جستجو در سایت

1403/11/08 13:19

ماجرای سیمرغی که به نوید محمدزاده نرسید

ماجرای سیمرغی که به نوید محمدزاده نرسید
در بخشی از هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه «سینما رو به آینده» که شب 6 بهمن ماه در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد، علیرضا رضاداد مارجرای سیمرغ نگرفتن نوید محمدزاده را روایت کرد.
به گزارش سلام سینما

هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه «سینما رو به آینده» که شب 6 بهمن ماه در پردیس سینمایی آزادی برگزار شد، میزبان دبیران ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر با موضوع بررسی چهار دهه از برگزاری این جشنواره بود.

این سلسه نشست‌ها که به همت سازمان سینمایی سوره و میزبانی امیر قادری برگزار می‌شود؛ شب گذشته میزبان سیدمهدی طباطبایی‌نژا‌د دبیر دوره ۳۹ و علیرضا رضاداد دبیر دوره‌های ۲۲ تا ۲۵، ۳۲ و ۳۳ فیلم فجربود و به بررسی چهار دهه برگزاری جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت.

ماجرای سیمرغی که به نوید محمدزاده نرسید

در بخشی از این نشست رضاداد ماجرای سیمرغی که به نوید محمدزاده نرسید را بازگو کرد: ما در سال ۱۳۹۲، 2 فیلم بیگ پروداکشن داشتیم؛ «چ» و «روز رستاخیز». من از روز اول جشنواره نگران داوری این 2 فیلم بودم چراکه هر دو فیلم، کارگردانان بانفوذی داشتند. در آن سال نگران این بودم که اگر همه جوایز را این دو فیلم بگیرند،تکلیف سینمای ایران در جشنواره سال بعد چه خواهد بود؟ ما آن سال از مقررات عبور کردیم و هزینه دادیم که یک جایزه به بهترین فیلم بخش خصوصی دهیم و به فیلم «آذر شهدخت پرویز و دیگران» آقای افخمی تعلق گرفت.

رضاداد تاکید کرد: ما درباره فیلم «عصبانی نیستم» چالش درون وزارتخانه‌ای داشتیم که منجر به جایزه ندادن به نوید محمدزادهشد. فضای عمومی که در طول جشنواره برای فیلم‌ها ساخته می‌شوند، بسیار مهم است. برخی سال‌ها داوران خودشان را در فضای ایزوله رسانه‌ای می‌گذارند که هیچ تاثیری از بیرون نگیرند و برخی سال‌ها هم به این شکل نیست. من معتقدم که الان نمی‌توان در معرض رسانه نبود.

طباطبایی‌نژاد درباره این موضوع بیان کرد: ۹۰ درصد چینش داوران با دبیر است و دیگران نهایت ۱۰ درصد می‌توانند روی این روند تاثیر بگذارند. همه دبیران در میان هیات‌‌ داورانشان 2 تا ۳ نفر یار غار دارند که می‌توانند به وسیله آن‌ها نظراتشان را در میان بگذارند. در دوره 39 جشنواره فجر ما به دلیل شیوع کرونا داوری بخش مستند را زودتر شروع کردیم. وقتی تمام شد دوستان به من گفتند هیچ اثری شایسته دریافت سیمرغ نیست و روی این تصمیم خود پافشاری کردند. من به آنها گفتم خودم یک اثر را دعوت می‌کنم. با تهیه‌کننده مستند «کودتای 53» تماس گرفتم و درباره حضور در جشنواره با او حرف زدم. این اثر را که انصافا مستند باشکوهی‌ست، به جشنواره آوردیم و قرار بود سیمرغ بگیرد اما زمانی که لیست را به آقای انتظامی ارایه دادیم ایشان به من زنگ زد و گفت ملاحظاتی وجود دارد و این اثر نباید جایزه بگیرد.

وی ادامه داد: در نهایت پیشنهاد دادم که از طرف جشنوارهبیانیه‌ای صادر کنیم مبنی بر اینکه چون فیلم‌های بخش مستند و کوتاه در یک ماه گذشته به نمایش درآمده و اکران آنلاین شدند، در جشنواره فجر نمایش داده نمی‌شوند. پس از آن بدون نمایش آثار، سیمرغ به مستند «کودتای 53» تعلق گرفت.

رضاداد در ادامه این بحث بیان کرد: اساسا دبیری که نسبت به فیلم احساس جانب‌داری داشته باشد، جدا از اینکه از بحث عدالت خارج می‌شود، اعتبارش از لحاظ مخاطبان سینما مخدوش می‌شود.

طباطبایی‌نژاد تاکید کرد: سوتفاهم پیش نیاید چون من همان زمان به هیات داوران جوان آن دوره گفتم به هر فیلمی که می‌خواهید جایزه بدهید اما بهترین فیلم را فیلمی اعلام ‌کنید که به لحاظ محتوایی انقدر قوی باشد که خود جمهوری اسلامی بتواند از آن دفاع کند.


captcha image: enter the code displayed in the image