جستجو در سایت

1395/11/24 19:24

پاسخ‌های داور جشنواره فیلم فجر به انتقادات و حواشی پیش آمده / بهروز افخمی وارد بازی خطرناکی شد

پاسخ‌های داور جشنواره فیلم فجر به انتقادات و حواشی پیش آمده / بهروز افخمی وارد بازی خطرناکی شد

محمدرضا هنرمند عضو هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در گفت و گویی با وب‌سایت «سوره سینما» به بسیاری از اعتراضات انجام شده به داوران این دوره از جشنواره پاسخ داد. بخشی از این پاسخ ها در ادامه آمده است:

 

* بخشی از اعتراض ها متوجه جلوه های بصری بود. فیلم سینمایی «یک روز بخصوص» همایون اسعدیان جلوه های ویژه میدانی نداشته و فیلم «گشت ۲» سعید سعیلی جلوه های ویژه بصری ندارد. صحبت شما در این مورد را می شنویم؟لطفا توضیح کامل بفرمایید.

من فرم اطلاعات عوامل این دو فیلم که توسط سازندگانش به دفتر جشنواره ارائه شده را در اختیار شما می­گذارم، خودتان قضاوت کنید. اگر فیلم «گشت۲ » بر اساس گفته ها و جوسازیهای بی ادبانه­ ی  کارگردان محترم فیلم، یعنی جناب سعید سهیلی اصلاً جلوه­ های بصری نداشته، چرا هم در تیتراژ فیلم و هم در فرم اطلاعات جشنواره اسم  آقای وحیدقطبی زاده را به عنوان مسئول جلوه­ های بصری آورده­ اند؟!  آیا خودشان را سر کار گذاشته­ اند؟ یا خدای نکرده، خدای نکرده، در پشت اضافه کردن نام کسی که اصلاً در فیلم نبوده ولی در تیتراژ و فرم اطلاعات عوامل فیلم هست نیت دیگری در کار بوده است ؟! البته زبانم لال من منظور بدی ندارم، فقط سئوال می­کنم که چرا باید اسم کسی که اصلاً نبوده در لیست عوامل و تیتراژ فیلم باشد.

 

 

و گفته شده فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اصلا موسیقی نداشته؟

در مراسم اختتامیه و در نوبت اهداء سیمرغ بهترین موسیقی متن به آقای کریستف رضاعی، مجری مراسم توضیح کوتاهی را خواند. همان گونه که انتظار می­رفت، افخمی و باندش که چندین ساعت آنتن رسانه ­ی ملی را علیه منافع ملی، به منظورنفرت پراکنی و تفرقه اندازی در اختیار دارند و مدعی آزاد اندیشی و فهم بالای هنری هستند  آنرا سانسور کردند. حالا من همان متن کوتاه را برای شما عیناً می­خوانم.{هیات داوران با تشکر از پیمان یزدانیان و همفکرانش در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» به دلیل حفظ رویکرد متناسب و جسورانه در استفاده­ ی مینیمال از عناصر موسیقائی مورد نیاز و دوری از هیاهو و خودنمائی بی مورد در این فیلم، سیمرغ بهترین موسیقی متن را تقدیم می­کند به آقای کریستف رضاعی برای فیلم «نگار»

من تصور می­کنم این توضیح کوتاه برای اهل فن کاملاً روشن و قابل فهم است. فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء»  با اینکه اسم آقای پیمان یزدانیان را به عنوان آهنگساز فیلم در تیتراژ خود دارد، دهها صحنه­ ی عاطفی و احساسی هم دارد که در سکوت یا فقط با صدای محیط برگزار می­شود، این صحنه ها می­توانست با استفاده­ ی بی جا و بی مورد از موسیقی هدر برود و کاملاً  زایل شود، آیا ساختن چند قطعه ­ی احساسی برای موسیقیدان بزرگی مثل آقای پیمان یزدانیان کار دشواری بود؟ یقینا خیر، هیات داوران به شعور آهنگساز و کارگردانی که ارزش سکوت به جا را بیشتر از موسیقی بی جا می­داند توجه داشته است. ما این درک و شعور والا را دیده­ایم و به رغم پیش بینی سیل هجمه ها، آنرا نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی متن کرده­ ایم. در تیتراژ پایانی همین فیلم، قطعه­ ای که حامل حس و حال تمام و کمال فیلم است، فقط با یک ساز پیانو اجرا می­ شود و شما را متاثر و متفکر برای بیرون رفتن از سالن همراهی می­کند. به نظر ما موسیقی فیلم را متری ارزیابی نمی­کنند، کیفیت ارزش های هنری و تاثیر کیفی اثر مهم تر از کمیت آن است.

 

* آقای هنرمند واقعا کارت تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی» ملاک نامزد بهترین فیلم شده است؟ فیلم «تابستان داغ» با عنوان مجری طرح و سرمایه گذاری هومن بهمنش ساخته شده است.

همانطور که قبلاً هم گفتم اطلاعات ما برای معرفی اسامی نامزدها صرفاً از طریق فرم های ارائه شده و اطلاعات  تیتراژ فیلم می­ آید. ما خودمان اسمی را استخراج نمی­ کنیم. ما که علم غیب نداریم تا بدانیم که در فرایند تولید فیلم  چه کسی چه کاری کرده و مسئولیت حقوقی آن با چه کسی است. حتی اگر مثل بهروز افخمی، بزرگ آنتن دار رسانه­ ی ملی، علم غیب هم  داشتیم بازهم مجاز نبودیم تا به اطلاعات خارج از فرم و تیتراژ فیلم مراجعه کنیم. در تیتراژ و فرم فیلم «تابستان داغ» اسم جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده آمده است.

* چطور می شود نام تعدادی از برگزیدگان دراختیار رسانه ای قرار بگیرد ؟ «کافه سینما» شب قبل از برگزاری نام تعدادی از برگزیدگان را منتشر کرد.

من از این ماجرا به کلی بی اطلاع هستم. اگر این سایت فقط گمانه زنی برای برگزیدگان کرده و آنرا در اختیار رسانه­ ها گذاشته  که مانعی ندارد ولی اگر مدعی لو رفتن آرا هست که باید از طریق مراجع قضائی به جرم سرقت اسناد محرمانه و داشتن عوامل جاسوسی در مراکز تصمیم گیری مورد تعقیب قضائی قرار بگیرد که لابد می­گیرد. ولی من جهت اطلاع دقیق هموطنانم اعلام می­کنم که جلسه­  تصمیم گیری برای برگزیدگان نهائی از میان نامزدهای اعلام شده، در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه بیست و یکم بهمن ماه با حضور کلیه داوران و رعایت کامل محرمانه بودن مذاکرات در دفتر جشنواره تشکیل شد. مذاکرات تا ساعت ۴ بعد ازظهر یعنی ۳ ساعت قبل از آغاز مراسم اختتامیه ادامه پیدا کرد و برگزیدگان نهائی تعیین شدند. حالا اگر سایتی مدعی شده که قبل از ساعت ۴ بعداز ظهر روز پنجشنبه به اسامی برگزیدگان دسترسی داشته، بی تردید کلاش و دروغ پرداز است، چون هنوز هیچکدام از اعضاء هیات داوران تا ساعت ۴ بعداز ظهر روز پنجشنبه از برگزیدگان نهائی اطلاع نداشتند.

* در مورد جایزه لیلا حاتمی هم نظرتان را بفرمایید ؛آیا اساسا می توان یک جایزه به دو بازیگر اول زن تعلق گیرد یا اینکه خلاف بند مقررات جشنواره است؟

اگر بگویم که امسال سال خانمها بود اغراق نکرده ­ام، به نظر من جشنواره­ امسال عرصه ­ی هنرمندی تام و تمام خانم ها شد. امسال زن­های سینما غوغا کردند و در بسیاری از آثار شگفت انگیز بودند. یکتا ناصر، سحر قریشی، باران کوثری، گیتی قاسمی، زهرا داود نژاد، ریما رامین فر، گوهر خیراندیش، سارا بهرامی، پریناز ایزدیار، نازنین بیاتی، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، میناساداتی، هدیه تهرانی، هدی زین العابدین، مریلا زارعی، لیلا حاتمی، ترلان پروانه، زکیه بهبهانی، نگارجواهریان، افسانه بایگان، طنازطباطبائی، ثریا قاسمی، فاطمه معتمدآریا، شبنم مقدمی، غزل شاکری، پگاه آهنگرانی، سیما تیرانداز، النازشاکردوست، ماهایا پطروسیان و ساره بیات. همه خوب بودند ولی هیات داوران بر طبق مقررات آئین نامه باید فقط پنج نامزد معرفی می­کرد. انتخاب فقط، پنج نامزد از میان تعداد زیادی از بازیگرانی که در نقش های خود خوش درخشیده ­­اند و تماماً سزاوار تشویق و توجه بوده­اند، کار بسیار دشواری بود. هیات انتخاب با بحث و مذاکرات فراوان به این نتیجه رسید که در رشته­ بازیگران زن و کارگردانی به جای پنج نامزد شش انتخاب داشته باشد. هرچند که این پیشنهاد با مخالفت جدی دبیر جشنواره روبرو شد ولی اصرار و پیگیری اعضاء هیات داوران بالاخره، به نتیجه نشست و توانستیم در این دو رشته به دلیل کثرت امتیازات بالا استثنا قائل بشویم و شش نامزد انتخاب کنیم. در انتخاب برگزیدگان نهائی، امتیازات خانم ها: مریلا زارعی و لیلا حاتمی به گونه­ ای بود که یکی از اعضاء درخواست کرد که سیمرغ را نصف کنیم و چون این کار محال بود با چانه زنی های فراوان موفق شدیم تا در این سال درخشش چشمگیر خانم های بازیگر، دو سیمرغ  با ارزش مساوی اعطا کنیم. هرچند که بی تردید باز هم حق بسیاری از بازیگران زن آن گونه که باید ادا نشده است.

 

* موضوع دوتابعیتی ها را چگونه توضیح می دهید؟

بهروز افخمی وارد بازی خطرناکی شد. بعید است توان ادامه این بازی کثیف را  داشته باشد. او نه تنها بر روی آنتن رسانه­ ی به اصطلاح ملی وارد حریم خصوصی دیگران شد بلکه با وارد کردن اتهامات بی پایه و اساس و سراسر دروغ  خود آسیب جدی به استقلال داوران  وارد کرد. من قاطعانه می­گویم که اتهامات افخمی را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

 

* و نکته مهم دیگر گفته می شود که عده ای از فیلمسازان سال هاست در سینما فعالیت نمی کنند ولی در ترکیب هیات داوران حضور دارند. معتقدند این افراد از سینمای امروز بی اطلاع هستند.

کار کردن اشکال مختلف دارد. یکی مثل آقای افخمی کار می­کند، یکی هم مثل من ترجیح می­دهد تا حساب شده و محتاط تر کار کند. فرقش به نفع بیت المال و پول مردم است. آقای افخمی برای اینکه کار کند از جیب بیت المال میلیاردها تومان برمی­دارد، به بهانه­ ی ساختن زندگی حضرت امام خمینی(ره) فیلمی می­‌سازد و روی جعبه­ های آن می­نویسد «فرزند صبح» بعد آنرا در انبار می­گذارد و به سرعت به کانادا می‌­رود. اگر اسم این کاراست و فیلمسازی، من ترجیح می­دهم نه کار کنم و نه فیلمساز باشم. در این صورت لااقل آسیبی به چهره و شخصیت بزرگترین مرد دوران معاصرم نمی­زنم و پول بیت المال را هم می­گذارم تا در جیب مردم فقیرم بماند.


فیلم های مرتبط