به نام خدا
تحلیل و بررسی فیلم سینمایی
نام اثر :مهمان مامان
کارگردان:داریوش مهرجویی
تهیه کننده:داریوش مهرجویی
فیلمنامه :
داریوش مهرجویی.
هوشنگ مرادی کرمانی
بازیگران:گلاب آدینه .امین حیایی
پارسا پیروز فر .حسن پورشیرازی.نسرین مقانلو.ملیکا شریفی نیا.
ژاله علو .فریده سپاه منصور.
صغری عبیسی.رویا عالمی.
امیر حسینی
موسیقی:عماد بنکدار
فیلمبردار :تورج منصوری
تدوین:مهدی حسینی وند
توزیع کننده:سیما فیلم
تاریخهای انتشار
۱/۵/۱۳۸۳ ایران
۲/۱۲/۱۳۸۳ استرالیا - محدود
۲/۲/۱۳۸۴ سوئد - محدود
مهمان مامان یک فیلم کمدی خانوادگی است که داریوش مهرجویی آن را کارگردانی کرده است. این فیلم بر اساس کتاب هوشنگ مرادی کرمانی و توسط سیما فیلم تولید شده است. از فیلم استقبال خوبی شد و در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم هجدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی است
درباره فیلم :
این فیلم نیز مانند فیلم اجاره نشینها، گوشههایی از جامعه ایرانی و عادات و رفتار آن را با استفاده از شخصیتهای مختلفی که شاید نماینده قشرهای مختلف جامعه ایرانی هستند، نشان میدهد
نگاهی به جوایز دریافتی:
برنده: سیمرغ بلورین بهترین فیلم
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: حسن پورشیرازی
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: گلاب آدینه
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: داریوش مهرجویی
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر، هوشنگ مرادی کرمانی
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: پارسا پیروز فر
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: فریده سپاه منصور
نامزد: سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه ...
به نام خدا
تحلیل و بررسی فیلم سینمایی
نام اثر :مهمان مامان
کارگردان:داریوش مهرجویی
تهیه کننده:داریوش مهرجویی
فیلمنامه :
داریوش مهرجویی.
هوشنگ مرادی کرمانی
بازیگران:گلاب آدینه .امین حیایی
پارسا پیروز فر .حسن پورشیرازی.نسرین مقانلو.ملیکا شریفی نیا.
ژاله علو .فریده سپاه منصور.
صغری عبیسی.رویا عالمی.
امیر حسینی
موسیقی:عماد بنکدار
فیلمبردار :تورج منصوری
تدوین:مهدی حسینی وند
توزیع ...
فراموش شدگان
هر بار تماشای «مهمان مامان» داریوش مهرجویی، ما را به این پرسش رهنمون میکند که در سینمای امروز ما چنین فیلمهای گرم و پرشوری چه جایگاهی دارند؟ میتوان از همین مدخل وارد شد و چنین نتیجه گرفت که علاوه بر قدرت ذاتی خود فیلم، عوامل دیگری از جمله کمبود ساختن چنین آثاری سبب ماندگاری «مهمان مامان» شدهاند. با این حال هدف این نوشتار بررسی این مسئله نیست. «مهمان مامان» هر چه که باشد یکی از مهمترین فیلمهای حقیقتا «ایرانی» سینمای ایران است. یکی از گرمترینهایشان و یکی از آیینیترینهایشان. فیلمی که چارچوب سنتی ایرانی را در ساختاری متناقضنما به تصویر میکشد و از دل آن پارادوکسهایی طنزآلود بیرون میکشد که بر خلاف ظاهر اولیهشان، حامل پیام محبتآمیز و گرمابخشی ...
هر بار تماشای «مهمان مامان» داریوش مهرجویی، ما را به این پرسش رهنمون میکند که در سینمای امروز ما چنین فیلمهای گرم و پرشوری چه جایگاهی دارند؟ میتوان از همین مدخل وارد شد و چنین نتیجه گرفت که علاوه بر قدرت ذاتی خود فیلم، عوامل دیگری از جمله کمبود ساختن چنین آثاری سبب ماندگاری «مهمان مامان» شدهاند. با این حال هدف این نوشتار بررسی این مسئله نیست. «مهمان مامان» هر چه که باشد ...