مجموعه نقدهای سلام سینما بر فیلم پیرپسر

اختصاصی سلام سینما: صبح روز گذشته اعلام شد که نسخه قاچاقی فیلم «پیر پسر» (اکتای براهنی) در حال انتشار در کانالهای تلگرامی است. عوامل این فیلم تصمیم گرفتند اکران آنلاین این فیلم را زودتر از زمان موعود آغاز کنند. بنابراین اکران آنلاین «پیرپسر» از شب گذشته در پلتفرم فیلم نت آغاز شد.
حاصل تلاش سلام سینما برای پوشش همهجانبه این فیلم مهم، 13 محتوای تحلیلی (بهصورت متنی یا ویدیویی) بود که به مناسبت آغاز اکران آنلاین «پیرپسر» تصمیم گرفتیم همه آنها را در این پست در دسترس شما قرار دهیم.

نقد و بررسی ویدیویی فیلم پیر پسر
در این ویدیو که در جشنواره فجر سال 1403 ضبط شد، آریان گلصورت و کامبیز حضرتی به نقد «پیرپسر» پرداختهاند.

پیرپسر؛ فیلمی که میتواند مناسبات سینمای ایران را تغییر دهد
در این یادداشت، مدیسا مهرابپور به دلایل اهمیت «پیرپسر» و تاثیر احتمالی آن بر مسیر حرکت سینمای ایران پرداخته است.

نقد فیلم پیرپسر؛ نبردی تلخ در خانهای فرسوده میان عشق و قدرت
این یادداشت ترجمه ریویوی ویکتور فراگا بر «پیرپسر» پس از نمایش فیلم در جشنواره فیلم روتردام است. نویسنده هر چند مضمون جسورانه و کیفیت بالای بازیها را ستوده اما خود فیلم را چندان نپسندیده است. روایت ناقص، پایان اغراقشده و زمان بیشازحد طولانی از جمله ایراداتی هستند که فراگا بر فیلم براهنی وارد دانسته است.

نقد و بررسی مفصل فیلم پیرپسر؛ تولد ضحاکی تازه از دل رمان داستایفسکی در سینمای ایران
مهین بهزادی در این نقد سراغ ریشههای ادبی فیلم براهنی رفته و نحوه اقتباس از رمان «برادران کارامازوف» و نحوه استفاده از اسطورهها و کهنالگوها را در این فیلم ستایش کرده است؛ هر چند در جزییات ایراداتی را نیز به فیلم وارد کرده است.

تحلیل شخصیت غلام باستانی با بازی حسن پورشیرازی در فیلم پیرپسر | سایه شوم پدر
الهام کوهی در این یادداشت بزرگترین امتیاز «پیرپسر» را شخصیتپردازی درست شخصیت غلام و بازی درخشان پورشیرازی دانسته است و البته از برخی از جنبههای دیگر فیلم انتقاد کرده است.

نقد فیلم پیرپسر؛ آیا آنقدر که گفته میشود فیلم بزرگی است؟
آریا قریشی در این نقد به این اشاره کرده که «پیرپسر» ویژگیهای مهمی دارد که تحسین پرشور آن را توجیه میکند. با این وجود ایرادات مهمی نیز در ساختار فیلم وجود دارند که باعث میشوند فیلم براهنی نتواند به اثر بزرگی تبدیل شود.

تحلیل نقاط قوت و ضعف پیرپسر | گرفتار در میانه افراط و تفریطهای منتقدان
همانطور که از عنوان این مطلب میتوان حدس زد، الهام کوهی به این اشاره کرده که «پیرپسر» نه آنقدر که برخی از طرفدارانش ادعا میکنند فیلم بینقصی است و نه آنطور که گروهی از مخالفان میگویند اثری بیارزش.

بررسی جایگاه اقتدارگرایانه پدر در سینمای ایران به بهانه نمایش پیرپسر | از پدرسالاری تا پدرکشی
در این ویدیو بهنام شریفی و دانیال هاشمیپور به سیر تاریخی «پدرسالاری» در سینمای ایران گریزی زده و به نسبتهای آن با وضعیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دورههای مختلف تاریخ معاصر پرداختهاند. آنها همچنین به این اشاره کردهاند که چرا «پیرپسر» در این سیر تاریخی اثری ساختارشکنانه محسوب میشود.

نقد فیلم پیرپسر | چرا فیلم مهمی برای ایران امروز است؟
کمال نادری مطلق در این مطلب نسبت فیلم «پیرپسر» را با مناسبات امروز ایران بررسی کرده و از این جنبه به دلایل اهمیت این فیلم پرداخته است.

نقد و بررسی فیلم پیرپسر: جریانساز است یا بیش از حد تحویل گرفته شده؟
در این ویدیو مهدی تیموری و عرفان صدیقیان بهعنوان منتقدان مخالف و موافق «پیرپسر» به بحث پرچالشی در مورد فیلم جدید براهنی پرداختهاند.

نقد فیلم پیرپسر: چگونه پرفروشترین فیلم سال شد؟
تهمینه منصوری روشن در یادداشتی به چند ویژگی کلیدی در «پیرپسر» اشاره کرده که به فروش فیلم کمک کردند؛ از تابوشکنی مضمونی و جسارت روایی تا بازتاب خفقان خانوادگی و حضور چشمگیر حسن پورشیرازی.

نقد و بررسی فیلم پیر پسر | سیاسیترین فیلم اکرانشده در قرن جدید
فاطمه فریدن در این مطلب نمادسازی و پیشنهادهای «پیرپسر» برای سینمای ایران را زیر ذرهبین برده است.

خانه پدری، برادران لیلا و پیر پسر؛ سهگانه سینمای ایران علیه پدرسالاری
تهمینه منصوری روشن در دومین یادداشتی که در ارتباط با «پیرپسر» برای سلام سینما نوشت، این فیلم را کنار دو فیلم مهم «خانه پدری» (کیانوش عیاری) و «برادران لیلا» (سعید روستایی) قرار داده و وجه اشتراک آنها را از منظر نحوه مقابله با مفهوم پدرسالاری مورد بررسی قرار داده است.