مرثیهای برای آقای جورجیو آرمانی
.jpg?w=1200&q=75)
در طول فعالیت سرویس مد کافهسینما، بارها از آقای جورجیو آرمانی گفتهایم و از هنر ناباش نوشتهایم، اکنون با نهایت تأسف اعلام میکنیم که دنیای مد با یک نماد، یک پیشرو، و یک استاد واقعی در طراحی لباس و فشن وداع میکند. جورجیو آرمانی، طراح افسانهای ایتالیایی، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. او نیرویی انقلابی بود که فقط لباس طراحی نمیکرد، بلکه با هر لباس فلسفهای نو پدید میآورد.





تأثیر آقای آرمانی انکارناپذیر است. او در دنیای مد با عصری جدید را به وجود آورد، مد را از ساختارهای خشک و رسمی رها ساخت و ظرافتهای پیچیده و راحتی در پوشش خلاقانه را به دنیای مد معرفی کرد که به امضای جاودانهاش تبدیل شد.
در ادامهی گزارش سرویس مد کافه سینما میخوانیم: آخرین طراحیهای آقای آرمانی همین چند ماه پیش در هفتهی مد میلان و سپس نمایش خیرهکنندهای کلکسیون اوت کوتورش در هفتهی مد پاریس بود. جایی که تمام مدلها و حضار، در غیاب آقای طراح، برایش دست زدند و به افتخارش بلند شدند. او تنها یکی دو ماه قبل از درگذشتاش، دو نمایش مهم و موفق را برگزار کرد که هر یک به نوعی نشاندهندهی دستاوردهای این طراح برجسته بودند.نمایش امپوریو آرمانی ( Emporio Armani ) در میلان (ژوئن): این نمایش در میلان برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد. جورجیو آرمانی در این مجموعه بر سادگی و طراحیهای کاربردی تأکید داشت. خطوط تمیز، پارچههای سبک و رنگهای خنثی مانند خاکستری، مشکی و بژ بر دیگر رنگها غالب بودند. این مجموعه که برای فصل بهار و تابستان طراحی شده بود، نشاندهنده رویکرد مدرن و جوانپسند برند امپوریو آرمانی بود و توانایی آرمانی برای ترکیب ظرافت کلاسیک با نیازهای روزمره دنیای مدرن را بار دیگر نمایان ساخت. اما در هفتهی مد پاریس در ماه جولای، استاد ایتالیایی با برند آرمانی پریوه (Armani Privé) شکوه مد برتر را یادآور شد و کلکسیون لباسهای اوت کوتور (Haute Couture) و فاخر جورجیو آرمانی را به نمایش گذاشت. این مجموعه بر خلاف امپوریو، پر از جزئیات خیرهکننده، زرق و برق و طراحیهای دراماتیک بود. آرمانی در این نمایش از پارچههای گرانبها و کار دستهای ظریف استفاده کرد. موفقیت این نمایش به دلیل زیبایی بینظیر و هنر دستساز آن بود که آرمانی را به عنوان یکی از استادان برجسته دنیای اوت کوتور تثبیت کرد. استاد در آخرین فشنشوهایش نشان داد که همچنان در هر دو حوزهی مد روزمره و اوت کوتور، نوآور و موفق عمل میکند.
همانطور که بارها در سرویس مد کافهسینما، نوشتهایم طراحیهای جورجیو آرمانی، آن پیراهنهای دلربا و برازنده، آن کت و شلوارهایی که در عین زیبایی، قدرت و استقلال زنان مدرن را فزونی میبخشید، آن رنگهای شیک و دوختهای تمیز و برشهای خاص و زیباییشناسی مینیمال، فقط لباس نبودند، آنها بیانیهای از اعتماد به نفس و اقتدار باشکوه بودند که توسط افراد مختلف، از بزرگان هالیوود بر روی فرش قرمز گرفته تا رهبران کسبوکار در اتاقهای هیئت مدیره، پوشیده میشدند.
آقای جورجیو آرمانی میگفت که شکوه و تجمل واقعی دربارهی خودنمایی نیست، بلکه درباره یک برش بینقص، یک پارچهی باکیفیت و یک طراحی جاودانه است که به فرد اجازه میدهد بدرخشد و در یادها بماند.
میراث او فراتر از صحنههای مد است. او یک امپراتوری ساخت که همهچیز را در بر میگیرد، از لباسهای اوت کوتور( مد برتر) گرفته تا لوازم آرایشی، هتلها و دکوراسیون منزل، که همه با سلیقه خاص و توجه دقیق او به جزئیات، بیانگر سلیقه و نگرش هنرمندی بودند که زیبایی را در سادگی میدانست و هیجگاه خودش را درگیر ترند و مدهای گذرای روز نکرد و همیشه و همهجا به درک و دریافتاش از طراحی مد و لباس پایبند بود و زیباییشناسی هنرمندانه و متحصربه فردش را فدای ترندهای روزگار و مدهای تحمیلی نکرد.
جورجیو آرمانی در نود و یک سالگی، در حالی که تا آخربن روزهای عمر پربارش، مشغول خلقکردن و آفرینش زیبایی بود، درگذشت، اما نام و تاثیرش در دنیای مد جاودانه خواهد بود.
منیفست زیباییشناسانهی آقای آرمانی حتی پس از درگذشتاش، الهامبخش و شکلدهندهی مد برای نسلهای آینده خواهد بود.
جورجیو آرمانی، این طراح بزرگ مد و هنرمند برجسته به ما آموخت که زیبایی و شکوه در دیده شدن نیست، بلکه در به یاد ماندن است.
درست است که دنیا یک ابرهنرمند فشن را از دست داده است، اما دیدگاه او، ترکیبی جاودانه از سادگی، وقار و قدرت، برای همیشه زنده خواهد ماند.