پوستر فیلم 2888

فیلم‌ سینمایی |جنگی

2888 (۱۴۰۰)

2888

۴.۴ /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۳۱ رای

منتقدان:

۱.۵

امتیاز دهید:

بیژن افسر کنترل شکاری در اتاق تاریک عملیات در انتظار بازگشت عباس دوران و محمود اسکندری دو خلبان هواپیماهای اف4 است که برای بمباران به بغداد حمله کرده‌اند. برای لو نرفتن عملیات، بیژن باید سکوت رادیویی را حفظ کند. مدت زیادی از زمان پیش‌بینی شده عملیات گذشته که صدای اسکندری را ‌می‌شنود: بیژن، ما برگشتیم، مدد کن. بیژن دست می‌گذارد روی گوشی: هر دوتاتون سالمید؟ اسکندری: عباس بعدا بر‌می‌گرده

معرفی فیلم 2888

فیلم «۲۸۸۸» را کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری کارگردانی کرده‌اند. ضمن اینکه نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم هم برعهده کیوان علی‌محمدی بوده است.

فیلم سینمایی «۲۸۸۸» که در ژانر دفاع مقدس ساخته و پرداخته شده، در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

 

خلاصه داستان فیلم:

این فیلم روایت بخش‌هایی از زندگی سرلشگر حسین خلعتبری از خلبانان نامدار ارتش در دوران دفاع مقدس است.

 

کارگردان فیلم ۲۸۸۸

کیوان علی‌محمدی در سال ۱۳۵۷ در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموختهٔ رشته مترجمی زبان است اما فعالیت‌های هنری خود را با ساخت چندین فیلم کوتاه و مستند با همکاری مشترک امید بنکدار آغاز نمود و در سال ۱۳۷۸ با نویسندگی و کارگردانی فیلم اپیزودیک «شبانه» برای اولین‌بار کارگردانی در ابعاد سینما را تجربه کرد.

از دیگر فعالیت‌های وی در زمینه کارگردانی می‌توان به فیلم‌های «سینما شهر قصه»، «گیلدا»، «ارغوان» و «شبانه‌روز» اشاره نمود.

علی‌اکبر حیدری هم نویسنده سینما و تلویزیون است. علی‌اکبر حیدری پیش از «۲۸۸۸» در فیلم «گیلدا» و فیلم «ارغوان» به‌عنوان نویسنده با علی‌محمدی و امید بنکدار همکاری کرده است.

 

سایر عوامل فیلم ۲۸۸۸

مدیر فیلم‌برداری: مرتضی پور صمدی چهره‌پرداز: کامران خلج، طراح صحنه و لباس: آیدین ظریف، تدوین: سیاوش پور خلیلی، صدابردار: منصور شهبازی، مهراد ابوالقاسمی، صداگذار: نعیم مسچیان، موسیقی: سامان احتشامی، جلوه‌های میدانی: آرش آقابیگ، جلوه‌های بصری: کامران سحرخیز، امیر سحرخیز

 

زمان اکران فیلم ۲۸۸۸ و تاریخ پخش

تا بدین لحظه هیچ‌گونه اخباری مبنی بر تاریخ و زمان اکران فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در سینما و بعد از آن در شبکه نمایش خانگی منتشر و رسانه‌ای نشده است.
به‌محض انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی، سلام سینما آن را برای دانلود قانونی و با مصرف حجم اینترنت نیم‌بها در دسترس مخاطبان عزیز قرار می‌دهد.

 

حواشی فیلم ۲۸۸۸

- جالب است بدانید فیلم سینمایی «۲۸۸۸» بر اساس تعداد روزهای جنگ بین ایران و عراق نام‌گذاری شده است. یعنی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ که معادل ۲۸۸۸ روز می‌شود.

- علی‌اکبر حیدری درباره ایده اولیه فیلم سینمایی «۲۸۸۸» بیان کرد:

"ایده فیلم سینمایی «۲۸۸۸» از آنجا شروع شد که همراه با کیوان علی‌محمدی به کتاب‌فروشی رفتیم. او در کتاب‌فروشی به دنبال جلد سوم کتاب «ستاره‌های نبرد هوایی» می‌گشت. بعد از خرید کتاب همراه با هم مصاحبه‌ای از تیمسار شهرام رستمی خلبان دفاع مقدس را نگاه می‌کردیم و یک جمله برای ما تلنگر اولیه فیلمنامه شد و آن هم این بود که تیمسار شهرام رستمی در مصاحبه‌اش بیان کرد ما خلبان‌های شکاری، نابغه‌ای به نام بیژن عاصم داشتیم که هروقت پرواز می‌کردیم با اطمینان جانمان را در اتاق کنترل دست او می‌سپردیم. این نام و داستان برای ما جذاب بود پس به جستجو پرداختیم و دیدیم از فردی که چنین خلبان مهمی از او صحبت می‌کند هیچ اطلاعاتی وجود ندارد."

- کیوان علی‌محمدی دیگر کارگردان اثر نیز توضیح داد:

"ایده اصلی کار از اینجا آمد. ما شروع به نوشتن درباره آدمی که در یک اتاق تاریک پای یک دستگاه نشسته است و جان آدم‌های بسیاری دست اوست، کردیم و اکنون حدود سه سال از آن ایده و طرح اولیه گذشته است. تحقیق غیرمستقیم این فیلم اوایل سال ۱۳۹۷ و شروع شد. حدود اوایل سال ۱۳۹۸ تحقیق مفصل و تخصصی فیلمنامه سینمایی «۲۸۸۸» شروع شد که شامل مطالعه کتاب‌های فراوان، قرار با خلبان‌ها و…. بود.
ما هیچ ذهنیتی از اتاقی که بیژن عاصم در آن بود و حتی کاری که می‌کرد، نداشتیم و نمی‌دانستیم که آن اتاق چه شکلی است و فقط این را می‌دانستیم که اتاق مذکور جایی نیست که کسی را به‌راحتی در آن وارد کنند و مکانی کاملاً سری است. پس از پایان تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات تخصصی، نگارش فیلمنامه به پایان رسید و در ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ کار کلید خورد و در طی ۵۶ جلسه فیلم‌برداری کار به پایان رسید."

-  شخصیت‌های فیلم سینمایی «۲۸۸۸» همگی واقعی هستند و علی‌اکبر حیدری در این باره می‌گوید: می‌توان گفت ازیک‌طرف سینمای مستند است و از طرف دیگر سینمای داستانی است چراکه تمام شخصیت‌ها را از سینمای مستند می‌گیرد و همه ما به‌ازای واقعی دارند.

- کیوان علی‌محمدی با اشاره به ژانر فیلم «۲۸۸۸» اظهار کرد:

"کسی که فیلمساز است باید بهترین فیلم‌ها را بسازد و هیچ فرقی نمی‌کند که در چه ژانری ساخته می‌شود."

دیگر کارگردان فیلم هم درباره ساختن یک فیلم جنگی اظهار کرد:

"هرکسی یک جهان‌بینی مشخص و منحصر به خود دارد و در هر ژانری که کار کند آنچه در او نهادینه شده و با آن زندگی کرده در فیلم و آثارش معلوم است و فرقی نمی‌کند فیلم اجتماعی بسازد یا فیلم دفاع مقدس."

 

دانلود قانونی فیلم سینمایی ۲۸۸۸

بعد از اکران سینمایی فیلم «۲۸۸۸» این فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود، بلافاصله پس از پخش فیلم سینمایی «۲۸۸۸» شما می‌توانید از طریق سلام سینما به‌راحتی و به‌صورت قانونی و باکیفیت بسیار بالا و البته با مصرف اینترنت به‌صورت نیم‌بها این فیلم سینمایی را دانلود نمایید و از تماشای آن لذت ببرید.

بستن
فیلم-سریال-رایگانفیلم-سریال-رایگان

عکس‌های فیلم 2888


علی اکبر حیدری در نشست خبری فیلم «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
علی اکبر حیدری در نشست خبری فیلم سینمایی «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
علی اوجی در فتوکال فیلم «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
فتوکال فیلم «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
فتوکال فیلم سینمایی «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
فتوکال «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
علی اوجی در نشست خبری فیلم «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
علی اوجی در نشست خبری فیلم سینمایی «2888» در چهلمین جشنواره فیلم فجر

نقدهای فیلم 2888

هزینه نکردن هم حدی دارد


سینما یعنی تصویر، یعنی دیدن. با رادیو فرق دارد. قرار نیست ما برویم در سینما بنشینیم و با یک مشت افکت صدا، صحنه‌های حساس یک فیلم جنگی را در ذهنمان تصور کنیم. درست در صحنه‌هایی که باید یک نبرد اساسی و هیجانی را تماشا کنیم، نوار کاستی می‌بینیم که می چرخد و پاره می‌شود و یا تصویری که سیاه می‌شود. این شوخی‌ها چیست؟! اگر ندارید که برای یک فیلم جنگی هزینه کنید، نسازید. هزینه نکردن هم حدی دارد. فیلم‌ساز آن‌قدر مخاطب را از دیدن یک صحنه اکشن، جذاب و احساسی محروم می‌کند که دیگر هیچ حسی نسبت به پیروز شدن و یا شکست خوردن خلبانان در نبردهای هوایی به وجود نمی‌آید. نه خوشحال می‌شویم و احساس وجد می‌کنیم و نه ناراحت. به عبارتی ناتوانی فیلم‌ساز از نمایش صحنه‌های کلیدی فیلم، خللی اساسی در ارتباط‌گیری و حس‌گیری مخاطب نسبت به فیلم ایجاد می‌کند. همین می‌شود که فیلم جزو کم‌مخاطب‌های جشنواره قرار می‌گیرد و همان مخاطبان محدود هم در میانه فیلم سالن را ترک می‌کنند. مابقی افرادی هم که تا انتها صبر می‌کنند، با آمدن عنوان «گروه بدلکاران» در تیتراژ پایانی، زیر خنده می‌زنند. کدام بدلکاری؟ کدام صحنه؟  اگر برخی نماهای خوب سینمایی در کار وجود نداشت با یک فیلم اساساً بی‌ارزش طرف بودیم. ریتم کند، روایت و تدوین شلخته، بازی‌های ضعیف و ... نشان می‌دهند که حضور چنین آثاری در جشنواره تنها سطح کیفی آن را پایین می‌آورد و فایده دیگری نخواهد داشت.
سینما یعنی تصویر، یعنی دیدن. با رادیو فرق دارد. قرار نیست ما برویم در سینما بنشینیم و با یک مشت افکت صدا، صحنه‌های حساس یک فیلم جنگی را در ذهنمان تصور کنیم. درست در صحنه‌هایی که باید یک نبرد اساسی و هیجانی را تماشا کنیم، نوار کاستی می‌بینیم که می چرخد و پاره می‌شود و یا تصویری که سیاه می‌شود. این شوخی‌ها چیست؟! اگر ندارید که برای یک فیلم جنگی هزینه کنید، نسازید. هزینه نکردن هم حدی دارد. فیلم‌ساز آن‌قدر ...

هواپیماهای جنگی به مقصد نمی‌رسند


   فیلم ۲۸۸۸ یک‌ درام جنگی است که در وهله اول شاید بیننده فکر کند مشغول تماشای تاپ گان بومی است! اما بعد از مدتی بار درام فیلم شدت می‌گیرد و در نهایت فیلمساز اصلا نمی‌تواند قدرت درام فیلم خود را درست پیش ببرد و اثرش تبدیل به شلم شوربایی می‌شود که در آن باید به زور دنبال قصه گشت. کیوان علیمحمدی در فیلم جدید خود یعنی ۲۸۸۸ دوست داشته که ادای دین بزرگی به نیروی هوایی کشور در زمان جنگ کند و احتمالا محدود بودن امکانات و جلوه‌های ویژه در سینمای ایران باعث شده که جهت فیلم سمت و سویی به خود بگیرد که نیازی به نمایش صحنه‌های نبرد نباشد. اساسا فیلم جنگی خوب نیازی ندارد حتما شامل صحنه های اکشن باشد، اما ۲۸۸۸ یک سری آیتم پراکنده است که مثلا غم انگیز هستند و قرار است که مخاطب را احساساتی ...
   فیلم ۲۸۸۸ یک‌ درام جنگی است که در وهله اول شاید بیننده فکر کند مشغول تماشای تاپ گان بومی است! اما بعد از مدتی بار درام فیلم شدت می‌گیرد و در نهایت فیلمساز اصلا نمی‌تواند قدرت درام فیلم خود را درست پیش ببرد و اثرش تبدیل به شلم شوربایی می‌شود که در آن باید به زور دنبال قصه گشت. کیوان علیمحمدی در فیلم جدید خود یعنی ۲۸۸۸ دوست داشته که ادای دین بزرگی به نیروی هوایی کشور در زمان جنگ کند و احتمالا ...

خبرهای مرتبط با فیلم 2888

نظرهای منتشر شده فیلم 2888