14 شات فوق العاده از فیلم های نامزد اسکار 2018
ترجمه اختصاصی سلام سینما- بسیاری از فیلم های نامزد شده در اسکار 2018 شات های متحیر کننده ای دارند که برخی از آن ها را در این خبر گرد هم آورده ایم. مردی با قلب شکسته به آتش خیره شده است. زنی که قادر به تکلم نیست موجودی را به آغوش می کشد که فقط او واقعا درکش می کند. شبح فردی در فضای آتشینی در حال حرکت است و ...
1. «پروژه فلوریدا»
شان بیکر به گونه ایپروژه فلوریدا را کارگردانی کرده است که انگار درحال دیدن دنیا از نگاه شخصیت شش ساله اصلی فیلم هستید، یعنی همه چیز درخشان، بزرگ و زیبا است حتی هتل فقیرنشینی که در حاشیه دنیای دیزنی قرار دارد. هتل قلمرو جادویی «مونی» ( کودک فیلم )است و این دقیقا هدفبیکر و الکسیس زابی است.
2.« بلید رانر 2049 »
اکثر بخش های فیلم « بلید رانر 2049 »در شب های طوفانی و تاریک لس آنجلس تصویربرداری شده است. به دلیل همین فیلمبرداری مبهوت کننده بود که دنی وینلوو و راجر دیکینز این محل را برای فیلم انتخاب کردند. دیکینز امسال برای چهاردهمین بار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری شده است. صحنه سرزمینی آتشین در بخشی از فیلم الهام گرفته ازطوفان شن استرالیا در سال 2009 است.
3. «مرا با نامت صدا کن»
آخرین شات لوکا گوادانینو در فیلم مرا با نامت صدا کن تمامی جنبه های احساسات را در بر می گیرد. گوادانینو و Sayombhu Mukdeeprom دوربین را برای چند دقیقه روی صورت الیو که دلشکسته است زوم میکنند. انعکاس شعله های آتش اشک های الیو را روشن می کند و تشبیهی از احساسات سوخته شده ی او را به نمایش می گذارد. در پس زمینه اما دنیا در حال گذران است.
4.« لیدی برد»
فیلمبرداری گرتاگرویگ در سراسر فیلملیدی برد حول محور رابطه مادر-دختری می گردد. اولین تصاویری که می بینیم مادر و دختری هستند که رو به روی هم خوابیده اند اما بعدا از هم دور می شوند. در این شات های ابتدایی گرویگ تمام آن چه که لازم است تا پیرامون رابطه این دو بدانیم نشان می دهد.
5. «جنگ ستارگان: آخرین جدای »
هرچه می خواهید در باره داستان «جنگ ستارگان: آخرین جدای » بگویید اما نمی توانید منکر آن شوید که این فیلم یکی از جذاب ترین تصاویر فضایی را به نمایش می گذارد. ریان جانسون در نشان دادن اتاق و تخت پادشاهی رهبر اعظم سنگ تمام گذاشته است. وی با به کار گیری تقارن کوبریکی و رنگ های فضایی آرجینتو صحنه ای خلق می کند که طرفداران جنگ ستارگان تابحال ندیده باشند.
6.« شکل آب»
گیرمو دل تورو با چنین شات معرکه ای فیلم را به پایان می رساند و به طور قدرتمندی توانسته است تا اشتیاق عشق را با عناصر فانتزی در هم آمیزد که می تواند هر بیننده ای را که چنین داستان عاشقانه ای را تجربه کرده است از هوش ببرد.
7.« کنگ: جزیره جمجمه»
فیلم جوردن ووت رابرتز توانست در بخش بهترین جلوه های بصری کاندید اسکار 2018 شود. شات های حماسی مانند این می تواند گواهی بر دلیل این انتخاب باشد. جوردن ووت رابرتز گاهی درباره اینکه چگونه چنین تصویرهایی را از فیلم های مرتبط با جنگ ویتنام مانند« اینک آخرالزمان » الهام گرفته است صحبت کرده است. شما می توانید چندبرابر شدن تاثیرات آن فیلم را در اینجا ببینید.
8. «بیبی راننده»
فیلم «بیبی راننده» در اسکار امسال در سه بخش بهترین تدوین صوتی، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین به رقابت می پردازد. ادگار رایت با ملاحظات بیشتر می توانست در بخش کارگردانی هم کاندید شود. صحنه های اکشن بسیار هیجانی بوده و تشبیهات بصری آن همواره عالی و بی نقص است. در این جا می بینیم که «بیبی» بسیار بزرگتر از ماشین اسباب بازی نشان داده می شود و تسلط وی به رانندگی در این عکس به اثبات می رسد.
9. «من تونیا هستم »
گاهی یک شات با آن چیزی که به تصویر می کشد می تواند باورنکردنی باشد. چنین چیزی را می توان در نمای نزدیک مارگو رابی بعنوان اسکیت بازی خجالت زده( تونیا هاردینگ ) ببینیم. کریگ گیلسپی از رابی خواسته تا مستقیما به دوربین زل بزند در حالیکه او سعی دارد تا احساسات تخریب شده اش را پشت یک لبخند مصنوعی پنهان کند. این تصویری است که منجر به لرزش مخاطب می شود.
10.« برو بیرون »
«هم اکنون غرق در زمین شو ». جوردن پیل با این کلمات فوق العاده تصاویر سوزناکی را در فیلم هیجانی اجتماعی اش«برو بیرون »به نمایش می گذارد. براساس گفته های پیل یک محیط غرق شده نشان دهنده حقوق محروم شده سیاه پوستان در هالیوود است و او با این شات به خوبی این موضوع را به تصویر می کشد. در اینجا کریس به اجبار از دنیای خودش خارج شده و باید الزاما به تماشای سفیدپوستانی بنشیند که در صفحه ای در رو به رویش قرار دارند.
11. «دانکرک »
کریستوفر نولان قصد داشت تا در فیلم دانکرک به طور ملموسی خطر را نشان دهد بنابراین تماما بر جلوه های ویژه متکی شد. هویته ون هویتما و دوربینش را روی زمین و در جایی قرار داد که انفجار منجر به لرزش زمین می شود. فیون وایتهد به عنوان سرباز آلمانی که برای کمک به ساحل دانکرک آمده است در پس زمینه این شات با بزرگنمایی دیده می شود. این انفجار نزدیک و نزدیک تر می شود تا این که ناگهان همه چیز را نابود می کند.
12.« مربع »
فیلم مربع از روبن اوستلوند یکی از پنج فیلم برتر خارجی زبان نامزد شده در اسکار امسال است. کارگردان واقعا با هنرهایی مانند این شات به خوبی انتقادات خود را نشان می دهد. در سراسرتا سر قاب دوربین هنرهایی را نصب کرده است و در یک گوشه مشتری های بی ذوق و بی دقتی را به تصویر می کشد.
13. «گل آلود»
راشل موریسون در فیلم دی ریس اولین زن فیلمبرداری است که تاکنون در تاریخ نودساله اسکار نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری می شود. موریسون در ترکیب کردن افراد با مناظر تاریک و عمیق جنوب بسیار موفق است و برای این کار از غروب و طلوع خورشید استفاده می کند تا اثر سایه روشن را خلق کند.
در اثر پل توماس اندرسن، مجسمه ساز مجسمه ای که ساخته است را نگاه می کند. زمانی که دوربین به اطراف حرکت نمی کند اندرسون برای اینکه نگاهتان را به موضوعی که در چهارچوب است جلب کند از تکنیک های انسدادی استفاده می کند. در این شات او آلما را بین چهارچوب دری چوبی نگه داشته است تا وی را هدف این قاب نشان دهد.
منبع: ایندی وایر