جستجو در سایت

1404/05/07 13:48

چرا بازی‌های ویدیویی ارباب حلقه‌ها همچنان در بازآفرینی جادوی این جهان شکست می‌خورند؟

چرا بازی‌های ویدیویی ارباب حلقه‌ها همچنان در بازآفرینی جادوی این جهان شکست می‌خورند؟
با وجود محبوبیت بی‌پایان دنیای ارباب حلقه‌ها و موج جدید اقتباس‌ها در قالب سریال و بازی‌های ویدیویی، به نظر می‌رسد هیچ‌یک از این تلاش‌ها هنوز نتوانسته‌اند حس و حال واقعی آثار تالکین را بازآفرینی کنند. در حالی که فرنچایزهایی مثل «هری پاتر» و «جنگ ستارگان» موفق به تولید بازی‌های عظیم و سینمایی شده‌اند، بازی‌های اخیر «ارباب حلقه‌ها» همچنان ناامیدکننده ظاهر شده‌اند.
به گزارش سلام سینما

با وجود محبوبیت بی‌پایان دنیای ارباب حلقه‌ها و موج جدید اقتباس‌ها در قالب سریال و بازی‌های ویدیویی، به نظر می‌رسد هیچ‌یک از این تلاش‌ها هنوز نتوانسته‌اند حس و حال واقعی آثار تالکین را بازآفرینی کنند. در حالی که فرنچایزهایی مثل «هری پاتر» و «جنگ ستارگان» موفق به تولید بازی‌های عظیم و سینمایی شده‌اند، بازی‌های اخیر «ارباب حلقه‌ها» همچنان ناامیدکننده ظاهر شده‌اند.

نمونه بارز این شکست، بازی فاجعه‌بار (The Lord of the Rings: Gollum) است که نه تنها از نظر گیم‌پلی بلکه از نظر فروش هم افتضاح بود. از آن زمان به بعد، عناوینی نظیر (Return to Moria) (بازی بقا) و (Tales of the Shire) (شبیه‌ساز زندگی آرام) عرضه شدند؛ بازی‌هایی با ایده‌هایی تازه، اما کاملاً بیگانه با حس ماجراجویی، مقیاس وسیع و حماسه‌ جمعی که معرف دنیای «ارباب حلقه‌ها» است.

گرچه ایجاد اسپین‌آف‌هایی که به زوایای کمتر دیده‌شده‌ این دنیا بپردازند جذاب است، اما بدون زیربنای محکم و ماجرایی قوی، این عناوین صرفاً تجربه‌هایی سطحی باقی می‌مانند. بازی‌های قدیمی مانند (Shadow of Mordor) و دنباله‌اش (Shadow of War)، مثال‌هایی نادر از اقتباس موفق از این جهان هستند؛ عناوینی با مبارزات جذاب، روایت قوی و وفاداری به ساختار اسطوره‌ای تالکین.

با این حال، از سال ۲۰۱۷ به بعد هیچ بازی AAA دیگری در این سطح ساخته نشده است. این در شرایطی است که در دنیایی پر از بازسازی و بهره‌برداری از IPهای قدیمی، بی‌توجهی به «ارباب حلقه‌ها» به‌شدت عجیب به‌نظر می‌رسد. به‌ویژه با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم آمازون در سریال «حلقه‌های قدرت» (Rings of Power) که آن نیز با انتقادات زیادی مواجه شد. 
(AAA به بازی‌هایی گفته می‌شود که با بودجه هنگفت ساخته شده و درجه یک هستند.)

هرچند ساخت یک (MMO) جدید در دست اقدام است، برای بسیاری از طرفداران که به دنبال تجربه‌ی تک‌نفره‌ی سینمایی و عمیق هستند، جایگزین مناسبی وجود ندارد. این غفلت در حالی ادامه دارد که جهان ارباب حلقه‌ها ظرفیت خلق بازی‌های بزرگی با روایت‌های چندلایه، دوره‌های زمانی مختلف و شخصیت‌های اسطوره‌ای را دارد.

(MMO به بازی‌های چندنفره آنلاین گفته شده که دنیای عظیمی دارد.)

امیدواریم که استودیوهای بازی‌سازی بالاخره پتانسیل نهفته در این دنیا را درک کنند و روزی شاهد یک بازی بزرگ، داستان‌محور و جهان‌باز باشیم که واقعاً شایسته‌ نام «ارباب حلقه‌ها» باشد. تا آن زمان، طرفداران باید دوباره سراغ عناوین قدیمی بروند، یا فقط صبر کنند تا معجزه‌ای رخ دهد.


 


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image