حمایت یکی از بازیگران Fantastic Four نسخه 2005 برخلاف نقدهای منفی آن

در سال ۲۰۰۵، خانواده نخست مارول سرانجام راه خود را به پرده بزرگ سینما پیدا کردند. فیلم «چهار شگفتانگیز» (Fantastic Four) که توسط کمپانی 20th Century Fox منتشر شد، با بازی ایوان گرافود، جسیکا آلبا، کریس ایوانز و مایکل چیکلِیس و کارگردانی تیم استوری، نخستین نسخه سینمایی گسترده از این شخصیتها بود. برخی معتقدند پیش از آن، نسخه مشابه یا حتی بهتری از این ژانر با فیلم پیکسار «شگفتانگیزان» عرضه شده بود.
با وجود دریافت نقدهای متوسط تا منفی از سوی منتقدان، «چهار شگفتانگیز» به اندازهای موفق بود که استودیو ساخت دنبالهای برای آن را تصویب کند. دنباله فیلم، «چهار شگفتانگیز: قیام موجسوار نقرهای» (Rise of the Silver Surfer)، در سال ۲۰۰۷ نیز با همان بازیگران و حضور دشمن اصلی چهار شگفتانگیز، دکتر دووم، و شخصیت جدیدی به نام موجسوار نقرهای (با صداپیشگی لارنس فیشبرن و بازی بدنی داگ جونز) ساخته شد. با این حال، این فیلم نیز مورد استقبال منتقدان قرار نگرفت و فروش کمتری نسبت به نسخه نخست داشت، بنابراین تولید فیلم سوم لغو شد و در سال ۲۰۱۵ بازسازی ناموفق دیگری توسط جاش ترنک عرضه شد.
مایکل چیکلِیس، بازیگر نقش بن گریم، که از معدود عناصر فیلمهای استوری بود که تحسین منتقدان را برانگیخت، اخیراً در مصاحبهای با سایت Collider بیان کرد که فیلمها سزاوار اعتبار بیشتری بودند. او درباره نسخه جدید شخصیت بن گریم در دنیای سینمایی مارول و بازی اَبِن ماس-باچراک گفت: «بازیگر فوقالعادهای است.» چیکلِیس همچنین درباره فیلمهای استوری گفت:
«به نظر من بسیاری از منتقدان اشتباه کردند. آنها فیلمهای ما را به شدت نقد کردند، در حالیکه نزد تماشاگران بسیار محبوب بودند. همیشه با خودم میگفتم، هر چه میخواهید بگویید، اما مردم میبینند. و حالا، بعد از این همه سال، مردم متوجه میشوند که این فیلمها سرگرمکننده و خانوادگی هستند… ممکن است نقصهایی داشته باشند، اما واقعاً فیلمهای خوبی هستند.»
فیلمهای «چهار شگفتانگیز» درست در زمانی عرضه شدند که تب ابرقهرمانان به اوج خود نزدیک میشد. در مقایسه با دیگر پروژههای مارول، «مردان ایکس» و «مرد عنکبوتی» بیشترین موفقیت را کسب کردند، در حالیکه «دردویل» (۲۰۰۳) و «چهار شگفتانگیز» نقدهای ضعیفتری دریافت کردند و اغلب سوژه طنز طرفداران بودند.
جالب آنکه فیلمهای تیم استوری سریعاً در سایه دیگر آثار ابرقهرمانی قرار گرفتند که دهه بعدی ژانر را تعریف کردند؛ برای مثال «بتمن آغاز میکند» و «مرد آهنی» و «شوالیه تاریکی» تأثیر فرهنگی بیشتری داشتند و فیلمهای چهار شگفتانگیز بیشتر فراموش شدند.