جستجو در سایت

1399/07/06 00:00

آخرین بازی ها همیشه خاص اند...

آخرین بازی ها همیشه خاص اند...

به نام خدا 

جدیدا کمپانی فاکس استودیو به کمک کابل پلاسِ دیزنی فیلم هندی دل بیچاره که در مدت زمان معینی بسیار سرو صدا کرد را منتش ساخت. اگر درست باشد این فیلم به 250 فیلم برتر جهان در بانک اصلاعاتی imdb با امتیاز 8/7 ملحق شد.بیایید مختصر نگاهی به دل بیچاره بیندازیم، شاید پس از گذشت 6 سال از انتشار فیلم هندی فوق العاده pk در ژانر درام.. کمدی و سبک دینی بالاخره یک فیلم هندی کمدی عاشقانه خوب و مفید ساخته شد. بعید هم نیست، فاکس استدیو بی جهت در تهیه فیلم سرمایه گذاری نمیکند... 

مرحوم چادویک بوزمن.. مرحوم هیث لجر.. مرحوم سوشانت سینگ راجپوت. این اسامی چه ویژگی مشترکی دارند؟ چرا با شنیدن این اسامی (اگر آنها را بشناسید) اشک به چشمانتان جاری شده و به فکر فرو میروید. همیشه بازیگرانی خاص با ویژگی هایی در فیلم هایی خاص حضور یافته و در ذهن و قلب مردم ماندگار شده اند. کسانی که پس از مرگشان نیز در یاد ها خواهند ماند. کسانی که روح و دل  مردم را در دست دارند و با رفتنشان غم را به انگیزه و ماتم را به بغض تبدیل میکنند. سوشانت سینگ راجپوت، بازیگر محبوب و صاحب نام هندی که در نقش امانوئل جونیور یا همان مندی به بازی در دل بیچاره با پست نقش اول مرد پرداخت یکی از همین مرگ های مظلومانه بود. سوشانت که دل بیچاره آخرین فیلم او بود(آخرین بازی وی قبل از مرگش) انگار که از آینده خبر داشت. جدا از داستان فیلم، به گونه ای به بازی میپرداخت که انگار دیگر در هیچ فیلمی حضور نخواهد داشت. همین ویژگی که شما قبل از دیدن فیلم متوجه آن میشوید فیلم را حقیقی و باور پذیر می سازد. گرچه فیلمنامه آن اصلی است یعنی اقتباسی از داستان حقیقی نیست اما باور حقیقت وجود چنین واقعه ای برای مخاطب ساده میشود. اما در کنار بازی به فیلمنامه هم توجهاتی شده. (تا میتوانید داستان و خلاصه داستان فیلم را نخوانید. کل جذابیت را از بین میبرد.) - از جمله عوامل موفقیت اثر به آلبوم موسیقی متن و ترانه های فیلم میشود توجه کرد. چیزی مانند پیشروی داستان با روح موسیقی که در فیلم  مسابقات آواز یوورژن داستان حماسه آتش هم شاهد آن بودیم در این فیلم نقش چشمگیری داشته. پس اگر دلیل برتری فیلم را پرسیدند میتوان به 1_بازی تحسین شده از بازیگران

2_فیلمنامه و ایده ی جذاب اثر 

3_موسیقی و ترانه های دلنشین فیلم 

اشاره داشت. هر چند دلایل ریز دیگری نیز وجود دارد. 

یکی از این عوامل ریز اما مهم که کمتر کسی تاثیر آن را میپزیرد پیام زیبا و نو آن برای مردم بود. پیامی کلی چون تعبیر زیر:

هیچ کس کامل نیست. خداوند هر چیزی را به یک نفر عطا کرده اما عقل و اختیار را به همه داده. ما تعیین نمیکنیم کجا و کی به دنیا آمده یا از دنیا میرویم اما میتوانیم سبک زندگی و سرنوشت خود را تعیین کنیم. میتوانیم عشق را در زندگی تجربه کرده و در برابر سختی های راهش، حتی مرگ عشق در قلب مقاومت کنیم.(میدانی چرا آهنگ ناقص آن خواننده را کامل نکردم. زیرا نمیدانستم من عاشق خوبی ام ولی موسیقیدان بد و او موسیقی دان خوبیست ولی مردی بدون عشق..کار هر دوی ما به هم گره خورده بود. من این را نمیدانستم و نادانسته از دنیا رفتم. آرزوی تو را هم نتوانستم بر آورده کنم. متاسفم.) بخش ناگفته ای از دیالوگ آخر فیلم. 

از لحاظ فنی نمیتوان فیلم های دلی را بررسی کرد. هر کسی هم این عمل را انجام میدهد صد در صد جاهایی متوجه مواردی میشود. اینگونه فیلم ها روی یک محور داستانی درام حرکت میکنند و میزان هیجان و جذابیتشان نیز به مقدار اثبات ژانرشان بستگی دارد.من به ا اثبات ژانر دل بیچاره از 5 نمره، نمره ی 4 را لحاظ میکنم اما با در نظر داشتن معیار های مردم گونه خودم. اگر دلی آن را قضاوت نکنم و بخواهم ریز مسایل فنی از دوربین و تدوین و محور داستانی و عدم انسجام کلی را وسط بیاورم باید از 10 به آن 7 بدهم اما این کار را نمیکنم. چرا که همانطور که لحاظ کردم سه یا بهتر از آن، چهار عامل این فیلم را به موفقیت رسانده و خواهند رساند. 

1_فیلمنامه جذاب و نو 

2_بازی باور پذیر بازیگران 

3_موسیقی متن و آلبوم اثر

و4_پیام ریز ولی درشت فیلم. 

روزی روزگاری شاهزاده ای و شاهدختی با هم آشنا شدند. هر دو مردند. روزی دیگر همین اتفاق رقم خورد ولی شاهدخت نمُرد... 

#پیشنهاد به مخاطبان فیلم های درام.. کمدی و عاشقانه.