«نژا ۲» با دوبله انگلیسی به دنبال فتح بازارهای جهانی

انیمیشن پرفروش چینی «نژا ۲» با آمادهسازی نسخه دوبله انگلیسی با حضور صداپیشگان «نامآشنا»، مسیر خود را برای ورود به بازارهای جهانی هموار میکند. این فیلم تاکنون بیش از ۲.۱۱ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته و عنوان پرفروشترین فیلم انیمیشن تاریخ و پنجمین فیلم پرفروش تاریخ سینما را از آن خود کرده است.
در فروم صنعتی جشنواره بینالمللی فیلم پکن با عنوان «سقف بازار سینمای چین چقدر بلند است؟»، «کاترین یینگ»، رئیس شرکت پخش CMC Pictures، از برنامهریزی برای نسخهی دوبله انگلیسی این اثر خبر داد. یینگ گفت: «مردم از دیدن "نژا ۲" هیجانزده و خوشحال هستند.»
CMC Pictures تا کنون پخش این فیلم را در ۱۰۰۰ سالن در آمریکای شمالی و ۱۶۲ سالن در استرالیا قطعی کرده است. یینگ همچنین به تغییر چشمگیر در استراتژی بازاریابی برای مخاطبان غیرچینی اشاره کرد که شامل تبلیغات تلویزیونی هدفمند، فعالیت در شبکههای اجتماعی از جمله یوتیوب و تیکتاک و بودجهی بازاریابی گستردهتری خواهد بود.
در همین حال، سینمای چین در بازار اروپا نیز موفقیت کمسابقهای به دست آورده است. «سدریک بهرل»، مدیر عامل شرکت پخش Trinity CineAsia، عملکرد درخشان «نژا ۲» در اروپا را «فوقالعاده» توصیف کرد و گفت: «ما تنها یک ماه است که اکران را آغاز کردهایم و این فیلم به پرفروشترین فیلم چینی در اروپا در بیست سال اخیر تبدیل شده است.» او نمایش این فیلم در سالن مشهور «اودئون لِستِر اسکوئر» لندن، که معمولاً تنها برای فیلمهای بزرگ هالیوود رزرو میشود، را لحظهای الهامبخش برای سینمای چین خواند.
همچنین، نمایش فیلم در قالبهای ویژه و پریمیوم نیز فروش بالایی را رقم زده است؛ بهطوری که ۳۳٪ فروش در بریتانیا و ۲۴٪ در آلمان از این طریق بوده است.
در این رویداد، «هوانگ جیانشین» (کارگردان فیلم «۱۹۲۱») به نقش فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در تجربهی مخاطب اشاره کرد، اما «اندرو لاو»، کارگردان سهگانه «امور جهنمی»، تاکید کرد که داستان و فیلمنامه همچنان مهمترین عناصر هستند و افزود: «هوش مصنوعی سرد است، گرما ندارد. ارتباط انسانی مهم است. هوش مصنوعی فقط یک ابزار است.»
«دنیل منوورینگ»، مدیرعامل IMAX چین، نیز اظهار داشت: «بازار وجود دارد، فقط فیلم خوب نیاز داریم.» او افزود: «پنج فیلم چینی در سال جاری با فرمت IMAX تولید خواهند شد.»
در سخنرانی اصلی این نشست، «فو روچینگ»، رئیس شرکت China Film Group، با اشاره به برنامه پنجساله چهلم کشور گفت: «چین در تلاش است تا تا سال ۲۰۳۵ به قدرتی بزرگ در سینما تبدیل شود.» او بر لزوم تنوع در تولیدات سینمایی تأکید کرد و افزود: «نباید فقط چند بلاکباستر سینما را تأمین کنند. برای پایداری اکوسیستم سینما، به تنوع نیاز داریم.»
در حالیکه سینمای چین در حال گسترش جایگاه خود در بازارهای جهانی است، کارشناسان صنعت همچنان نسبت به پتانسیل بینالمللی فیلمهایی چون «نژا ۲» خوشبین هستند. یینگ در پایان گفت: «بازدهی میتواند فوقالعاده باشد.»
منبع: variety