«پیر پسر» توقیف نشده؛ حاشیهها برای دیده شدن است

عضو شوراهای پروانهی ساخت و نمایش فیلمهای سینمایی در دولت سیزدهم گفت: فیلم «پیر پسر» مشکل توقیف نداشته است. بعید میدانم در حال حاضر هم فشاری در مسیر اکران این فیلم وجود داشته باشد.
سعید مستغاثی مضمون فیلم «پیر پسر» را موضوعی «معمولی» دانست و به انصاف نیوز گفت: چرا اصلا باید فشاری به دلیل نمایش یک فیلم خیلی معمولی وجود داشته باشد؟! این فیلم موضوعی معمولی دارد که پیش از آن هم در جاهای مختلف مطرح شده است.
بیشتر بخوانید:
نقد و بررسی مفصل فیلم پیرپسر: تولد ضحاکی تازه از دل رمان داستایفسکی در سینمای ایران
مخالفت تهیهکنندگان پیرپسر با افزایش قیمت بلیت این فیلم | درخواست کمک از شهرداری
به عقیدهی این منتقد سینما نمایش دادن این فیلم در سینماها هم با مشکلی مواجه نیست و این «حاشیهسازیها» بیشتر برای افزایش دیده شدن آن است. او میگوید: به قول دیالوگی در فیلم سلطان صاحبقران مرحوم علی حاتمی «بدنامی بهتر از گمنامی است».
آقای مستغاثی در ارتباط با موضع دولت قبل دربارهی فیلم «پیر پسر» گفت: این فیلم در دولت سیزدهم در شورای پروانهی ساخت و نمایش مطرح نشد اما فیلم «پیر پسر» به طور مشخص به جز ضعف ساختاری موضوع خاصی ندارد که توقیف شود.
او تاکید دارد که محتوایی که در فیلم «پیر پسر» مطرح میشود «پیش از این هم زیاد مطرح شده و حرف تازهای ندارد» و میگوید: اینطور که بعضی میگویند موضوع فیلم «پدرکُشی» بوده هم نیست و آنچه مطرح میشود چالش بین پدر و فرزندان است و آنچه در پایان اتفاق میافتد یک حالت استثنایی است. به دلیل ضعف فیلم هم چندان این موضوع برای تماشاگر اثرگذار نمیشود.
عضو شوراهای پروانهی ساخت و نمایش فیلم در دولت سیزدهم گفت: در این شوراها بیشتر دربارهی ساختار فیلمها صحبت میکردم و شاید از این نظر هم فیلم «پیر پسر» مورد بحث قرار میگرفت و نه موضوع آن.
او ادامه داد: متاسفانه یا خوشبختانه بسیاری از اعضای شورا انسانهای مهربانی بودند و با این استدلال که سرمایهی سرمایهگذار فیلم به هدر نرود تقریبا فیلمی نداشتیم که توقیف شود و اصلاحات کوچکی به فیلمها وارد میشد و بستگی به صاحبان فیلمها داشت که آن را اعمال کنند و یا نه.
این منتقد سینما در توضیح بیشتر نقد خود به فیلم «پیر پسر» گفت: زمان فیلم حدود سه ساعت و بسیار کشدار است و به لحاظ ساختاری بسیار ضعیف است. هر محتوایی حتی اگر غیرارزشی هم باشد تا در قالب یک ساختار قوی قرار نگیرد نمیتواند منتقل شود.
او ادامه داد: فیلمی مثل «لیست شیندلر» به کارگردانی اسپیلبرگ دربارهی هلوکاست است اما به دلیل ساختار قوی آن اثرگذار میشود ولی اگر همین موضوع در فیلمی با ساختار ضعیف مطرح شود تاثیر نمیگذارد و نمایش و عدم نمایش آن تفاوتی ندارد.
فیلم پیرپسر تا دقیقهی ۷۰ اصلا راه نمیافتد و شروع نمیشود و تماشاگر دیگر حالی برای ادامه دادن تماشای فیلم ندارد.
مستغاثی دربارهی نقدهای مثبت پر شمار به «پیر پسر» گفت: بخشی از تعریف و تمجیدها از این فیلم و یا بازی حسن پورشیرازی حاصل جوگیر شدن از موضوع فیلم است. این افراد موضوعگرا هستند و نه ساختارگرا. برخی حرفهای عجیبی زده میشود مثل اینکه بازیها در سطح مارلون براندو و رابرت دنیرو است. کسانی که چنین اظهارنظرهایی کردند چندان فیلم ندیدند وگرنه کسی که فیلم دیده باشد این نوع اظهارنظرها را نخواهد داشت.
او ادامه داد: یا در مثالی دیگر، «یک سیلی سه ساعته» تیتر یکی از مجلات سینمایی دربارهی این فیلم بود؛ اشارهای به اینکه آن سیلی که در سکانسی از برادران لیلا بوده در این فیلم سه ساعت است. همین نشان میدهد که از هنر سینما خبری نیست و درگیر مضمون و موضوع هستند.
مستغاثی دربارهی بازی حسن پورشیرازی که در نمایش فیلم در جشنواره مورد تحسین منتقدین قرار گرفته بود، گفت: به طور مشخص دربارهی بازی آقای پورشیرازی بازی معمول و متوسطی مثل همیشهی خودش داشت و به اصطلاح «شاخ غول نشکسته است».
او در پایان گفت: وقتی این فیلم استانداردهای سینمایی ندارد اصلا نمیتوان دربارهی محتوای آن بحثی کرد.