مقدمه ای بر تاریخ تحلیلی انیمیشن

به نام خدا
سلام من قصد دارم در این مقاله و مقاله های بعدی تاریخ انیمیشن و نحوه ساختار آن را به شما آموزش دهم با من همراه باشید...
انیمیشن یا پویانمایی چیست؟
هنر حرکت بخشیدن به تصاویر بیجان را پویانمایی میگویند. به عبارت دیگر پويانمايي سلسله هایی از تصاویر است که به دنبال هم دیده میشوند و به دليل خطای دید، آنها را متحرک میبینیم.
همان طور که منتقد سینما جناب آقای رضا ظفری در مقاله شان عرض کردند پويانمايي شاخه ای از سینماست که تمام تخصص های سینما همچون کارگردانی، تصویربرداری، تدوین، صدا، آهنگ و...در آن وجود دارد. این شاخه از سینما با قابلیت های فنی
و ساختاری که در خود نهفته دارد مرزهای سینمای زنده را پشت سر گذاشته است و کمتر فیلمی را میتوان سراغ گرفت که به نحوی از قابلیت های پويانمايی بهره نبرده باشد.
در واقع هنر پویانمایی را باید مجموعه ای از هنر ها دانست که در این میان نقش هنر های نقاشی ، سینما و آهنگ پررنگ تر است. از طرفی برای شناخت و درک هنر پویانمایی باید تصویر و حرکت را همزمان شناخت.
هنرجویی که بواسطه جذابیت های فوق العاده فیلم های پويانمايی و جنبه های سرگرم کننده آنها به تحصیل در این رشته و کار حرفه ای در آن علاقه مند شده است باید بداند داشتن انگیزه و تلاش بسیار شرط اول برای یادگیری است. او باید در زمینه های مختلف هنری، دانش و توانایی نسبی داشته باشد به عنوان مثال اگر به مدل سازی عروسکی و رايانه ای علاقه مند
است باید با هنر حجم سازی آشنایی داشته باشد یا اگر میخواهد آهنگ فیلمش را بسازد و یا به عنوان کارگردان راجع به موزیک ساخته شده فیلمش نظر دهد، باید هنر آهنگ را بشناسد و در این میان مسلما نیاز او به شناخت هنر طراحی و نقاشی بیشتر از سایر هنرهاست. او به عنوان یک انیماتور (متحرک ساز) باید به طراحی حالت ها و حرکات کاملا مسلط باشد و به عنوان یک تصویرساز طراح شخصیت و یا طراح فضا شناخت کافی از طراحی و نقاشی داشته باشد.
ايده بسياري از اختراعات بزرگ بشری که سر منشأ تحولاتی بزرگ در زندگی انسان گردیده اند با الهام از طبیعت و یا تقلید از سازوکارهای طبیعی است. این الهام گرفتن از طبیعت در طول تاریخ سبب شکل گیری علمی به ناو م بیونیک1 ۱ است(1-یکی از علومی است که به طور روز افزون در حال پیشرفت است و در واقع به این امر میپردازد که چه چیز را میتوان از طبیعت آموخت.) در این علم، طبیعت همواره به عنوان یک راهنما برای انسان در جهت رسیدن به اهدافش و گاه نيز به عنوان مدلی برای الگوبرداری مورد استفاده قرار گرفته است. نمونه های بسیاری از آثار هنری توسط هنرمندان خلق شده که منبع الهام آنها طبیعت (جانوران، سنگها، گیاهان و...)
بوده است. این الگوبرداری از طبیعت و موجودات آن زمینه گسترده ای را برای آفرینش های هنری در آثار هنرمندان در شاخه های گوناگون هنر پدید آورده است. هنرمندان رشته پويانمايی نیز برای خلق ایده های جذاب خود همواره از طبیعت و محیط اطراف خود الهام گرفته اند و در بسیاری از آثارشان از منابع بیکران هستی بهره برده اند تا جایی که میتوان گفت الگوبرداری از طبیعت، خود سبب میشود که نوع نگاه هنرمندان عمیق تر و تمرینی برای خوب دیدن باشد.
در سال1962میلادی《استن لی》سرپرست نویسندگان شرکت مارول برای طراحی کتاب مصور جدیدش نیاز به یک ایده جدید داشت. یک روز در حالی که یک عنکبوت از بالای دیوار اتاقش بالا میرفت شخصیت اسپایدرمن (مرد عنكبوتي)را خلق کرد.
به تصویرکشیدن حرکت، همواره بخشی از تلاش های انسان بوده است. شواهد نشان می دهد انسان های غارنشین در پی خلق حرکت با استفاده از نقاشی و نقش برجسته بوده اند. در دیوارهای غار آلتامیرا شواهدی به دست آمده است که مربوط به سی هزار سال پیش است. در ديوارنگاره های این غار، گرازی ترسیم شده است که چهار جفت پا دارد و میتواند نشانه ای از تلاش انسان غارنشین برای تداعی حرکت باشد.
در معابد مصری تصاویری از حرکت انسان در یک ردیف و مرحله به مرحله رسم شده است که نمونه ای از تلاش های مداوم انسان برای خلق حرکت است.
همچنین ظرف سفالین با قدمتی بیش از پنج هزار سال از شهر سوخته سیستان کشف شده است که در دیواره آن مراحل مختلف پریدن یک بز ترسیم شده است.
با سپاس فراوان از راهنمایی های استاد گرامی بنده جناب آقای حجت اله نجم سهیلی