های حاد اکشن و تعقیب و گریز دارد نوعی الزام به حساب بیاید.
در فیلم آخر او، «به وقت شام»، این بار حاتمی کیا از جغرافیای وطن اش پا به اقلیم تازه ای می گذارد و با لوکیشن ...
ابراهیم حاتمیکیا کارگردان خوبی است. فیلمهای او همواره در اجرا، قوی و تمیز از آب درمیآیند. الگویی که او اخیراً در فیلمهایش اتخاذ میکند الگوییست که در بسیاری از فیلم های هالیوودی رعایت می شود. اما به لحاظ محتوا و درون مایه، کارهای او همچنان رگه هایی از آثار قدیمی اش دارند. حاتمی کیا فیلمسازی است که منطق قهرمان پروری هالیوودی همواره در فیلم هایش یافت می شود. فیلم های او تجربیات زیستی شخصیت ها ...
«به وقت شام» را با هیچ چیز مقایسه نکنید!
محسن شهمیرزادی: لطفاً «به وقت شام» را با هیچ اثری از حاتمیکیا مقایسه نکنید. این خواهش را باید از کسانی داشت که در هر فیلمی از حاتمیکیا دنبال «آژانس» میگردند تا حاجکاظم و سلحشور دیگری برایشان زنده شود. در حالی که حاتمیکیا فرزند زمانه خویش است و در هر عصری دغدغههایش در فیلمهای او بازنمود دارد. اگر «چ» پیش آمد، بحث، بحث اعتدال و انقلاب و مذاکره بود. اگر «بادیگارد» ساخته شد، حرف شخصیت نظام و کدرکنندههای داخلیاش بود. به وقت شام اتفاقاً ممزوجی از همه دغدغههای قبلی حاتمیکیا است که با زبانی متفاوت برای «مردم» روایت شده است. روایتی بینالمللی که دغدغهاش حتی در «خاکستر سبز» هم دیده نمیشود. عامه مردم وقتی فیلم میبینند ذهنشان بیشتر از دیالوگها دنبال «قصه» میرود، زبان «تصویر» ...
محسن شهمیرزادی: لطفاً «به وقت شام» را با هیچ اثری از حاتمیکیا مقایسه نکنید. این خواهش را باید از کسانی داشت که در هر فیلمی از حاتمیکیا دنبال «آژانس» میگردند تا حاجکاظم و سلحشور دیگری برایشان زنده شود. در حالی که حاتمیکیا فرزند زمانه خویش است و در هر عصری دغدغههایش در فیلمهای او بازنمود دارد. اگر «چ» پیش آمد، بحث، بحث اعتدال و انقلاب و مذاکره بود. اگر «بادیگارد» ساخته شد، حرف شخصیت نظام و ...
از نظر اينكه فيلم سرگرم كننده يي بود بود نميگم نبود بالاخره با اون همه بودجه و امكاناتي ك به حاتمي كيا دادن بايد ازين نظر خوب ميبود وليييي واقعا ضعفاي گنده يي داشت!يكي اينكه ما همه اينكه داعشا سر ميبرن و وحشين و چه تفكري دارنو ميدونيم!ماهمه ميدونيم ك در و پنجره هواپيما بايد بسته باشه نه اينطوري باااااز عين در وازه چطور ميشه در باز باشه عمدا تا پسر شيخ بيوفته پايين يا اسيرا با چتر ب راحتي بپرن پايين!بعد كي يه شبه موهاش سفيد ميشه ك خلبان شد!و واقعا لازم بود اينقدر اين داعشيارو منگول و رواني نشون بدين ك آدم خندش بگيره از ديدنشون؟اينقدر منگول بودن اينهمه ساله دنيارو سر كار نميذاشتن!كي پهلوش گلوله ميخوره اونطوري بالا پايين ميپره😒بعدم اين آقا ك زن باردارش منتظرش بود ميتونست دست باباشو بگيره وقتي رفت بيرون از هواپيماي بي در و پيكر دكمه انفجاره اون زنيكه روانيو بزنه!
منطق فیلمنامه نویسی فقط اونجا که،یارو یه شبه موهاش سفید میشه😊
پشمای استیون هاوکینگ اونجا ریخت که در هواپیما باز بود و همه ریلکس واسه خودشون واستاده بودن😁😂
اینقد بد و مضحک بود که نمیشد باور کرد این فیلم و یه آدم بالغ ساخته!! اینقد گاف داشت ک نمیشه شمردش، در هواپیما بازه ولی رو هواس، همه مسافرا هم کنار در باز نشستن در کمال آرامش باهم،یعنی تمام قوانین فیزیک و هوافضا رو برد زیرسوال!! یکی دیگه از گاف های خنده دارش زمانی بود ک علی( بابک حمیدیان ) وگرفته بودن، امروز کلی موی مشکی رو سرش بود، فرداش میدیدی موهاش ریخته و سفید شده!اون داعشیا ک آخر خنده بودن مث بلبل باهم انگلیسی صحبت میکردن آهنگ متال گوش میدادن، پفک میخوردن، اسب سواری میکردن، میخندیدن و کلا واسه خودشون ی پا استندآپ کمدی بودن. وسط فیلم چندبار از کلمه ایران استفاده میکرد تا مخاطب و تحریک کنه و خودش و واسه ساخت چنین مزخرفی توجیح. کلام آخر: خوبه هرازگاهی برید پای صحبت داوطلب های جمعیت امام علی بشینین و بشنوید که وقتی برای خونه های حومه شهر غذا میبرن مجبورن غذا رو بذارن و با ماشین فرار کنن چون از شدت گرسنگی میریزن سرشون، پس حداقل تو این قسمت با سوریه هیچ فرقی نداریم و بلکه بدبخت تریم...
عالیییییی بود کاش منصف باشیم.....کاش به جای جبهه گیری برای این فیلما که میگین هزینش زیاده برای فیلم های بی محتوایی که سلبریتی های بی سواد مثل باران کوثری و...توش بازی میکنن و هیچ محتوایی نداره جبهه بگیرین.به وقت شام و لاتاری بهترین فیلم هایی بود که تاحالا دیدم خداروشکر سینمای ایران داره پیشرفت میکنه.این دو فیلم از نظر فیلمبرداری و داستان و جلوه های ویژه و کارگردانی و دیالوگ عالی و بازی خوب بازیگران و... عالییییییییییی بود.عقده ها و کینه های خانوادگی و سیاسی تون رو بدون اینکه فیلم رو ببینین اینجا خالی نکنید.
وقتی حاتمی کیا که مثلا انسانی فرهنگی هست اونجوری جلوی تریبون رسمی به منتقدان توپید.انتظارش میرفت که مخاطبش که حضرتعالیه باشی ،تحمل نقد رو نداشته باشی و منتقدان رو عقده ای و کینه ای خطاب کنی!
به قول خودش اوووف بر شما😂
تمام نقدهایی که داره به فیلم میشه صرفا جنبه سیاسی داره.
کسایی که از نظر سیاسی با حاتمی کیا مخافن به شدت دارن اثر رو زیر سوال میبرن...
فقط اومدن الکی رای منفی بدن که مثلا فیلم خوبی نبود...
متاسفم برای اینهمه جبهه گیری سیاسی...
نیما حسنی نسب و امیر قادری دو منتقد برجسته ی نسل جوان ،هر دو فیلم را ضعیف و کاتوریزه دانستند.لابد اینا هم دشمنی سیاسی داشتن؟؟؟؟
اینکه یه فیلم علی رغم تمام لابی گری ها از جمله:
تامین بودجه از پول امانت ما مردم
دوتایی کردن سیمرغ ها برای جایزه گرفتن فیلم در جشنواره
قرار دادن فیلم در اکران نوروزی بدون هیچ رقیبی و افزایش همزمان قیمت بلیط ها
تبلیغات نامحدود در تلویزیون در بین بهترین برنامه های نوروزی از جمله پایتخت و....
ضرر بده ،نقد غیر سینماییه؟؟؟؟
لابد تو جشنواره هم همه داوران با حاتمی کیا لج بودن؟؟؟؟؟
اگه داورای جشنواره میخواستن سیاسی نظر بدن به فیلم تنگه ابو قریب این همه جایزه نمی دادند.
هردو فیلم جنگی بودند ،ولی تنگه ابوقریب هر چی جایزه بود رو تقریبا درو کرد.
لابد داورا هم به اثر نگاه نکردن و سیاسی رای دادن؟؟!!
عجب!!!!!!
من «به وقت شام» را با بودجه دولتی میسازم، اسمم میشود فیلمساز ارگانی. خب پس به فیلمسازی که بانک، پشتوانه مالیاش بوده، چه عنوانی باید داد؛ فیلمساز بانکی یا برای فیلمی که بخش فرهنگی سفارت هلند پشتوانه مالیاش شده، باید گفت فیلمساز سفارتی
اولا ،بودجه ی فیلم از سپاه تامین شده ،(نه دولت)از داستان فیلم هم کاملا مشخصه!
ثانیا مسئله اینه که از پول امانت ما مردم فیلم ساختند و فیلم ضرر داده.
(بر فرض که سود می داد؟پولشو میدادن به ما مردم؟؟؟نه)
۱_۱۰ میلیارد هزینه فیلم بوده!
۲_اگر به تبلیغات فیلم هم دقت کنی،تبلیغاتش ثانیه به ثانیه بین بهترین برنامه های تلویزیون(پایتخت و...) و در بهترین ساعت پخش شده،با این وضع هزینه تبلیغاتش هم قطعا سر به فلک کشیده!
۳_فیلم رو در اکران نوروزی قراردادن(بدون قرار دادن هیچ فیلم برگزیده ی جشنواره در اکران نوروزی)
۴_بلیطهارو گرانتر کردن
ولی باز فیلم ضرر داده.
با این وضع چطور توقع دارین مردم راضی باشند پولشون خرج همچین فیلمی بشه؟
این تجربه شکست اقتصادی سر فیلم ((چ))هم اتفاق افتاد.چرا باید دوباره اتفاق می افتاد.
مگه میلیارد ها پول امانت ما مردم وسیله آزمون و خطای آقای حاتمی کیاست؟
چرا از پول مردم حراست نمیشه؟
با این پول میشد چن تا جوون رو صاحب شغل ثابت کرد؟
بعد انقدر پرروئه میاد جلو تلویزیون میگه من اشتغال زایی کردم!
ما مردم توقع داریم در این وضعیت معیشتی،هنرمندان مانع چنین اتفاقی بشن،نه اینکه با قدرت همدست بشن و با پول مردم خوشرقصی کنند.
در ضمن اگر منظورتان از فیلم ساز بانکی ،آقای فرهادی و فیلم جدایی نادر ازسیمین هست، باید عرض کنم اولا،بخشی از بودجش توسط بانک تامین شد ثانیا،این فیلم باعث سرافرازی وغرور ایرانیان در سینمای جهان شد،ثالثا مسئله ای رو طرح کرد که مسئله جدی جامعه بود.مردم رو به فکر فرو برد.بحث و گفتگو بین جوانان ایجاد کرد.رابعا فیلم برعلیه قدرت بود.خامسا،اصغر فرهادی با حضور در جشن خیریه دوستداران «فرزندان آسمان»، لباسی را که در سال 2012 در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار پوشیده بود رو به نفع کودکان، به بالاترین قیمت حراج گذاشت و......
لان فیلم ((به وقت شام)) با این همه هزینه ولابی گری چه گلی به سرما زد؟؟؟جریانی که ایجاد کرده چی بوده؟؟؟تقابل قشر مذهبی و روشنفکرهست؟؟؟؟تازه اون هم بخاطر حواشی سخنرانیهای حاتمی کیا در اختتامیه جشنواره بوده نه خود فیلم!
نظرات اينجا بيشتر درباره شخص آقاى حاتمى كيا و بودجه ى اين فيلم و غيره و ذلك هست . كاش سواى همه ى اين موضوعات فقط نظرتون رو درباره ى فيلم بگيد ! فيلمى كه با بازى فوق العاده ى بابك حميديان و هادى حجازى فر بى انصافيه اگه بگيم بد بود ! داستان خوب ، فيلمبردارى خوب ، ديالوگ هاى خوب . فقط كاش پايان فيلم انقدر حماسى نبود
تمام کسانی که واقعا اهل هنر هستند می دانند تو بازار سینما که در این سالهای اخیراز نظر محتوا واقعا در مضیقه قرار گرفته اینگونه به اثر اینگونه حمله نمی کنند یکی از آنهمه جانبازی های نیروهای ایران شد( حججی ) ما دهها حججی داشتیم که فقط و فقط برای عزت ما مردم به دیار باقی شتافتند آیا بی انصافی نیست که گوشه هایی از رزمندگی این شجاعان در قالب فیلم به اطلاع مردم برسد از یاد نبریم اگر این شهادتها نبود دیگر نه من و نه ما می توانستیم راحت نظر بدهیم من که در دوران دفاع مقدس شهرم آبادان مورد هجوم از خدا بی خبران بعثی بود میدانم که دفاع از حرم چیست برادران محترم کم انصافی نکنید
بی انصافی اینه با مغلطه کردن، اینجوری کلمه ی ایثار رو خدشه دار کنیم!
حساب ۸ سال جنگ تحمیلی ایران با جنگ در سوریه کاملا جداست.
همه قبول دارن که جنگیدن در مقابل داعش شهامت میخواد،هر چقدرم هم گرفتن نوش جانشان!
اما قاعدتا در چنین اوقاتی ؛ابتدا باید کسانی برن سوریه بجنگند،که در سپاه بودند و قبل از حضور داعش سالها در سکوت مردم از حقوق و مزایا و پاداش و بیمه و وام بی بهره و وام با بهره و بودجه لایتناهی سپاه استفاده کردند و کم تر از مردم عادی با مشکلات اقتصادی مواجه بودند و البته برای چنین روزایی آموزش نظامی دیدن،تا وظایفشون رو انجام بدن.
لابد توقع دارین مردمی که در این سالها در مقابل بی کفایتی مسئولین سکوت کردن و زیر فشار اقتصادی له شدن برن سوریه بجنگند؟؟!!!!
آقای حاتمی کیا حداقل اگه به جای دو خلبان ،زندگی چند تا افغان و جوان دیندار و بی بضاعت ایرانی که در این فشار اقتصادی ،به سوریه رفتند و جنگیدند رو به نمایش می گذاشت دلمون نمی سوخت؟!
منت چی رو سر مردم میزارین؟؟؟؟؟
اگر قرار به منت گذاشتن باشه ،ما مردم که با سیلی صورت خودمون رو سرخ نگه داشتیم و دم نزدیم ،حق بیشتری به گردن آقایان داریم.
کی قراره ایثار و فداکاری مردم در مقابل این همه ظلم و ستم و ریختو پاش های مسئولین به نمایش بزارن؟؟؟
سینمای ما محتوا کم نداره. هر چی محتواست دست چین میشن.
چقدر فیلم توقیف غیر منطقی داشتیم؟؟؟
چقدر سانسور غیر منطقی داشتیم؟؟
چقدر فیلم ها از سانسور ضربه دیدن؟؟؟؟
اما حاضر نشدن با قدرت همدست بشن ،تا با پول امانت مردم فیلم بسازن،تا بدون دغدغه بازگشت سرمایه فیلم بسازن،تا بدون محدودیت تبلیغات کنند،تا فیلمشان بدون هیچ رقیبی در اکران نوروز که با افزایش قیمت بلیط همراه هست قرار بگیره!
وقتی سینماگر دغدغه ی بازگشت سرمایه نداره،نتایجش همین میشه!
نمونش همین افتضاح تبلیغاتی در مجموعه ی کوروش بود،که آقای سرتیپی مدیرش هست،وخیلی اتفاقی پخش کننده فیلم ((به وقت شام)) هم بودن!!
هر کارگردانی که حرفه ای باشه، بعد از فیلمش ،روی جزئیات تبلیغات فیلم بحث و تبادل نظر میکنه و با نظارت مستقیم خودش میز فکر تشکیل میده،چون به شدت نگران بازگشت سرمایش هست.
نه مثل آقای حاتمی کیا که میگه من خبر نداشتم و به من گفته بودن قرار بوده یه عده برن جلو سینما وایسن و عکس بگیرن و .....
تو این همه شجاعت شیر مردان ایرانی در سوریه این فیلم شروع از اوج ایی برای نشان دادن آنهمه جانبازی مدافعان حرم خواهد بود جناب آقای خانما کیا من یکی ار هواداران فیلمهای شما هستم که هر کدام از آثار تان را شاید چند ده بار دیدم ,هر دفعه لذت که بردم هیچ هر بار نکته جدیدی یاد گرفتم ای کاش مقدورتان بود هر سه ماه یک فیلم می ساختید موفق و موفق باشید هوادار نظرات و افکار و آثار تان محمد دیراوی اهل آبادن
با همه احترام و علاقه به سینمایی حاتمی کیا و با درود به همه مدافعان وطن در خارج از کشور .... اما باید بگم به دیدن فیلم نمیدم به دهها دلیل
پیشنهادم دیدن ویدیوی چهار دقیقه ایی امیر قادری در تحلیل این فیلم
اونهایی که از این فیلم دفاع میکنند ،یک مقدار فکر کنند بد نیست.ده میلیارد از پولی امانت ما مردم خرج این فیلم شده(حالا هزینه تبلیغات به کنار)که بگه داعش فلان و بهمانه؟ما که خودمون کلیپ های داعش رو قبل از ساخت این فیلم تماشا کرده بودیم و به این نتیجه رسیده بودیم.کلیپ هایی که واقعی بودند و لازم نبود براش هزینه ای بشه و در دسترس همه بود و حسی واقعی رو به تماشاگر القا میکرد!واقعن چرا این فیلم ساخته شد؟؟؟؟جواب روشنه،فقط کافیه بدونید سرمایه ی فیلم از کجا تهیه شده!با این ده میلیارد پول امانت ما مردم ،میشد چن تا کارگاه زد؟؟؟؟میشد چن تا زن سرپرست خانواده و چن تا جوون رو به این زندگی امیدوار کرد؟؟؟چرا باید بیت المال مردم خرج کثافتکاری های سیاسی بشه؟جدای اینها.مسئله ای که واضح اینه که این فیلم رو به همراه لاتاری (که هردو فیلم وضعیتشون تو جشنواره فجر مشخص بود) در اکران نوروزی قرار دادند(در حالی که هیچکدام از فیلم های برگزیده جشنواره مثل فیلم های مغزهای کوچک زنگ زده و فیلم بمب یک عاشقانه ساده و فیلم تنگه ابوقریب و فیلم عرق سرد و چهار راه استانبول و فیلم شعله ور رو در اکران نوروزی قرار نگرفتند) شاید بگید پخش کننده ها و عوامل تهیه فیلم هاشون ضعیف عمل کردند؟؟اما واقعن چینش اکران نوروزی دست عوامل و پخش کننده وتهیه کنندست؟؟؟؟ ،و درضمن با شروع سال جدید قیمت بلیط ها رو به ۱۵ هزارتومن افزایش دادند.نکته سوم هم اینکه با موضوعاتی که این نوع فیلمها از قبیل ((چ))و به وقت شام و ....دارند کاملا مشخصه که بالاخره از رسانه حکومت به صورت عمومی پخش میشن.نمونش همین فیلم ماجرای نیمروز که همین عید۹۷ از تلویزیون پخش شد!
خيلي فيلم چرتي بود،مخصوصا نيمه ي دوم فيلم خيلي كليشه اي و تكراري بود.دقيقا سبك يه فيلم ايراني تموم شد كه همه هميشه ميسازن.توي سينما خيليا خوششون نيومدو بعد تموم شد فيلم مثل من ناراحت از وقتي كه گذاشتن اومدن بودن.از حاتمي كيا توقع بالاتري بود.او جوايز هم قطعا بخاطر اينكه فيلم درمورد جنگو شهادتو اين چيزا بوده زير سيبيلي بهش تعلق گرفته وگرنه ارزش جايزه اصلا نداشت
فوق العاده بود فیلم.. از جلوه های ویژه گرفته تا دیالوگ های هرچند کم ولی بسیار تاثیر گذار، بازیهای دلچسب، حس نابی که وقتی از سینما میایید بیرون قطعا تجربه خواهید کرد. فارغ از همه حواشی و جنبه های سیاسی یکی از بهترین فیلمایی بود که تا امروز دیدم
#فیلم خوب ببینیم
سلام, این فیلم گوشه ای کوچک از فداکاریها و جانفشانی های مدافعان حرم و خانواده شون رو نمایش داده, خداقوت به جناب حاتمی کیا و تیم ایشون واز برخی مسؤولین گله دارم که هنوز با واقعیت داعش کنار نیومدن و به مدافعان حرم و خانواده شون طعنه میزنن و متلک میگن, ان شاء الله که سرعقل بیان.یاعلی...
از جشنواره تا الان 3بار فیلمو دیدم و هر بار بیش از پیش کیف کردم واز هنر هفتم لذت بردم
دمت گرم آقای حاتمی کیا
توصیه می کنم لذت دیدن این فیلم رو در سینما از دست ندین....
مگه پول زیادآورده باشم برم ۱۵۰۰۰ تومن بدم بابت فیلمی که آخرش از تلویزیون پخش میشه !پارسال هم کارگردان فیلم ماجرای نیمروز جنجال درست کرد تا مخاطب هارو وادار به جبهه گیری و به سینما رفتن بکنه،اما فیلمش هیچی نداشت،همین نوروز ۹۷ هم از تلویزیون پخش شد!
یک فیلم خوب و با کیفیت.....که قربانی سیاست بازی شد.....به شدت از آقای حاتمی کیا به خاطر رفتارش در اختتامیه دلگیرم....اما این فیلم را دوس داشتم...و فیلم قوی بود
بعضی از تیکه های فیلم غیر واقعی بود و کاملا مشخص بود که کامپیوتری هس ولی میشه از آنها صرف نظر کرد.
به نظرم فیلم میشد بهتر باشه ..بازم دم آقای حاتمی کیا گرم خوب فیلمی ساخته بود.
اول جشنواره که منتقدین هجمه آوردن به فیلم آدم یجوری میشد بازم به خودم گفتم تا نبینی نمیتونی چیزی بگی پیش داوری نکن ولی باز ته دلم شک داشتم..وقتی دیدم ، دیدم عجبببب چرررتی گفتن ، کاملا از رو عناد و نه دلسوزی !فیلم از بادیگارد خیلی شعاری بودنش کمتربود و فیلمبرداری و موسیقی ک محشر ! میتونست خیلی بهتر باشه و جنایت ها و فلسفه جنگ رو بیشتر نشون بده ولی تا این حدم خعلی خوب بود*خدا حفظت کنه آقا ابراهیم ..بهتر بود میگفتن محدودیت سنی رو تو رسانه ها ولی کسی که میدونه فیلم در مورد داعش و ایناس نباید بچه ببره دیگه .حیف پلان های حذفی که تو خُماریشیم !
فیلمی عالی از هر لحاظ مانند همه فیلم های حاتمی کیا نمیدونم چرا عده ای متعصب ایشون رو وابسته میدونن متاسفانه از نگاه این ادم ها هر کسی که مومن باشه و درباره شهدا حرف بزنه اسمش میشه وابسته ...
اگه نمیدونی چرا یه عده ایشون رو وابسته می دونن بهتره بهت بگم ایشون تو مراسم اختتامیه خودش اومد پشت تریبون و گفت من یک فیلمساز وابسته هستم.قبل از ایشون هم داشتیم کسایی رو که پول ملت رو به فنا میدادن ،اما حداقل اونا یواشکی کارشون میکردن.ولی ایشون با سخنرانیشان زحمت کشیدن و تابو شکنی کردند و قبح این این اعمال هم از بین بردند.این آقا با پول های میلیاردی ما مردم که به امانت در دست سپاه بود شیش میلیارد خرج فیلم ((چ))کرد که با شیش تا جایزه ای که بهش دادن و تبلیغات تلویزیون و فلان و بهمان فیلمش حدود دومیلیارد فروخت و چهار میلیارد ضرر داد.
بگذریم،اونهایی که باید بدونن، می دونن چه خبره!
باید ذکر میشد که محدودیت سنی لازم داره دیدن این فیلم. حتما محدودیت سنی باید اعمال میشد. +10 بالای ده سال.... و اینکه ذکر نشد این نکته خیلی بد بود.
حاشیه یی هم که کارگردان براه انداختند برای ایشون امتیاز منفی بود. امتیازی که درکل به این فیلم میدهم ۱۵ از بیست است.
تا اونجایی که من دیدم همیشه فیلم های ابراهیم حاتمی کیا ( فارق از بحث سیاسی) بالاتر از حد متوسط سینمای ایران بوده و توی این فیلم هم همین جوره شاید مثل فیلم هایی مانند آژانس شیشه ای یا پرواز در ارتفاع پست این فیلم حاوی دیالوگ های خیلی عمیق نباشه و اصل داستان بر اساس دیالوگ های رد بدل شده ی بین بازیگران نباشه و جلوه های تصویری بیشتر زحمت فهموندن داستان رو به دوش ما بکشن ( که البته با توجه به دو زبانه بودن فیلم (عربی و فارسی ) به نظر می یاد دیالوگ محور نبودن کار درستی باشه ) اما جلوه های تصویری به خوبی تونستن کم رنگ بودن دیالوگ رو جبران کنند و شاید صحه های اکشن فیلن در بعضی قسمت ها مخصوصا صحنه های کامپیوتری به خوبی نمونه های هالیودی در نیومده که کاملا طبیعیه اما در حد سینمای ایران رتبه خوبی رو می گیره همچنین موسیقی فیلم خیلی عالی ساخته شده و کاملا به صحنه های فیلم همخوانی داره د رهر صورت این فیلم هم از متوسط فیلم های سینمای ایران بالاتره و ارزش یک بار دیدن رو داره
امسال سیاسی ترین چینش اکران نوروزی رو داشتیم تا فیلمهای به وقت شام و لاتاری بتونن بفروشن،امروز سینما بودم و نظر بسیاری از مخاطبان فیلمهای طنز رو میپرسیدم تا پولم هدر نره،اکثر میگن ضعیف و مزخرف بود،یعنی فیلم لاتاری و به وقت شام رو کنار چند تا فیلم طنز (خرگیوش،لونه زنبور،مصادره)ضعیف قرار دادند تا بدون هیچ رقیبی بتونن بیشترین فروش رو داشته باشند.آخرش هم مدعی میشن که علی رغم اینکه سلیقه مردم در نوروز تماشای فیلمهای طنز هست،فیلمهای ما که جدی بودند فروختند و این یعنی فیلم با استقبال تماشاچی روبرو بوده،جمع کنین بساطتان رو،چی فرض کردین ما مردم رو؟؟؟؟امسال باید قبل از هر کمپینی، کمپین تحریم سینما در اکران نوروزی به راه بیفته؟!بلیطارم کردن ۱۵۰۰۰ تومن ،تازه سه شنبه نیم بها رو هم در ایام عید برداشتن!مگر دیوانه ایم ایام نوروز بریم سینما ؟؟!یا باید پولتو بریزی تو جیب فیلم های دولتی و حکومتی و یا باید بریم بشینیم آشغال طنز رو پرده سینما ببینیم.نمیرم سینما آقا،نمیرم.
یک ماه پیش در مورد این فیلم نظرم رو همین پایین نوشتم که تنها جریانی که این فیلم پرهزینه ایجاد میکنه تقابل قشر مذهبی و روشنفکر هست، که این هم حاصل جنجال و حاشیه سازی کارگردان در سخنرانی اختتامیه جشنواره(واسه فروش فیلمش و... ) بود.(نه خود فیلم)
جالب اینجاست که شاهد از غیب رسید همین دو سه تا نظر آخر رو بخونیم متوجه میشیم.این فیلم اگر هزینه ساختش رو در بیاره هنر کرده(که فیلم ((چ)) تجربه قبلی این کارگردان نشون میده از همین هم عاجز است) و پول امانت ما مردم صرف این جنجال های کودکانه و جبهه گیری ها ی کوته فکرانه میشه.الان دیگه این فرمول ها جواب نمیده و مردم باهوش هستند و فریب این رفتارها رو نمیخورن،می زارن از تلویزیون پخش شه تا پولشان هدر نده.آقای حاتمی کیا و عوامل تهیه سرمایه این فیلم که دولتی هم هستند سعی در دو یا (چند)قطبی سازی مخاطبان و جنجال هستند تا مردم رو مجبور کنند موضعی بگیرند و بیان سینما و فیلم رو ببینن(این کار رو در حد شدیدتر آقای ده نمکی هم انجام میداد تا فیلمش بفروشه)مردم رو احمق فرض نکنین،بعد از تجربه سالهای اخیر غالب مردم فهمیدند که هیچ فیلمی که که دولت پشتش هست ارزش سینما رفتن نداره. مثال هاش زیاد هست،فیلم ((چ))،فیلم های ((ایستاده در غبار)) و ((ماجرای نیمروز)) .در ضمن با موضوعات و مسائلی که این فیلمها مطرح میکنند مردم مطمئن هستند این فیلمها از رسانه دولت پخش میشه ،و اکثر مردم دلیلی نمیبینن که پولشن رو تو این اوضاع گرانی خرچ چنین فیلم هایی کنند مگر عده ای که یا خاص هستند یا وضعیت مالی مناسبی دارند و به خاطر حواشی بیرون از فیلم می رن فیلم رو میبینند،یا بسیار مذهبی و متدین هستند که باز به خاطر حواشی بیرون از فیلم می رن و این فیلم رو میبینند
فیلم رو بالاخره دیدم که خیلی هم منتظر بودم ببینم که یک سری خود روشنفکر پندار واسه چی انقدر انتقاد میکنن نسبت به فیلم!
واقعا از همه لحاظ عالی بود فقط جلوه های ویژه اش یک مقدار قابل پیشرفت که خب خرده ای هم نمیشه گرفت! همینکه ما رو به جایی رسوندن که با هالیوود مقایسه کنیم این بخش رو واقعا دست مریزاد!