جستجو در سایت

1404/03/11 14:30

استفاده هم‌زمان از ۲۰ آیفون در فیلم‌برداری «۲۸ سال بعد»

استفاده هم‌زمان از ۲۰ آیفون در فیلم‌برداری «۲۸ سال بعد»
دنی بویل، کارگردان سرشناس بریتانیایی، در قسمت جدید از مجموعه زامبی‌محورش «۲۸ سال بعد» نه‌تنها ویروس خشم را بازمی‌گرداند، بلکه با استفاده از آیفون ۱۵ در فیلم‌برداری، مرزهای تولید بلاک‌باستر را هم جابه‌جا کرده است.
به گزارش سلام سینما

فیلم جدید دنی بویل با عنوان «۲۸ سال بعد» فقط بازگشت ویروس خشم نیست — بلکه بازتعریفی است از اینکه یک بلاک‌باستر چگونه می‌تواند ساخته شود.

جدیدترین اثر ترسناک این کارگردان که با بودجه‌ای ۸۰ میلیون دلاری ساخته شده، با آیفون ۱۵ فیلم‌برداری شده است. اولین بار سال گذشته تصاویری از پشت‌صحنه این فیلم منتشر شد که در آن بویل و تیمش در حال استفاده از آیفون‌ها روی لوکیشن دیده می‌شدند. حالا در گفت‌وگویی تازه با وب‌سایت IGN تأیید شده که فضای پشت صحنه این فیلم کاملاً تحت سلطه آیفون‌ها بوده است.

با وجود اینکه این فیلم از «مجموعه‌ای از دوربین‌های فرمت بزرگ» استفاده نمی‌کند، بویل می‌گوید که نسخه نهایی فیلم با نسبت تصویر عریض ۲.۷۶:۱ اکران خواهد شد.

او توضیح می‌دهد:«ما فکر کردیم که می‌توانیم از همان حس ناآرامی فیلم اول استفاده کنیم؛ سرعت، شتاب، و خشونت تصویری که از مبتلایان نشان داده می‌شد. وقتی در فرمتی عریض باشید، آن‌ها می‌توانند هرجایی باشند... تماشاگر مجبور است مدام بگردد، چشم بگرداند، دنبالشان بگردد.»

فیلم «28 روز بعد» که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، با دوربین miniDV و نسبت تصویر ۴:۳ فیلم‌برداری شده بود — که حال‌وهوای دوربین خانگی اوایل دهه ۲۰۰۰ را تداعی می‌کرد. اما حالا با گذر زمان، وارد «دوران اپل» شده‌ایم. بویل از آیفون‌ها نه به عنوان ابزاری سرگرم‌کننده، بلکه به عنوان تجهیزات حرفه‌ای فیلم‌سازی استفاده کرده است.

او به همراه فیلم‌بردار قدیمی‌اش آنتونی داد مانتل، کاملاً در این ایده غرق شدند و حتی دستگاه‌هایی ساختند که شامل ۸، ۱۰ یا حتی ۲۰ آیفون بودند که در کنار هم قرار می‌گرفتند. بله، ۲۰ آیفون. این یا حرکتی نوآورانه است یا نتیجه یک شرط‌بندی عجیب!

بویل می‌گوید:«ما سه نوع ریگ مختلف داشتیم: یکی با ۸ دوربین، یکی با ۱۰ و یکی با ۲۰ که همه‌شان به‌راحتی قابل حمل توسط یک نفر بودند.»

در حالی که اغلب کارگردان‌ها صبر می‌کنند تا هیجان فیلم از طریق تریلر منتشر شود، بویل خودش یک صحنه خاص را وعده داده است:
«من معمولاً این‌طور نمی‌گویم، اما یک نما در نیمه دوم فیلم داریم که با ریگ ۲۰ دوربینه ضبط شده و وقتی ببینید، متوجهش خواهید شد... صحنه‌ای بسیار گرافیکی است، اما واقعاً زیباست و تکنیکی را به کار می‌گیرد که شما را وارد جهانی تازه می‌کند.»

او این تکنیک را نوعی «بولت‌تایم ارزان» می‌نامد — با ۲۰ دوربین که هم‌زمان ضبط می‌کنند، تدوین‌گران می‌توانند از زوایای مختلف انتخاب کنند، انگار پای میز بوفه هستند! این باعث می‌شود صحنه‌های درگیری حس شدتی دوچندان پیدا کنند.
بویل می‌افزاید:
«چون فیلم ترسناک است، از این تکنیک در صحنه‌های خشونت‌بار استفاده کردیم تا تأثیرشان را بیشتر کنیم.»

تا پیش از این، تنها چند فیلم مستقل شناخته‌شده با آیفون ساخته شده بودند — از جمله «نارنگی» (Tangerine) ساخته شان بیکر در سال ۲۰۱۵ و «ناامن» (Unsane) ساخته استیون سودربرگ در سال ۲۰۱۸ — اما هیچ‌کدام بودجه‌ای حتی نزدیک به بویل نداشتند.

بنابراین، در حالی که این فیلم به‌عنوان دنباله‌ای موردانتظار از یکی از بهترین آثار ترسناک قرن ۲۱ شناخته می‌شود، در عین حال تجربه‌ای پنهان است برای آزمودن مرزهای فناوری روز در بازتعریف سینمایی بودن.

فیلم «۲۸ سال بعد» در تاریخ ۲۰ ژوئن روی پرده سینماها می‌رود.

منبع: worldofreel


ارسال دیدگاه
captcha image: enter the code displayed in the image