ریچارد لینکلیتر: سینما باید بدون سازش و با جسارت ادامه پیدا کند

«آنها مدتها پیش از من دست کشیدند.» این جملهای بود که فیلمساز سرشناس، ریچارد لینکلیتر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین برای فیلم جدیدش، ماه آبی (Blue Moon)، با لحنی شوخطبعانه بیان کرد.
برنده کهنهکار خرس طلایی به صنعت فیلمسازی هالیوود اشاره داشت و معتقد بود که آنها دیگر به توانایی او برای ساخت فیلمهای سنتی و تجاری ایمان ندارند.
لینکلیتر در ادامه گفت: «من فکر نمیکنم که در این سالها هیچگاه سازش کرده باشم. ما هیچ فشاری نداریم. هر کاری که بخواهیم انجام میدهیم.» او درباره ماه آبی اضافه کرد: «این یک فیلم کمهزینه بود. نه خبری از آزمایش نمایش (Test Screening) است و نه چیز دیگری.»
ماه آبی بیست و پنجمین فیلم لینکلیتر و نهمین همکاری او با ایتن هاوک، بازیگر و دوست قدیمیاش است. این دو نفر در نشست خبری امروز، طبق معمول خونسرد و راحت بودند. در کنار آنها مارگارت کوالی، بازیگر ذات (The Substance)، و اندرو اسکات، بازیگر ریپلی (Ripley)، نیز حضور داشتند.
برخلاف بسیاری از نشستهای خبری این دوره در برلین، بیشتر پرسشها درباره خود فیلم و محتوای آن بود. بااینحال، چند سؤال درباره سیاست و وضعیت جهانی هم مطرح شد. در بخشی از نشست، از لینکلیتر پرسیده شد که آیا معتقد است هنر، از جمله فیلمهایش، باید برای تطابق با «دوران توهینآمیز» امروز، محتوایی چالشبرانگیزتر و رادیکالتر داشته باشد؟
لینکلیتر در پاسخ گفت: «فیلمها همیشه راهی برای فرار از واقعیت بودهاند.» در ادامه، ایتن هاوک نیز از فرصت استفاده کرد تا تماشاگران را تشویق کند که از سینمای جسورانه و متفاوت حمایت کنند.
او گفت: «برای داشتن هنری تندوتیز و چالشبرانگیز، تماشاگران باید اهمیت بدهند. این فیلمها پرفروش نیستند. این شما، جامعه، هستید که باید آن را مهم کنید. اگر میخواهیم هنر اعتراضی و جسورانه در بحثهای ما جایگاهی داشته باشد، باید از آن حمایت کنیم.»
هاوک ادامه داد: «این یک رقص دوطرفه است. اگر عاشق هنر چالشبرانگیز هستید، تقاضایش کنید، چون در غیر این صورت، هیچکس فکر نمیکند که میتواند از آن پولی دربیاورد.»
فیلمنامه ماه آبی توسط رابرت کاپلو، نویسنده رمان من و اورسن ولز(Me and Orson Welles)، نوشته شده است. این فیلم، روزهای پایانی زندگی لورنس هارت، یکی از اعضای تیم ترانهسرایی مشهور راجرز و هارت (Rodgers & Hart) را روایت میکند. داستان عمدتاً در رستوران ساردی در تاریخ ۳۱ مارس ۱۹۴۳، یعنی شب افتتاحیه نمایش موزیکال اوکلاهما! (Oklahoma!) میگذرد؛ شبی که ریچارد راجرز برای اولین بار با اسکار همرستاین دوم بهعنوان جایگزین هارت همکاری کرد.
این فیلم با سرمایهگذاری کلاسیکهای سونی پیکچرز و گروه رسانهای رنوو ساخته شده است. همکاری لینکلیتر با کلاسیکهای سونی پیکچرز از زمان اولین فیلمش، تنبل (Slacker)، آغاز شده و با فیلمهایی مانند حومه شهر (Suburbia) و پیش از نیمهشب (Before Midnight) ادامه پیدا کرده است. این شرکت همچنین تجربه انتشار فیلمهای ایتن هاوک مانند پیش از نیمهشب، نقشه مگی (Maggie’s Plan)، مودی (Maudie) و اخیراً شیوهای عجیب از زندگی (Strange Way of Life) از پدرو آلمودوار را در کارنامه دارد.
کلاسیکهای سونی پیکچرز انتشار این فیلم را در آمریکا بر عهده خواهد داشت.
ماه آبی امشب در جشنواره برلین به نمایش درمیآید.