يادداشت روزانه جشنواره فيلم فجر

روزنوشت جشنواره -٢
به جرات می توان گفت "اژدها وارد می شود" بهترین و کاملترین ساخته ی مانی حقیقی ست. فیلمی که سرشار از فضاهای ماورایی شده و درست در لحظه ای که شوریده با ماموران ساواک و همراه با کارگاه حفیظی در گورستان قدیمی جزیره در حال گشت زنی هستید وجه دیگری از فیلم که مستندگونه است را به شما نشان میدهد. اتفاق بی نظیری که شاید هیچ گاه به این کمال در سینمای ایران نیفتاده. بی شک اژدها وارد می شود یک سیر عظیم را دردنیای خیال و واقعیت برایتان ایجاد میکند. هرچند که فیلم از خط داستانی ثابتی پیروی نمی کند اما این حجم دوست داشتنی روایی در فیلم که به مدد نویسندگی و کارگردانی مانی حقیقی بوجود آمده به هیچ عنوان آزارتان نداده و باعث شده در جایی بین خرافات و ماوراطبیعه و حقیقت گیر کرده و پلک نزنید و سکانس به سکانس حاصل تجربه ی فوق العاده ی کارگردان را دنبال کنید. قطعا اتفاقات مالیخولیایی که بین دنیای خیالی و حقیقی فیلم وجود دارد که با هنرمندی بهمنش در فیلمبرداری و نعمتی و قدسی در طراحی صحنه و لباس به نهایت خود رسیده تا سالها رهایتان نخواهد کرد. حقیقی با یک روایت غیر خطی و با تدوین حرفه ای صفی یاری داستان را از زبان شخصیت های فیلمش به گونه ای روایت کرده که شما را در همه ی موقعیت های لازم به درستی قرار داده. از صدابردار گمشده ی فیلم پدربزرگش (که بیشتر به نابغه ای کم تکرار در هنرش می ماند) تا مامور خوش تیپ و کنجکاو ساواک. علاوه بر وجه دیداری و شنیداری، فیلم در واقع کاری پژوهشی در زمینه فرهنگی، اجتماعی و البته سیاسی به حساب می آید که با توجه به زیبایی های هنری و سینمایی، فیلم را به یک نمونه مثال زدنی در سینمای معاصر تبدیل خواهد کرد.
شاید "اژدها وارد می شود" را بتوان مهمترین فیلم جشنواره فیلم فجر امسال دانست. این مهم بودن صرفا ارتباطی به پسندین یا نپسندیدن مخاطب ندارد. چرا که بی شک نظر مخاطبان نسبت به فیلم جریانی کاملا موافق یا کاملا مخالف خواهد بود.